Hjälp fisköga!
Har en odessabarb som har blivit av med ögat eller något liknande, jag hinner bara se att det är väldigt rött så h*n är isolerad i en burk med syre slang och lite flyt nu, vad tycker ni jag ska göra?
M.V.H Snuttefia
Du kanske kan hälla i lite easylife ffm eller något annat vattenberedningsmedel som minskar stress osv. Jag vet ju inte om easylife ffm/andra vattenberedningsmedel verkligen minskar stress, även om det står så på förpackningen, men det är ju inte giftigt så det skadar ju inte att hälla i lite. Kanske bör du salta lite, men då hade jag först kollat upp om fisksorten tål det.
Men om jag hade haft din fisk, hade jag också försökt kolla om ögat verkligen är borta. Är ögat borta och fisken verkar helt normal i övrigt hade den ändå nog åkt tillbaka i akvariet. Vad jag vet så fixar fiskarna att läka ut ett förlorat öga så det är nog lugnt.
Att en fisk blir av med ett öga är en vanlig skada hos akvariefiskar. Det är också en relativt enkel skada. Oftast kan fisken fortsätta leva som vanligt och använda sig av synen på andra ögat. I vissa fall kan det ta ett tag för fisken att vänja sig. Det är som ägare bra att hålla koll vid matning så att fisken får i sig föda då mycket mat missas för att det passerar på den blinda sidan.
Vad har du för andra fiskar i akvariet, hur stort är det och finns det bra med gömställen?
Om den är trygg i sitt riktiga hem är det bästa också att den får vara där. Att flytta den till en liten burk kan göra den stressad och i värsta fall göra uppkomst till mer skada än nytta.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
SALT!? Wut?
Vad är det för medel du pratar om som minskar stress?
M.V.H Snuttefia
Jag hade avstått från att både tillsätta medel eller t.ex salt. Detta blir en omställning i vattnet från det fiskarna är vana vid och kan på så sätt också bara skapa mer stress. Fisken är i nuläget redan sårbar. Det bästa är att låta fisken få vara i sin lugna trygga miljö och hålla koll så att den inte blir hackad på av andra fiskar.
Det finns vissa vattenberedningsmedel som sägs ska vara stresslindrande men dessa tror jag själv inte ett smack på :)
Tack mimåne… är ju så svårt att se om ögat är borta…det är liksom..bara rött.. tänkte ta upp h*n för att kolla men vill inte stressa…
M.V.H Snuttefia
#3 Ja många brukar ju använda det för att stimulera läkningen hos fisken. Eller ja det är väl lite diskussioner kring hur salt verkligen funkar. Många säger att det gör något med osmosbalansen så att fisken kan koncentrera sig på läkningen istället för att reglera osmosbalansen, och vissa säger att det dödar bakterier osv. Kanske gör det både och, jag vet inte, men det är väldigt många som använder salt till alla möjliga sjukdomar och skador.
Och jag pratar om vanligt vattenberedningsmedel, typ easylife ffm. De hävdar själva att det verkar stressminskande men det behöver ju inte vara sant.
Så..vad ska jag göra?
M.V.H Snuttefia
Vad har du för andra fiskar i fiskens akvarium och hur stort är det, finns det mycket gömställen?
Om dessa frågors svar är OK så säger jag att fisken ska få flytta tillbaka "hem".
#9 Jag stoppa tillbaka h*n och hoppas på det bästa.
I vilket fall som helst så dör man hellre hemma än på ett sjukhus, om du förstår hur jag menar.
M.V.H Snuttefia
Det kommer säkert att gå bra. Håll bara koll så att ingen av kompisarna hackar på stället där ögat skulle ha suttit. Samt att den får i sig mat.
Ska hålla extra koll på h*n!
Om det inte går bra blir det väl avlivning(?)
M.V.H Snuttefia
Om det inte går bra, så lär scenariot vara antingen påhopp av kompisar som hackar vid ögat och då är det omplacering av den ena eller andra som gäller. Det andra scenariot som kan uppstå är att fisken inte får i sig mat, börjar krocka in i diverse inredning samt glasrutor och får sådana svårigheter att den inte kan leva lyckligt längre, då är avlivning att överväga. Givetvis bör man försöka med bättre förutsättningar om dessa svårigheter uppkommer som t.ex handmatning och större akvarium med tät växtlighet.
Okej tack för alla bra svar!
M.V.H Snuttefia