Blivit av med ögat!!!
Min minsta scalar har blivit av med ena ögat! Det måste ha hänt idag, såg det precis nu :( Vad ska jag göra? Ska jag ta ur den? Kan jag göra något för den så att det läker? Eller ska jag avliva den? Den ser pigg ut, men vilsen Åh stackars liten :(
Fiskar klarar sig i regel bra utan ett öga. Låt den vara ett tag o se hur den klarar sig. :)
Jag hade en Kongotetra som levde flera år med ett öga. Märkte aldrig att hen hade ont av det. Det går säkert bra för din firre med.
Jag har också fiskar med bara ett öga, en Neontetra och en colombiatetra. Men de har varit så sedan jag köpte dom. Detta kom så plötsligt och det hänger liksom en tråd ur hålet.. Ser ju skit läskigt ut när de är ett stort hål! :/ Men ska jag flytta den tills den har vant sig så den får vara ifred? Har ett 100l som är tomt på fisk, där kan den ju vänja sig å läka ifred. Vad tror ni?
Jag tror det är bäst att låta den vara ifred. Stressa den inte mer än behövligt. Jag hade hellre läkt hemma med familjen än ensam i ett okänt akvarium.
Förhoppningsvis tar den inte så stor skada av det. Som tidigare nämnt så kan fiskar leva med ett öga, jag har haft en Neontetra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag flyttade den nu, de andra var på den och den kunde inte komma undan, den simmar in i saker :(
Simmar in i saker? Krockar den eller?
Alltså den simmar normalt tills den vänder och simmar åt det hållet den inte ser, då krockar den.. Men den har fattat att den måste simma sakta. Min colombiatetra har lärt sig att simma lite på snedden så den ser var den simmar
Jaha på så vis. På vilket sätt var de andra fiskarna på den?
varför förlorade den ögat? vem är boven i karet?
Dom undrade väl varför den simmade så sakta antar jag jag.. Jag vet inte vem som är boven, det har inte hänt något innan. I karet bor scalarer, kampfiskhonor, Siamesisk algätare, Praktbotia, neontetror, sorgmanteltetror, colombiatetror, fjärilciklid (en för den andra dog tyvärr, han ska få en ny hona) indisk algätare och Ancistrus. Jag har inte sett några bråk alls, ingen som jagar eller är elak så jag har ingen aning om vad som hände
flera tänkbara, då… vet att både botior och siameser (om de är stora) kan vara grymma. vet iallafall tillfällen där just botior, av någon anledning, klippt ögon på övriga invånare..
Ja botiorna är det som bestämmer i karet, så de kan mycket väl vara dom.. Den mår väl sådär idag.. Simmar runt lite sakta och ser vilsen ut..