Slöjstjärtar 180 l?
Har en vän som har ett tomt 180 l akvarium. Hon funderar på att starta upp det igen och har kärat ner sig butikens slöjstjärtar/golfbollar. Läser man tex på zoopet.com så står det att dem kräver minst 120 l. Frågar man på olika forum kommer olika besked. Aldrig under 500 l, Allt över 90 l funkar osv. Så hur är det egentligen, Fungerar det med slöjstjärtar i 180 liter?
MVH Erika :)
Jag tror ett visst mått på akvariet får det ju vara och så bero det på hur många man har och storlek på dom. Om det är små kan man börja med litet kar, men om man har många så större osv. Men har i tanken att de kommer växa så det får man väl ha lite koll på. Inredning är viktig för trivsel. Finns de som har i 50-60 liters (även mindre) som har guldfiskar som trivs bättre än de som har dom i ett 300liters. Allt bero klart på vem man frågar.
180l tycker jag är väldigt stort och de lär få plats några i det karet utan problem. Frågan är bara hur det bäst ska inredas för högsta trivsel. Bara att läsa på om detta på olika sidor och fråga personer och i zoo affärer för bästa resultat.
Mina Guldfiskar har fin sand, en stor växt och ett slott. (vet att många säger de ska ha lite större sand, men jag har inga problem med mina som de är nu.) Mycket yta att simma och ligga på då de sover på botten tillsammans. De har lekt ett bra antal gånger och puffar och trivs med varandra.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
japp! du får plats med runt 3 slöjstjärtar i ett sånt :)
Juste! kolla upp solidgold på youtube! hon kan väldigt mycket om guldisar och jag har själv lärt mig mycket där :)
Jag tycker de låter som en bra storlek. Bra volym för att kunna hålla vattnet fint och samtidigt bra simyta som inte är för stor

1# Tack för mycket intressant information. Har du bild på ditt guldfiskakvarium? 4# Okej låter jättebra :)
Måste bara säga att fråga INTE i djuraffärerna, det händer otroligt ofta att de ljuger en rakt upp i ansiktet eller inte alls har en aning. De vill sälja och säger vad som helst. Detta gäller de flesta i djuraffär men inte alla.
kul att du ska skaffa slöjisar, det är min personliga favorit och jag har ett litet gäng hemma! jag tycker 180L funkar bra till 4 st slöjisar, de gillar att gå i grupp så man ska helst inte ha färre än så. kom också ihåg att de ska äta speciell guld/slöjstjärtsmat då de vanliga fodren innehåller för mycket protein. lycka till =)
#6 Jag litar bara på en enda i vår stad och på just detta zoo. Han har typ 3 till 5 akvarium själv och är superduktig. Fött upp själv och allt. Litar inte på någon annan än han 😉 De andra där kan inte mycket när man frågar dom något och måste alltid ringa upp honom för tips och svar på ens frågor. Så nä man ska inte lita på alla bara för att de jobbar i en zoo-butik men det finns guldklimpar.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#5 You welcome.
Vet inte om jag vill lägga upp en fullbild här på mitt kar då de kan bli otrevligt. Har sett sådant innan i forumet. Skulle gärna visa mitt kar annars eftersom jag vet hur bra de mår och hur bra de trivs. Därav gjorde jag bara en beskrivning av hur jag inrett det och kan tillägga att plantan och slotten i karet står i en rak linje så de har lika mycket plats bakom som framför. Så när de vill sova så vill de helst vara bakom allt och ligga ifred. Det är lite dovare ljus där med av just denna anledningen. Så om de t ex blir skrämda av något så söker de sig dit. Fast jag har bara en fegis i mitt kar, de andra är absolut inte lika fega haha😃

#9 Du kan skicka bilden i pm annars om du vill :) Min vän har kollat en hel del på YouTube och säger att de flesta karen har sin inredning i mitten så slöjisarna Kan simma runt utan problem. Så det verkar vara något dem trivs med :)
#10 Yes, det kan jag göra. Men under helgen isf för det är lite städning på g i alla mina kar denna veckan. Så får ta en bild när det är klart 😉
Och ja, det är den bästa inredningstekniken till slöjisar helt enkelt. Man får tänka lite som man själv lever. Vill man vara bland folk hela tiden eller vill man ha ett litet kryp in där man kan få vara ifred och för sig själv när man känner för det och sen ut igen när man är redo för folkhopen😛

#11 Jag väntar fortfarande på bilden ;)
Jag är visserligen väldigt ny när det gäller akvaristik men jag har hört från flera källor att man ska ha minst 250L till slöjstjärtar, helst 300L och uppåt. Med tanke på att de faktiskt kan bli 25-30cm och är stimfiskar så låter det vettigt med ett akvarium på minst 250-300L. En av källorna är här: http://www.akvariumfiskar.n.nu/nyborjarfisk
För dryga 20 år sedan när jag började med akvarium var det inga problem med slöjstjärtar i 5 liters glaskupor. Nu ska man tydligen ha 300 liter.
När, var, hur kom man på detta? :-)
Jag hade då inte rynkat på näsan att hålla några slöjstjärtar i ett 180-liters men det kryllar ju tyvärr av paragrafryttare så möjligt att du bara ska köra på med 180-karet och vara tyst om det?
En till källa (gäller visserligen guldfiskar men slöjstjärt är ju en typ av Guldfisk, dock hört att den kräver något mindre utrymme än Guldfisk eftersom den är lite kortare i kroppen): http://www.akvariestart.se/guldfisk/ Kan vara bra att läsa kanske :) Hur man sen gör är ju upp till var och en. :) #14 Hm, måste säga att jag tycker att du har en väldigt tråkig och nedsättande ton.. :S
Enligt Djurskyddsmyndighetens författningssamling L80 ska akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet.
Men det finns inga juridisk bindande dokument som säger exakt hur stora akvarium varje fiskart ska ha. Allt som står på nätet är bara rekommendationer och inget lagstadgat.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf
Se sidan 32
Så detta gör ju i teorin nanoakvarierna under 40 liter olagliga för Guppy men 40 liters lagliga för slöjstjärtar.
Sjukt kan man tycka och blir det sunt förnuft som avgör hur stort man ska ha? Jag förstår att TS blir osäker då man kan läsa rekommendationer från allt mellan 90-500 liter.
Vist är ju ett stort 500 liters att föredra men när är alla nöjda med att volymen är okej så att ingen tittar snett på en?
Ju större desto bättre, så är det ju nästan alltid. Ett annat exempel är ju mer motion du kan ge din hund desto bättre, men de flesta hundar kräver inte fleeera timmar motion om dagen. De mår alldeles utmärkt ändå! Två slöjstjärtar i ett 120-liters(minimun enligt zoopet som sagt), som de enda fiskarna, går funkar nog alldeles utmärkt. Men det är klart att ett 300-liters är "bättre", men det krävs inte. Så ser jag på saken. Jag antar att Zoopet har gjort någon slags efterforskning när de satt storleksgränsen på akvariet.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför är det sånt gnäll över guldfiskskålar? En guide hur man startar en guldfiskskål så det går visst bra.
#18 "Varför är det sånt gnäll över guldfiskskålar?"
-För att det inte är det minsta hälsosamt för fisken och rena rama plågeriet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har du tittat på filmen? Mitt inlägg hör ihop med det så att säga. Skulle inte komma på tanken att ha slöjstjärt i en liten guldfiskskål. Men tycker hon är lite rolig.
Jag hade inget intresse av huruvida man går tillväga för att sätta upp en sådan här skål och därför tittade jag heller inte på videon utan vände mig direkt till din fråga.
Nu har jag sett 40 sekunder av videon och förstår att denna är ironisk och då förstår jag också ditt uttalande bättre.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#14 "För dryga 20 år sedan när jag började med akvarium var det inga problem med slöjstjärtar i 5 liters glaskupor. Nu ska man tydligen ha 300 liter. När, var, hur kom man på detta? :-)"
- Därför att utvecklingen tack och lov har gått framåt och man har insett att även Guldfisken/Slöjstjärten, som faktiskt blir upp emot 30 cm lång, behöver ha sim utrymme.
#12 OJ OJ eh ja då kan du få vänta… Jag har ingenstans att lägga upp en bild för att sedan skicka den via mail så…osis får jag säga…🤔 Och sen så brukar jag glömma meddela detta tydligen så ursäkta för det med. Kom ihåg det nu när jag såg denna uppdaterade tråd 😛

#23 Jaha :) Men det gör inget :)
#24 Synd får jag säga. Jag får kolla på det och se om jag kan lyckas på något vis att visa dig. Tror jag har en plan för det haha😉