Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1610 ggr
LeeKnow
0

CR räka bland CB?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Nu har mina Crystal Black räkor fått bebisar! :)

Men EN liten bebis är klart röd. Inte svarta som alla de andra.

Hur kan det ha kommit en röd av svarta föräldrar? Är det ens möjligt?

Frida B
0

Absolut, det betyder att dina CB räkor bär på CR anlaget. Alltså antingen har de gått i samma kar som CR tidigare och parat sig med CR, eller så är dina CB avkomma från en förälder som är CR. Förenklat :p

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Grattis till bebbar föresten!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mimåne
0

Jag älskar såna här rackarhistorier! Ska bli spännande att höra vad mer räkkunniga har att säga om detta :) Kan det finnas röda gener i släkten?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LajvKrattan
0

Genetiskt sätt är det fullt möjligt. Om vi förutsätter att det finns två anlag för färgen finns det fyra möjliga kombinationer: SS, SR, RS och RR där S=svart och R=röd. Båda föräldrarna kan vara svarta men ändå bära på både ett svart och ett rött anlag. Då finns det en chans att räklingen får två röda anlag och alltså blir röd.🙂
     Crystal Red och Crystal Black är för övrigt samma art. Om en Crystal Black parar sig med en Crystal Red finns det en sannolikhet på 50/50 att den blir svart/röd. Då känns det rimligt att det finns två likvärdiga anlag för färg. 
     Vänta och se! Om min teori stämmer borde det dyka upp fler Crystal Red i framtida generationer. 

Lycka till!👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

Ja att de är avkommor till en förälder som är CR låter troligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LeeKnow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helt glömt denna tråd! 😛  Som du sa #4 så får jag ganska många röda bebisar..  Ska jag sälja dessa och bara behålla de svarta eftersom det är CB jag vill ha eller ska de få vara kvar när jag ändå för mer CR hela tiden? :P

Har ganska mycket bebisar nu (och kommer fler hela tiden.. 😃) och såg för några dagar sen en liten bebis som är vit, med små ränder på. Liknar ett skelett.. Tänkte först att det bara är för att den är så liten, men att den kommer bli svart/vit med tiden.  Men såg att den är faktiskt lika stor som en annan bebis som man KAN se färger på. Kommer räkan få färg när den växt upp eller kommer den alltid vara vit? Ser lite cool ut tycker jag :P