Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1194 ggr
[Pollyboll]
0

Ett antal frågor

Hej!

Har ett antal frågor angående akvarie.

1. Har några Black molly yngel som är ca 6 veckor gamla. För tillfället är dem i ett yngelkasse i stora akvariet, kan jag flytta dem till mitt lilla akvarium utan kompilkationer?

2. I vilken ålder över lag kan man förflytta yngel till nytt kar? 

3. Vilka grader bör jag ha till ynglen? (I stora akvariet är det ca 27)

4. Kan man lägga doppvärmaren ner, längs gruset?

[Jens]
0

1. Är ditt lilla akvarium nystartat? Innehåller den fiskar? Vilka sorter?

2. När de är ca 2 - 2,5 cm

3. 27 grader är helt ok.

4. Mja, syftet med att doppvärmaren är stående är att känna av hela karets höjd och värma det. Lägger du den ner så kommer det säkerligen dra mer energi för att värma upp karet. Det är min gissning.

[Pollyboll]
0

Det lilla karet är inte nystartat, dock gjorde jag vattenbyte igår (likaså i det stora karet)   Det går massa malar däri, ansictrus. 

Kan jag lägga i dem utan att använda påse? Som när man köper fiskar..

[Evisen]
0

Vad det än för fiskar så bör de koppas in om de ska byta akvarium.

Du kan lägga ynglen i t ex en glassbytta när du ska koppa in dem(vatten ifrån det akvarium de ska simma i).

[VSK]
0

Har för mig jag sett bild på liggande doppvärmare. Men en stående konstruerad doppvärmare bör nog vara stående. 

Jag gissar på att de stående doppvärmarna har termostatet väldigt högt upp. -vet ej om termostatet sätts ur spel om värmaren ligger horisontellt. 

Jag har faktiskt själv funderat på detta förut, men orkade aldrig googla. På min Eheim så står det iaf i instruktionshäftet att värmaren skall stå rakt upp.

[Pollyboll]
0

Jag låter värmaren stå upp faktiskt, var bara något som slog mej. Att slippa se den, så man kunde ha gömt den bakom växter och rötter isåfall.

[VSK]
3

Du kan sätta doppvärmaren i ett glasrör, bara det är öppet under och på ovansidan. Glasröret kan du köpa i en färg som smälter bra in med din inredning. Glasröret skall vara något tjockare än värmaren så det är vatten runt värmaren i själva glasröret.

[Pollyboll]
0

Det var smart, något att tänka på :P

[VSK]
1

Jag har googlat lite om doppvärmare och lutning, och det enda jag fått fram är att om doppvärmaren ligger ned så blir ju strömsladden böjd. Gamla sladdar blir ju hårda och då om den är böjd så kan den spricka. -och man vill ju inte blanda el med vatten.

Om detta är enda orsaken så borde det inte vara nån fara så länge man har koll på sladdens hårdhet. En doppvärmare är ju inte så dyr så det kanske är värt att köpa ny doppvärmare efter ett par år om du kan få till det snyggt i karet.

Dock så vill jag som sagt säga att det här har jag googlat fram och vanligt folk har svarat, så du får ta hela ansvaret utifall…. 

[VSK]
1

Du kan ju alltid köpa doppvärmare som är för tex sköldpaddor eller nåt liknande som har grunt vatten. De ligger ju ned ☝️

usvead
0

#6 doppvärmare i glasrör….

Har du något exempel, eller en bild av hur det där glasröret ser ut?

[Tinitusan]
0

jag har min doppvärmare i ett gammalt tegelrör som jag skrubbat o kokat innan jag la ner, funkar oxå toppen som kamoflage, speciellt när jag ha ett liggande ner på boten oxå, ska visa en bild från telefonen!

[Tinitusan]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild!

[Seaside]
0

#12 Snygg & Smart lösning!

[Tinitusan]
0

Tack tack, det är dessutom ett ypperligt gömställe för malarna :)

[Seaside]
1

Det förstår jag! Som en uppvärmd sovsäckSkrattar

[Tinitusan]
0

Haha precis!

usvead
0

Tegelrör ser jättebra ut men det fungerar inte i mitt akvarium. 

Jag funderar på om man skulle kunna gräva ner en inte alltför hög men ganska vid glasburk och sedan döja den med bottensubstratet nästan ända upp till kanten.

Doppvärmaren hamnar då under "ytan" på botten men ändå inte eftersom den hänger/sitter fritt i glasburken….

Hmm var det nån som förstod det där? Knappt jag fattar vad jag själv menar 🤔

Fridhem
0

#17 Blir det inte för dålig cirkulation på vattnet runt värmaren då?

usvead
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ber så mycket om ursäkt för min ruggigt dåliga teckning. Tänkte si så här…  

Glaset är nergrävt i bottensubstratet, och doppvärmaren nerstoppad i glaset utan att ta i botten eller sidorna på glaset.