Fislisas akvarium
Tänkte starta en tråd om alla min kar ;) Börjar med det stora. Det är på 590l och jag har haft det i 1 och 1/2 år nu. Jag köpte det billigt för att det är så sjukt tungt och det var fyra (starka) man som bar in det i huset.. det är lite repigt på framrutan men det är inget som stör mig. Det jag fick med var grus, engelsk Sjösten, en innerpump och en doppvärmare. I min iver att ha akvarium igen efter 10 års uppehåll använde jag det jag fick till och köpte lite växter och så småningom fiskar. Efter några månader kom jag fram till att jag ville göra om alltihop. Ur med allt och i med bara nytt. Det blev ett jäkla projekt! Och det ver så roligt ;) jag använde det gamla gruset till att fylla nylonstrumpor med och lägga ut där jag ville ha det högre. Sedan lade jag i rötterna, två riktigt stora mangrove. Sedan i med den nya svarta sanden och vit sand i "dalen" där avgränsade jag med hjälp av glasslock klippta i lagom höjd. Dom sitter kvar än men syns inte. Sedan var det att börja jaga växter i mängder, det går åt en del till ett så stort kar och jag vill ha mycket växter. Jag lägger ut dagsfärska bilder på hur det ser ut nu ;)
Jag skulle gärna vilja se karet i helhet :) Superfina invånare :)
Syns inte den översta på hela karet?
Ehm, jag ber om ursäkt! Tittar från telefonen och missade den.. jo det gör den! :)
Hehe ;) sånt som händer :D
Vad fint det är :)
Tack :D
Bredvid det stora i hörnet står min lilla räkvas. Den är ca 3 mån gammal och jag har bara fyllt på vatten en gång. Det är fint vatten och räkorna trivs! Plasten är för att hålla katterna borta
Och bredvid räkvasen står mitt walstad (som har en egen tråd) Det är väl ca 4 mån gammalt nu och jag har bytt vatten en enda gång. Det är superfint vatten och alla värden ligger stabilt. Invånare är räkor, som från början var 20st, nu är det betydligt fler :) sen är det posthorn och sandsnäckor. Vänstra hörnet har jag nygligen trimmat ner och planterat topparna. Målet är att det ska bli tätt där. Stenarna med mossa verkar inte trivas alls, så jag funderar på vad jag ska ha där istället.
Snyggt! Intressanta kar allesamma, har du tänkt på vilken fisk som ska bo i ditt wahlstad?
Tack :) Nä, än så länge är jag nöjd med räkorna. Hade äpplen i förut men de maroderade inredningen :/ Däremot är jag lite sugen på någon mer sorts räka. Den som lever får se :p
Nästa är ett 54l. Helt vanligt, inga konstigheter under sanden :p Där bor en grupp endler/guppy hybrider och äppelsnäckor, samt några Körsbärsräkor.
Och det sista är 100l. Det är kattsand i botten och vanlig sand över. Alla växter utom anubias är från naturen. Det är nygligen omgjort men med sparat vatten så det är inte "nystartat" Just nu bor det en scalar som blivit av med ett öga. Jag har inte bestämt mig än vad det ska bli för invånare, men troligtvis killi eller Gurami. Eller både och?! Den otroligt snygga tejpen är där för att jag har katter som tycker det är väldigt roligt att fiska….
Väldigt snygga akvarium! :) gillar växtligheten! Min favorit är det "vanliga" 54 liters! Coolt med touch av äppelsnäckor! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Tack :) Ja jag älskar äppelsnäckor, dom är verkligen fina, och häftiga! Hoppas på bebisar snart, så jag får fler och kan ha i fler kar :D
Jag kommer uppdatera om alla kar i denna tråden, ist för att ha flera trådar. Scalaren med ett öga mår lite bättre nu och igår kväll var den framma och åt. Hoppas verkligen att den klarar sig! En fråga till er som har äpplen. Är de känsliga för flytt? Jag tänkte flytta över några till 100larn, behöver jag koppa in? Det är samma temp
Värst vad dåligt med respons de va här då :( Hur som helst så hittade jag killi i en djuraffär idag, kunde inte låta bli så jag fick en trio med mig hem ;)
Vad kul med nya fiskar! :D I vilket akvarium ska de gå i? Skicka gärna bilder! Alltid kul att se! :)
Den här tråden har jag missat totalt. Tittade igenom alla bilderna och min favorit faller naturligtvis på äpplena! ;) dom är så charmiga!! Ditt största akvarium är fint inrett. Gillar tätheten av växterna och alla gömställen. Det är då fiskarna verkligen trivs. Vad är det för mått på det stora karet?
Oh! Vad hittade du för killi?
(Och äppelsnäckor behöver inte koppas in.) 🙂
Tack! De ska bo i 100litarn :) jag har inte hunnit googla vad det är för sort, de ända de visste i affären var att det är "röd lyrstjärts killi" försökte ta några bilder men de är skygga Det stora karet är 170 x 60 x 60 typ (har för tillfället glömt de exakta måtten) Jag äpplena är såååå fina!! Jag längtar tills jag får bebisar och kan ha äpplen i fler kar! Jag skulle vilja ha blåa också, de verkar så häftiga!
Tror att det är Fundulopanchax nigerianus P82, om det inte finns någon som är väldigt lik?
Det finns en hel del som är väldigt lika varandra.
Fundulopanchax nigerianus skulle det kunna vara. P82 innebär att de härstammar från fiskarna som fångades in på en specifik infångningsplats under ett specifikt tillfälle. Så om du inte är 100% säker på att det är det, så får du inte låta någon annan tro att det är det du har. För om fiskarna blandas upp, så förstörs flera års noggrant avelsarbete vars enda syfte är att bevara DNA;n från en särskild stam.
Försök att ta reda på mer. Om det inte går, så fortsätt att kalla det för röd lyrstjärtkilli. Det är en jättevacker fisk du fått tag på. :) Grattis!
#34 Du hade en väldigt fin växt där i bakgrunden :) Skulle gärna köpa några skott av dej i framtiden om du vill sälja.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Aha då förstår jag! Tack så jätte mycket för infon! #37 ja jag har massor så säg till bara ;)
Idag har jag och sonen gjort rent det stora.. På med en slang på pumpen och i med en slang från kranen sen är de bara att sätta igång. Så himla smidigt! Och nu vet jag vem boven är i karet, som antagligen bet av ögat på scalaren för några dagar sedan.. Jag såg den bita på en annan scalar nu nämligen :( igår var den fin med alla fenor utan skador. Nu fångade jag upp den direkt när jag såg hur botian gav sig på den :( ryggfenan är borta och halva stjärtfenan :( Vad gör jag nu? Jag tycker om botiorna, dom är roliga att titta på, men jag tycker om mina scalarer och vill ha dem också :( åh vad tråkigt :(
Du har inte utrymme i något annat av dina akvarium så att du kan sära på dem?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Både botia och scalar vill ju ha stora kar, så de går ju inte :( Nu är de två skadade i 100litarn.. Men prognosen ser inte bra ut tyvärr :(
Vad tråkigt att de inte passade ihop.. Det kanske ändå är bäst i så fall att någon utav arterna får vandra vidare till någon annan så att inte fler blir skadade?
Ja, jag ska försöka hitta ett nytt hem åt botiorna. Kommer bli tomt utan dom, men men Finns det någon annan lite större livlig bottenfisk som är rolig? Som inte är elak förståss..
Pansarmalar är roliga! :D
Större vet jag inte vad du menar men om du har ett stort gäng med corydoras så skulle det bli livat minsann =) Finns ju riktigt snygga corydoras och min favorit är Corydoras panda men en kompis till mig har t ex Corydoras black.
För vi pratar nu om innevånare till det STORA akvariet?
Jag hade en regnbågshaj (heter de så?) den gillade jag också och den var snäll. Lite mer stillsam än botiorna dock. Jag vet inte varför men jag har aldrig gillat pansarmalar.. Men kanske kan hitta någon som faller mig i smaken ;) Ja Jens, det är det stora vi pratar om :D
Ja, alla har olika smak. Lite tips kanske förutom min favorit? ;) tänk dig ett stort gäng med någon av dessa: Codydoras adolfoi Corydoras duplicareus Corydoras Aeneus
Ja vill du ha fart och fläkt är absolut corydoras att överväga då de är väldigt livliga och simmar fram och tillbaka i karet. Dock är de i betydligt mindre storlek än praktbotnior och om jag förstår rätt efterlyser du en lite större fisk. Siamesisk algätare? De är fredliga.
Klarade dom resan bra? 🙂
Siameser ska inte hållas ensamma. Jag har haft denna art förut och hade inga problem med mina. De var fredliga.
Ja då, dom reste bara i 30min så det var inte så farligt.. De har funnit sig ro och ser ut att trivas :) Ja de ska inte vara ensamma, men jag tänkte att dom kanske går ihop liksom och ger sig på andra, som botiorna gör :( En av scalarerna har gått bort idag :(
Det var tråkigt att höra. Jag kan inte säga med säkerhet hur det skulle bli om du skaffade ett par siameser. När man ser till botior så tycker jag att det är lämpligast att hålla ett litet gäng. Jag har tre botia histrionica och de är livliga men fredliga. Aldrig sett dem röra någon annan fisk. Jag tror däremot att de kan ta för sig mer negativt om man håller dem i större gäng men det är vad jag själv tänker. Det finns ju dem som har många botior och inga problem heller.
Hur många har du?
#52 Hittade du det pyttelilla ynglet i honornas burk? Ett litet som tydligen klarat sig undan här.
Jag har bara två botior kvar, hade fler mindre men de blev mobbade :( #54 är det dig jag fick fiskarna av?! Tack så jätte mycket!! Jag var inte hemma när sambon la ner dom i karet, så jag vet inte om ynglet klarade sig. Jag har ju så många andra firrar där i så risken är väl att den lilla stackarn blev mat :(
Varsågod. Jag ville inte ha dom kvar så du gjorde mej en tjänst. Nu vet jag ju att dom får det bra. Ynglet är nog van att hålla sig undan så vi får hoppas att det klarar sig.
Det var ett tag sen jag skrev här insåg jag nu.. I förrgår när jag gjorde rent i "killikaret" hittade jag yngel, både lite större och pyttesmå! Vad roligt!!! :D Ytterligare en scalar har fått sätta livet till, så nu är det bara den största kvar IGEN :( fan vad tröttsamt :(