Sjuk fisk?
hänt mig med någon gång men va jag kommer ihåg så överlevde den men inte säker på att. inte en aning om den är sjuk eller inte men det ser lite deprimerad ut med fenorna så.
hoppas du får ett bra svar av någon som kan lite mer om sjukdommar
a
Tror att det heter torped sjuka.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Okej, tack! Vad menar du med saltbada? Ska man hälla salt i vatten och ha den fär i?
Där menar jag
Ja fisken är sjuk.
Att saltbada betyder att du tar en hink eller annat kärl och fyller med akvarievatten. Tillsätt 1dl salt per 100L. Fånga upp fisken och lägg den i hinken. Hur länge den ska vara där handlar om minuter men jag hoppas någon annan kan svara på hur länge exakt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack!
Inte hemma salt utan speciellt #7 Då matsalt kan innehålla jod
Kan man ta salt utan jod?
Jag tror det är bäst att köpa special salt i djuraffären för att vara på säkra sidan.
Jag tror inte jag kommer hinna köpa speciellt salt om den är riktigt sjuk.
Salt utan jod funkar fint det med.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag kom ihåg en gammaltråd där Dynamitella gav råd om saltning.
Har även läst att salt med jod fungerar men det bästa är nog utan. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f3a4763d3b4fd78310011c6-sjuk-fisk
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Okej, tack! :)
Tack för alla tips! Jag hittade tyvärr fisken avliden idag innan jag hann göra någonting. :(
Använd salt utan JOD. Affärssalt funkar inte bättre, jag medicinerar mina fiskar med naturligt havssalt om jag minns rätt. djurbutikens salt kostar även väldigt mycket för väldigt lite. De guppys som får fenklibb måste vara i karantän med salt i ca två veckor innan de kan frisläppas igen. Annars går parasiterna över till andra fiskar.
Saltbada inte sötvattensfiskar för guds skull, rekommendera inte detta till nybörjare heller!!! Det kan sluta i en mycket plågsam död!
Bättre att se till att vattenvärdena är perfekta för fiskarna. Det är ingen idé att föröka få fiskarna friska med diverse preparat om vattnet är kasst!
Bättre att medicinera med medicin mot sjukdomen, allra helst i karantän, EFTER att man åtminstone vet vad sjukdomen är för TYP av sjukdom.
När en fisk drar ihop med fenorna sådär är den sjuk. Torpedsjukan/fenklibb som någon nämnde kan det ha varit, det finns medicin mot det - det orsakas ofta av parasiter och det finns medicin mot detta, men som sagt, ingen idé att medicinera om vattenvärdena inte är stabila och korrekta (och det är de många gånger inte OM fiskarna blir sjuka) för fiskarna kommer bara att bli sjuka igen ifall deras miljö inte stämmer.
Tråkigt att den dog, bra att den slapp ett plågsamt saltbad men jag beklagar sorgen! :'(
Antar att jag var otydlig? Jag menar verkligen inte att man ska låta fiskarna självdö i sjukdom.
Men det är ingen idé eller speciellt snällt att saltbada en sjuk och redan stressad fisk bara sådär utan att veta varken bu eller bä om varför eller hur det kommer sig att den mår dåligt. Då förlänger man bara fiskarnas lidande och man åtgärdar inte orsaken till varför fisken är sjuk öht.
För att ha ihjäl parasiter ordentligt på några minuter med saltbadsmetoden behövs det väldigt, väldigt mycket salt. Med de mängderna salt är det inte en direkt behaglig behandling av fisken och det finns risk att fisken kommer stryka med också. Och det är ingen trevlig död heller i så fall.
Att ha lite salt i karet för att hjälpa fiskarna lite med osmosen under en period, så att de kan lägga energin på att läka ut själva är en annan femma, men det åtgärdar fortfarande inte orsaken till att fisken blev sjuk från början. Salt kan vara lite lurigt för det kan dölja symptom utan att egentligen göra fiskarna friska, och så fort man slutar salta så är det samma visa igen. Och ta bort saltet bör man göra, då det är skadligt för de flesta sötvattensfiskar att gå i även små mängder salt under lång tid.
Men att regelrätt chockbada fisken i saltvatten tycker jag verkligen inte är en okej metod alls. Hellre avlivar jag en fisk än att saltbada den kan jag säga. Skulle aldrig låta en fisk lida på det viset.
Vad jag menar är att en fisk blir vanligtvis inte sjuk bara sådär, det brukar finnas en anledning till varför fisken inte mår bra. Sjukdomar är som ett symptom på miljön de lever i. Det kan vara stress, det kan vara kasst foder, det kan vara dåliga vattenvärden osv osv… man får ta och försöka lista ut varför.
Det går inte att åtgärda symptomen bara om man vill ha långlivade lyckliga fiskar utan man måste ha klart för sig vad som är orsaken och åtgärda detta också. När man vet vilken sjukdom det rör sig om kan man medicinera - det är liksom ingen poäng att medicinera med ett preparat mot sjukdom X när sjukdomen din fisk har är sjukdom Y.
Det är iallafall vad jag har lärt mig. Har du lärt dig något annat får du gärna berätta och förklara det för mig också. Jag känner mig på många vis fortfarande som en nybörjare trots att jag haft fisk i 10 år så all fakta är välkommen. Varför använder du dig av saltbad? Hur gör du då? Hur exakt fungerar det? På vilka fiskar anser du att det fungerar?