Walstadprojektet är igång!
Då har vi satt igång projekt Walstad här hemma. :-D Akvariet är ett 190-liters Juvel av äldre modell. Det är nu tömt, rengjort och påfyllt med Eldorados jord. Ca 4cm i framkant och närmare 8cm i bakkant. Sanden är blästersand (0.3-1.0mm) och min fundering nu är hur tjockt lager vi ska ha? Räcker det med 2 cm i mitten fram, där det ska vara oplanterat?
Det bör räcka men jag skulle nog ta lite till med blästersand och sedan när du planterar växterna så använd pincett eller någon spetsig sak när du trycker ner växterna för fingrar är väldigt tjocka.
Snyggt ! Väldigt fint jobbat!

Bra lutning och fin sand. Bravo!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Hehe pincetten i högsta hugg :) det blir ju bra resultat då jue! :))
Kul! Kommer att följa! :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Följer definitivt!! Ser helt super ut!!!
Under förmiddagen har jag planterat gälört, hornsärv och vattenwistaria (Hygrophila difformis) samt fortsatt påfyllningen av akvariet med 'gammalt' vatten. Tyvärr kunde jag inte spara mer än ca hälften av det gamla vattnet, så nu funderar jag på om jag ska ge det en skjuts med lite nytt Happy-Life Filtermedia?
Jag har ju tänkt ha kvar min vanliga pump i akvariet för att få rörelse i vattnet. Men visst är det bättre om den rör runt mycket lugnare än innan?
Jag tycker du kan köra på som vanligt. Fyll på lite då och då med nytt vatten och om du känner dig mer trygg så fyll på med lite Happy-Life.
Förstår inte riktigt med vad du menar att köra lugnare med pumpen?
Tänkte att jag kanske kan täta igen den lite, så att den inte sprutar med sådan kraft!?
Vad har du för pump? Känns som du har för stor pump för det karet när du säger att det är en sån kraft i den? Finns det inget reglage på den?
Det är en ganska gammal Eheim Aquaball som ska passa akvarier upp till ca 300L har jag för mig. Var ett tag sedan vi köpte den, men den skulle räcka med råge till detta akvariet.
Men det finns en reglage på den så du kan styra trycket på utflödet och se till att det riktar sig mot ytan. Jämnt med ytan så att det cirkuleras.
Det ser ju jättebra ut! Villken förändring det blev!! Du måste vara jätteglad nu =))
Ja jag håller med, det ser jätte bra ut! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Grymt kar det blev, galet snyggt;D
Ja, jag är nöjd hittills :-) Allt verkar fungera än så länge. Har några växter kvar att plantera, så det kommer bli ganska fullt direkt. Men det är väl bara bra? Har fått pausa i några dagar nu, då ansträngningen däckade mig fullständigt. De där två bebisarna jag bär på har en tendens att stjäla min energi. Men det kanske är bra med en liten paus också, så att vattnet, fiskarna och växterna får komma igång. Sandsnäckorna verkar duktiga på sitt jobb också. Är så kul att se alla spår i sanden varje morgon :-)
Ja ju mer växter desto bättre, du har alldeles rätt :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Så fint! 👍
Vad tror ni om att släppa i tre mosaikguramis om någon vecka? De borde väl kunna trivas här? Nu har jag alltså 15 kardinaltetror, en kampfiskhona, två Ancistrus och fyra pakistanbotior. Det hade varit kul med något mer 'stort' att titta på och jag vill ha en lugn och snäll fisksort. Eller ska jag kanske nöja mig!?
så fint!
Mosaikgurami är väldigt blyga fiskar och vill gärna att det ska vara mycket mycket växter samt grenar och flytväxter så min rekommendation är att inte köpa det som det ser ut nu i ditt akvarium.
Är det inte ett helt nystartat akvarium? Tycker du ska vänta minst 3 veckor innan du slänger i nya fiskar för det är nu du ska vara försiktig med matning så du inte får några problem med vattenkemin.
I ditt fall skulle jag satsa mer på att köpa till inredning av ditt akvarium. Stenar, grenar, växter m.m. så att det blir en fin hemmiljö för dina fiskar. Sedan köpa fisk efter behov. =)
Jo, jag tänkte ju vänta någon vecka, så att allt kommer igång. Ska ta ett nytt kort på hur det ser ut nu med resten av växterna och musselblommorna. Tror inte att jag får i så mycket mer i växtväg, men lite fler rötter/grottor hade inte skadat. Är så kräsen dock… Hittar inget som jag tycker duger…
#20 äter inte botior snäckor? Eller är de bara praktbotior? Tänkte på sandsnäckorna :)
Jag var också orolig för det, men fick höra härifrån att det brukar gå bra. Och än så länge (peppar, peppar) har det varit lugnt. Det är ju svårt att veta exakt förstås, för snäckorna gömmer sig i sanden. Men om botiorna ätit upp dem borde det väl ligga tomma skal på botten? Varje morgon är det dessutom fullt med spår i sanden efter snäckorna, så en hel del måste finnas kvar!