Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1358 ggr
Ellenfyrkant
0

Tåligaste fiskarna?

Vad skaffar akvaristen med begränsad tid? Färgglad och tålig fisk! Har ett 540 L som snart är tomt, har tänkt börja om där. Stort intresse men har mycket som behöver prioriteras före. Vill även kunna resa bort ett par veckor utan att kräva fisk-vakt på att göra massa vattenbyten. PH neutralt, temp kan anpassas. Gärna fisk storlek större. Har funderat i huvudsak på Gurami, Ciklider. Men tar gärna emot tips! Finns det Ciklider som INTE vänder upp och ner på akvariet på en kvart? ;D

Mvh Ellenfyrkant

MagArne
0

Skalarer är snäll mot inredning och växter.

axa
0

Slöjscalarer :)

Fina och vackra, dock så måste du anpassa andra fiskarter efter slöjtypen, annars kan du ju ha andra typer av scalarer, som den "vanliga".

mimåne
0

Det finns många ciklider som inte gräver och plöjer runt bland växterna. Ifall du har intresse av dem :) Överlag så är ciklider känsliga för dålig vattenkvalitet men det finns undantag. Som tidigare nämnt så är skalare ett alternativ, min erfarenhet av dem är att de är väldigt tåliga och dem skulle du kunna lämna ett tag om du åker på semester. Jag skulle vilja säga att de är den tåligaste ciklid arten jag har vetenskap om. 

Sedan beror det också på vad du är intresserad av, ska det vara en fisk du kan ha flera stycken av enbart och kanske försöka odla på, eller vill du ha ett sällskapsakvarium?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ampe
0

Regnbågsfisk kanske? Vissa arter blir riktigt stora och färgglada och mina har aldrig varit speciellt känsliga. :) De är duktiga hoppare dock, så det är bra om du har täckglas. Livliga och sträcker gärna ut på ett simrace med sina artkollegor och är även ganska lättlekta. De fick yngel i mitt sällskapskar (som iofs sen snabbt blev uppätna när jag råkade flytta växterna de små höll till i..)

Draken
0

Skalarer är ett bra alternativ, de är tåliga och finnss i många olika färgvarianter. Doch är, vad jag har märkt, Platinum och Dantumskalarena känsligare för vattenkvaliteen, men det kan vara individuellt också.

Annars så har du ju flera olika tetror som är tåliga och färggranna, och som någon skrev regnbågsfiskarna är tåliga.

Sen finns det många andra olika både ciklider och andra arter du kan kolla upp. med tanke på att akvariumet är såpass stort, så har du ju inte så mycket begränsningar heller, om det inte börjar handla om monster i storlekarna 50+ och uppåt ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

alfred.
0

Jag skulle tipsa om nyckelhål de mycket snygga och tåliga sen så gräver dem inte och så käkar dem inte upp växterna:)