Transportera kar med släp
Det började med att jag skulle få ett 375L gratis, men utan alla tillbehör. Så räknade lite och kom fram till att det skulle vara billigare att köpa ett begagnat kar med tillbehör. Så ska hämta ett 540L nu till veckan. Har ett släp, ganska stort med kåpa men frågan är då hur jag undviker att akvariet skadas om det guppar en aning eller skulle glida, vill ej ha repor eller dylikt. Skulle det fungera med vanliga flyttkartonger och eventuellt "klä in" karet i filtar? Har aldrig fraktat något så ömtåligt med släpet förut, därav frågan. Så har ni några bra förslag skulle det verkligen uppskattas :)
Jag har en kombi så jag lade bara ner baksätena och sedan in med karet i bilen och det var ett 375 L akvarium. Du råkar inte ha en kombibil? Karet är ju trots allt 'bara' 150 cm lång.
jag transporterade oxå mitt 375 liters bak i min bil, o sen tror jag inte man behöver vara så där överdrivet orolig när glaset är så tjockt, det krävs en rejäl smäll för att det ska gå sönder, jag la filtar vid de delar som hade kontakt med ngt i bilen o det gick utmärkt!
Har en BMW x3'a, alltså en suv. Är rädd om sätena och fäller vi fram baksäten så kommer karet stå lutat, har även två hundar som ska med i burarna men får se hur vi gör. Rädd om både Akvariet, hundar och bil :p har eventuellt hundvakt dock :)
Glas tål lite skumpiga vägar också. Ställ det bara på något mjukt och spänn fast det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
mimåne: Får göra så, så länge det inte blir repor, hatar repor haha 🤪
Jag fraktatade mitt 450 och 420 från uppsala mitt i vintern. Jag använde en massa mattor på släpet så att inga repor kunde uppstå på undersidan och sen klädde jag in själva karet i nån sorts plast som farsan hade över (sånt man har under parkettgolv) och sen presenning över det och jag fick hem karet utan en enda repa :)
Luis_felipe: Låter som ett bra alternativ, spände du fast karet på släpet om du hade kåpa? Presenning kan nog far min fixa 👍
Jag hade inte köpa och ja jag spände fast det med två spännband och det gick bra :)
kåpa*