Bara avgudar dessa varelser
Vore kul om du skrev vilken art det är
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Sorry …Det är en vit klo groda
Dom är fantastiskt fina!
Väldigt sugen på att skaffa ett gäng. Men skulle då vilja ha mer av ett artakvarium. Har för mig att de ska bo ganska stort..
Vad behöver dom för mått på akvariet? bottenytan alltså?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Mina två bor i 240 Liter med mkt rötter , växter och gömställen…De enda jag vet om hur stort det skall vara ,är att de behöver bra botten yta..men minst 150 Liter i alla fall..Bara de har så de kan gömma sig och krypa in så trivs dom. Hade först grus i karet, men bytte mot sand och det var bra, för dom blev mer än glada. Mycket gröna växter och som sagt rötter och stenar. Bra att ha , även för fiskar…salt i karet , jag kör med salt tabletter , o då ska man ha 1 tablett per 50 l vatten.
Saltet är bra o viktigt för deras hud och kropp. Ja det är roligt o ha dom..det tom lever med två khuli ålar….de trodde jag aldrig skulle funka, men de gör det.
Hmm, hittade på L80's sidan att de ska ha 0.5kvm stort.. Det vart nog lite för stort kar att få hit.. :)
Tack för infon. 🙂
Men varför har du salt i akvariet? Amfibiers hud över lag är ju väldigt känslig, även för salt. det har man väl bara om de är sjuka, svampinfektioner eller liknande.. Nog att de överlever en mindre dos salt i karet, men hur nyttigt är det?
Det är nyttigt för dessa grodor, har pratat med vetrinär som har forskat bla med dessa grodor. Nej jag har salt i alla mina söt vattens kar, så det är ingen fara alls. Då dom och om de blir sjuka, ska det bada i ännu högre salthalt för att bli bra.och då i ett sk karantän bad. Men de mår bra av de, de beror sig på vad de är för grodor men dessa mår bra av salt i karet. Dessutom har jag aldrig haft problem med sjukdomar o dyl vare sig fisk eller groda. tack vare salt och aqua safe.
Jo saltbad/karantän bad har jag koll på. Har också amfibier.
Men det med salt till klogrodor var något helt nytt för mig..
Ett lämpligt akvarium bör rymma ca 100l, eller ha en bottenyta på ca 35dm2, det går dock att ha en mindre grupp i ett 60l akvarium. Efter att själv ha provat mindre kar noterar jag försvagning av muskulatur, lägre aktivitetsnivå och försämrad jaktinstinkt i de mindre karen (<60l).
Fann detta. Ok nej jag skulle aldrig göra något som skulle skada grodor el fiskar, djur huvudtaget. Så detta kör jag med, och dom mår jätte fint. annars skulle dom aldrig kväka och sjunga i karet som dom gör, dom trivs verkligen och mår bra.
Dessa grodor kan dessutom ofta svullna upp, huden blir elastisk..o de är de att dom ej kan tillgodo se kroppen o göra av med slagg produkter etc,,deras funktion är inte som andras. Ses oftast om dom har förätit sig, och ätit mer än va dom orkar igentligen. Med höjd temperatur o salt och då inte vanligt salt…så är det toppen. denna som jag har lärt mig av har forskat o arbetat med dessa grodor som är lite annorlunda än andra grodor. Dom är så sociala o goa,,,och dom kommer fram till rutan då jag kommer
Jag hade ingen avsikt att låta kritiserande, frågade bara för att det var något hel nytt för mig med kontinuerligt med salt hos dem. 🙂
Så klart jag inte tror att du skulle göra något för att skada dina små vänner. :)
Fast jag får nog ännu inte riktigt ihop med med akvariestorleken, för de blir väl runt 12 cm? Det står så här på L80:
Dom har väl lärt sig att vibrationer och en stor skugga kan betyda mat så gäller att hålla sig framme. Har oxå läst någonstans att dom är tåliga mot salt men varför fippla med det innan man märker att sina grodor behöver det? Kan ju vara bra att ha det till när det behövs istället.
Vad härligt det låter med grodorna, jag älskar dessa små varelser. På våren någon gång har jag hört grodans sång, underbart..
Jag är så nyfiken, kan du inte lägga ut någon bild på hela karet. Har du halva karet med vatten eller mer? Har du stenar eller rötter som e kan kravla upp på? Va har du för fiskar i karet och vilk växter.
Jag gratulerar dig till en lyckad grodvärld.🙂
#9 Var i tabellen hamnar då Dvärgklogrodor när det gäller minsta tillåtna strl. på akvarium enligt lag?
Jag har tre stycken i ett 300 lioters, vet inte vilket kön det är, men de samsas bra. De går i tillväxtkaret, där jag har ciklider som skall växa på sig innan de flyttas till de andra akvariumen.
Det var barnen (de minsta) som jättegärna ville ha grodor i akvarium, jag var väl inte helt inne på den ideen, men jag hade ju lovat att de skulle få vad de ville ;) Men nu tycker jag de är ganska söta och roliga.
Det är Albino klogrodor jag har :)
#12 Hur stora är det dom blir? Är de inte under 5 cm, typ 3,5 eller något? Isf är det ynka 0,09kvm som är minimum storlek.
Fifla med slalt ingen kommentar där då jag lägger energi på de som är positivt. Här är del av karet och ja dom trivs….och dom är helt underbara. Grodorna kan bli upp till 10-12 cm…och honan är större än hanen…trodde de var tvärtom..men så är det inte. De kan bli upp till 20 år gamla. ca 5-10cm från akvariumets kant och ner skall vara vatten fritt…För de gör sina hopp och sedan simmar dom upp till ytan och står och flyter med huvudet upp..om de ej lägger sig på en rot .
Men börjar man med slat måste man fortsätta, det är så liten mängd så de blir varken bräckt eller salt vatten. Men då vatten liven är vana med de , och bygger upp immun system både i kropp och på kroppen så är de livsfarligt att bara sätta ut saltet. så antingen salt eller inte…Tänkte inte svara på de , men då det är livsviktigt att bestämma sig för antingen eller då de gäller salt så . Dessutom dessa grodor har inte normal matsmälltining utan äter dom lite för mycket, kan deras kropp bli som en ballong, dvs ser ut som vatten under huden. Då är det bra att förebygga då även alla andra vatten djur är vana med detta. Ha en trevlig dag…ska sova nu , jobb i natt
sorry glömde bilden
Va fint akvariet var, ser mysigt ut med alla gömställen. 🙂
Tack snälla du, ja jag inreder så som de vill ha det,,,,o det är så kul med inredning i akvarium….ska snart i väg till jobbet……men ha en fin kväll
#14 Kanske en dum fråga men vad blir 0,09 översatt till akvariestorlek? 🤔
Det är ju jättefint!!! 🙂
#19 det går inte direkt att säga vad det blir i akvariestorlek då man måste ha måtten på djup och längd för att räkna ut det. I ett 54liters är det runt 0,15 kvm har jag för mig så det kanske är passande för en mindre grupp. :) #18 trevligt med en till nattis, är också påväg till jobbet nu :)
Nu är det drygt 11/2 timma kvar att jobba, längtar efter sömn.
ja 54L bör man nog ha dvärg klo grodor, dom blir ju ej så stora.
Skönt. :) Nu har jag bara drygt en timmen kvar. :)