Hjälp mig snälla 😱
Jag kan tyvärr inte se hur ögat ser ut. Men står det ut? Om det är så, sök på pop-eye och hur man behandlar det.
Lycka till med att få fisken frisk👍.
Mögelsvamp är officiellt känt att orsakas av släkterna Saprolegnia och Achlya, vilka båda bildar långa sammanhängande trådar (mycel) av olika andra mindre enheter, Hyfer. Saprolegnia och Achlya har en gemensam klass (oomycete). fisken i fråga ser inte ut att primärt drabbats utav någon av ovan nämnda patogener, utan den ser ut att primärt drabbats av någon bakterie och sedan sekundärt drabbats av mögelsvamp. eftersom fisken är så illa däran råder jag dig att avliva fisken.
#1 Nu blir jag lite ambivalent- är inte ''pop-eye'' egentligen ett amerikanskt folkmuns uttryck för symtomet exophthalmos?
#3 Bra fråga där:). Jag lärde mig bara att utstående öga på en fisk kallades för pop-eye.
Kanske någon annan vet ett bättre svar på din fråga.
Pop-eye är ett annat ord för exophthalmos.
#6 Dagligen så lär man sig något nytt ord, och betydelsen av det.👍
Exophthalmos är ju ett grekiskt ord som betyder ögonglob utbuktning, som mer är en vetenskaplig akribi för just utbuktande ögon. för min del anser jag att man inte skall använda anglicism istället för svenska exakta substantiv. det är dock till förvisso nödvändigt i t.ex. i nekande satser där många uttryck kan komma till nytta. t.ex. uttrycket ''bread and butter'' istället för att skriva '' spridda ut sig och sälj och gå i högsta vinst till alla pris''.
Nu måste jag vara lite tråkig och fråga hur stort akvarium du har, jag tycker mig kunna se att det är ett aquael shrimp set som då är alldeles för litet för slöjstjärtar men jag kan ju se fel:)
Tusen tack för alla svar ni har gett mig. Ja ska behandla kuren ut, blir han ej bättre så får jag tyvärr säga gonatt till stackarn. Men hur avlivar man den på bästa skonsamma sätt? Jag har aldrig behövs avliva.
Måste tyvärr meddela att min stjärna avled i morse trots allt kämpade med att få han frisk. Må han vila i frid 😥😥