Nybörjare på dvärgciklider
Jag ska troligtvis starta upp ett nytt akvarium inom kort, och vill hemskt gärna ha några dvärgciklider i det, men behöver råd och tips så det blir rätt. Jag är nämligen nybörjare på dvärgciklider, och har bara haft akvarium i ett år.
Akvariet är på 96 liter(80x30x40 cm), och kommer ha en temperatur på ca 22-23, max 24, grader. Detta begränsar urvalet av ciklider en aning, och jag tror jag har bestämt mig för Apistogramma sp Opal, en A. borellii-variant. Hur många av dessa kan jag ha i detta kar?
Jag har även funderat på A. atahualpa, hurdan är den?
Saken är den att jag redan har en del fiskar som måste flytta in i nya karet, faktiskt är det därför jag måste köpa ett nytt. Dessa är:
- 11 pirangatetror, Nannostomus beckfordi (varav fyra mycket kaxiga hanar) som är för trångbodda i nuvarande kar.
- 12 dvärgkardinalfiskar, Tanichthys micagemmae
- 3 vuxna platys, 4 snart fullvuxna Tuxedoplatys och ett femtontal Sunset comet yngel. De halvvuxna och ynglena försöker jag skänka bort, hittills utan framgång, då affären jag lämnat yngel till förut nyss lagt ned… 😭
Kommer dessa fiskar fungera med apistogrammorna? Och kan jag möjligen ha någon mer liten stimfisk i karet? (Man kan aldrig ha för många stimfiskar, bara för få akvarium, anser jag.😍) T.ex rubintetra, Kolglödstetra, smaragdrasbora, eller Danio tinwini…
Jag tar tacksamt emot alla råd/tips/kritik som jag kan få!
EDIT Bör tillägga att jag inte skaffar de nya fiskarna förrän platysarna hittat nya hem!
Åh vad roligt att du intresserar dig för dvärgciklider! Jag förstår dig, de är underbara fiskar!
När det gäller haremruvande apistogrammor som borellii så tycker jag själv att det är lämpligt att hålla En hane + tre honor, om man vill ha fler än 1+1. Min erfarenhet är att det blir bäst sämja i gänget så.