Guldfisk med stort huvud
http://uploads.ifokus.se/uploads/bc3/bc3438267c7e8e58002ec27b06dfe50a/redcaporanda.jpg
vad heter den här sortens Guldfisk på svenska om jag ska köpa en i affär?
Fråga efter redcap oranda slöjstjärt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ojj har den en orangehjärna åvanför huvudet? Hahahahahahhaahhaahhahahahahaha! Herregu så söt!
Stackars fisk :(
nä fy, det där kan väl inte vara hälsosamt? såg otäckt ut tycker jag
Är "hjärnan" framodlad, eller finns det ngn funktion i den ute i naturen?

#5 Den är framavlad.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Hela slöjstjärten är ju framodlad… de har ju inte direkt någon nytta av en tudelad stjärt heller i naturen, vad jag har sett så lider de inte av klutten på huvvet 🙂
Inte alls! Har en liten redcap! Har sett vissa extrema fall då "klutten" omsluter större delen av huvudet (lionhead) och växer i vägen för ögonen så de inte kan se :(
Jag tycker iallafall att det är fel att avla sönder djur på det där sättet, vem har sagt att dom inte lider av det liksom? Jag tycker personligen att guldfiskar som är någorlunda "naturliga" utan alla dessa konstiga former är grymt mycket finare, men alla tycker ju inte lika.
Det är ingen hjärna. Det är bara hudveck.
I mitt tycke rätt groteskt. Men det finns värre varianter.
#10 Du har så rätt i att det finns värre varianter, ändå tycker jag att det går lite för långt över gränsen när fiskarnas ögon är så stora att de riskerar att trilla av, vilket tydligen har hänt för vissa, och när deras huvuden är så stora att de täcker ögonen osv.
Absolut. Jag tycker såhär enkelt "Kan fisken inte längre överleva, föröka sig och i stort sett stortrivas i det vilda så har det gått för långt".
#12 Det håller jag med om.
Ja bubble eye, golfboll och celestial är ju rätt grova. Hemskt när det är så uppenbart att fisken får lida. Till exempel när de inte kan simma, eller se ordentligt samt riskerar onödiga skador. Dock så ser jag inget hemskt med att de har en klutt på huvudet mer än det kanske inte ser tilltalande ut och att det är dumt att avla fram mer extrema fiskar än "nödvändigt". Den redcapen jag har mår dock finfint och påverkas nog mer av den stora magen än klutten på huvudet. :P
Detta är fruktansvärt:
Bubble eye
Celestial
Golfboll
#15 Nej fy! Usch jag tycker verkligen inte om sådant…
Nej det är sorgligt :( tur att detta är förbjudet i sverige. Sen vet jag att många har delade meningar om vanliga slöjstjärtar också. Själv tycker jag slöjstjärtar är sjukt vackra och helt underbara fiskar men egentligen är kanske det värsta "avelsfelet" man har gjort att avla fram dubbla stjärtar på dem… Det skapar ju faktiskt ett ganska stort rörelsehandikapp på en från början ganska snabb och aktiv fisk…
Tror inte slöjstjärtar skulle överleva i naturen, de är framavlade för att se fina ut i akvarium, de är ruskigt söliga så skulle ju inte kunna simma från ett rovdjur, så att de har mössa gör varken till eller från om de skulle vara vilda. Däremot kan de ju frodas i akvarium som de faktiskt är framavlade för 🙂
Jag vet inte varför jag skratta förut, och ja det är lite synd att ha en hjärna utanför, en stor hjärna. Bättre att huvudet skyddar den