Vad är det med mina guppys?
Hej!
Jag har ett akvarium på ca. 30L. Jag har en stor yta så att mina fiskar kan simma runt och ställen där de kan gömma sig(om de vill). Akvariet har hållit sig rent och pumpen fungerar toppen. Jag skaffade ett par guppys för några veckor sedan och dom trivdes så bra så. Men i slutet av V.17 simmade en av honorna in i ett hörn och började bete sig konstigt. Hon lutade sig mot stenar och växter. Nu idag såg jag hur en annan Guppy hona också simmade in i samma hörn och höll sig stilla. En av honorna (den som började må dåligt först) fick bebisar för ca. 2 veckor sedan. Så det kan inte vara att det är dags igen eftersom jag läste mig till att guppys får ungar 1 gång i månaden(om dom parat sig såklart). Kan någon ge mig tips hur jag ska göra för att få dom må bättre? Vad är det som hänt mina guppys?😕
blir glad för svar!
Guppys från zooaffärer är tyvärr inte tåliga alls och brukar inte leva länge. Alla mina zooaffärsguppys har dött, även ett tag efter de fött precis som i ditt fall. Det bästa är att köpa från privatpersoner eller spara sina yngel.
Men för att vara på den säkra sidan, har du testat vattnet för ammoniak och nitrit? Hur länge har akvariet varit igång? Hur ofta byter du vatten?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Asså jag byter ca.1 gång i veckan. Men nu när jag har ynglen så är jag lite försiktigare med att byta mycket vatten åt gången.
Jag har nog inte testat det där med ammoniak och nitrit grejen(vet nt ens vad det är:/ ).
Akvariet har väl varit igång i ungefär 3-4 veckor nu.
Jag var till zooaffären idag med min pappa och vi ställde lite frågor om vad som kan vara felet guppysarna. Hon sa att det kan vara för lite salt i mitt akvarium. Tror du det stämmer?o.o
Jag har i varje fall tänkt att hälla i lite av det saltet som jag köpte i akvariet.
Hade problem med just Guppy att dom dog….oavsett var jag köpte dom så slutade det med döden inom ett par veckor.
Till slut började jag använda mig utav Easy-life flytande filtermedium och nu har jag massor med Guppy som lever & mår alldeles utmärkt.
Värt att prova tycker jag.
Här en länk till detta: http://animail.se/easylife-ffm-vattenberedning-500-ml.html
Om det varit igång 3-4 veckor så skulle det absolut kunna vara nitrit. Det är något som bildas ofta i nystartade akvarium pga obalansen och kan vara dödligt för fiskar. Personalen i zooaffärer vet tyvärr alldeles för lite om fiskar.. lyssna inte på dem. Gå med din pappa och köp nitrit och ammoniaktester :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Okej, tack så mycket för era svar!🙂
Men den första Guppy honan som mådde dåligt verkar betydligt friskare och piggare🙂
En dålig nyhet är att en mådde så dåligt att vi var tvugna att…avliva den😕
Ännu en dålig nyhet är att den tredje fisken som mådde dåligt har fått ett stort sår nära ena gälen 😕 och den har svårt att simma!
Så som det ser ut nu kommer den nog att dö inom några dagar😕
en till sorglig nyhet är att den som hade såret är död och den ljusa honan (som mådde bättre igår) är också död!😕