Nybörjare på dvärgciklider
Jag ska troligtvis starta upp ett nytt akvarium inom kort, och vill hemskt gärna ha några dvärgciklider i det, men behöver råd och tips så det blir rätt. Jag är nämligen nybörjare på dvärgciklider, och har bara haft akvarium i ett år.
Akvariet är på 96 liter(80x30x40 cm), och kommer ha en temperatur på ca 22-23, max 24, grader. Detta begränsar urvalet av ciklider en aning, och jag tror jag har bestämt mig för Apistogramma sp Opal, en A. borellii-variant. Hur många av dessa kan jag ha i detta kar?
Jag har även funderat på A. atahualpa, hurdan är den?
Saken är den att jag redan har en del fiskar som måste flytta in i nya karet, faktiskt är det därför jag måste köpa ett nytt. Dessa är:
- 11 pirangatetror, Nannostomus beckfordi (varav fyra mycket kaxiga hanar) som är för trångbodda i nuvarande kar.
- 12 dvärgkardinalfiskar, Tanichthys micagemmae
- 3 vuxna platys, 4 snart fullvuxna Tuxedoplatys och ett femtontal Sunset comet yngel. De halvvuxna och ynglena försöker jag skänka bort, hittills utan framgång, då affären jag lämnat yngel till förut nyss lagt ned… 😭
Kommer dessa fiskar fungera med apistogrammorna? Och kan jag möjligen ha någon mer liten stimfisk i karet? (Man kan aldrig ha för många stimfiskar, bara för få akvarium, anser jag.😍) T.ex rubintetra, Kolglödstetra, smaragdrasbora, eller Danio tinwini…
Jag tar tacksamt emot alla råd/tips/kritik som jag kan få!
EDIT Bör tillägga att jag inte skaffar de nya fiskarna förrän platysarna hittat nya hem!
Åh vad roligt att du intresserar dig för dvärgciklider! Jag förstår dig, de är underbara fiskar!
När det gäller haremruvande apistogrammor som borellii så tycker jag själv att det är lämpligt att hålla En hane + tre honor, om man vill ha fler än 1+1. Min erfarenhet är att det blir bäst sämja i gänget så.
Jag funderar på fiskarna du har för nuvarande.. Om jag förstått det rätt så har du totalt 30 fiskar som kommer flytta in till det nya akvariet på 96L… Det låter väldigt fullt enligt mitt tycke. Jag har 15 fiskar på nästan 300L och redan där känns det fullt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det är alldeles för mycket fiskar i karet redan vid flytten till 96L så det passar inte bra att skaffa fler, snarare lämna tillbaka fiskar till butik eller sälja av. Kanske åtminstone ett av stimflocken.
Hoppas du förstår att man bryr sig och inte pekar finger. =)
Tack för svaren. :) Jag tror dock jag skrev att jag ska skänka bort mina platys innan dvärgcikliderna flyttar in, de ska inte gå där permanent. Kanske var jag otydlig.
Tyvärr kan jag inte lämna tillbaka till butiken, då de lagt ned(snyft), och den andra butiken vägrar ta emot fisk… Får inte ens sätta upp en annons på deras anslagstavla… :( Försöker via olika forum att skänka bort dem istället, men det går riktigt trögt.
Räknar jag rätt nu, så blir det 23 fiskar, varav tolv väldigt små. Är det fortfarande för mycket, tro?
Jag räknade inte med dina 15 Platy yngel och fick ändå det till 30 fiskar. Kanske jag räknade fel?
Men med tanke på osämjan du verkar ha i ditt pirangatetra stim så tycker jag att du kan lämna dem på samma gång som dina platyn. Då har du väl bara dvärgkardinalerna kvar och det tycker jag låter lämpligt tillsammans med några apistogrammor :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Fantastisk att du verkligen bryr dig! Det gläder mig väldigt för man vill ju sina djur väl oavsett om det är hund eller katt eller akvariefisk! 👍
mimåne: Jo, du räknade rätt. Det var jag som själv glömde räkna några fiskar. 😛 Nå, nu när dessa platys inte är aktuella längre, så blir det… få se nu… 26 fiskar med de vuxna platysarna… Två som jag inte fäst mig vid, och så har vi Apelsinmandarin, min fina platyhona som jag verkligen gillar… Kan ju inte ha kvar bara henne… Lustigt hur man fäster sig vid vissa fiskar och andra inte.
Kanske låter jag dvärgkardinalerna gå kvar i det lilla akvariet, de verkar trivas och utnyttjar i alla fall inte hela utrymmet… Så, 14 fiskar, 11 tetror(svarar närmare ang. tetrorna i andra tråden) och 3 platys, och så apistogrammorna.
Jag är nog inte beredd att köpa så många som fyra(1+3) apistogrammor, tre(1+2) hade gått, men fyra blir troligen för dyrt(jag är ju ute efter Opal-varianten, och den är dyrare). Men 1+1 gick bra också? Jag planerar att ha ett tätt planterat akvarium med många gömställen, så enda honan kan i så fall troligtvis gömma sig om så skulle behövas.
JensW: Självklart. 🙂 Jag har ju ansvaret för dem, eftersom jag köpt dem(eller i just detta fall, deras föräldrar). Det minsta jag kan göra är ju att hitta nya hem åt dem om jag inte kan ha dem själv, anser jag. Att avliva dem pga platsbrist eller tappat intresse vore otänkbart. Avliva gör jag bara om fisken redan är döende, och sen mår jag dåligt resten av dagen.