10 Liters akvarium - projekt
Hej! Jag har ett 10 liters akvarium som har stått ett tag nu som jag nu ska starta upp. Det är ett zooluxkar. Jag har tidigare haft kampfick i det men funderar nu iställer på att bara ha räkor i det. Jag har hittat en turkos räka som jag har kärat ner mig i. Vad tror ni om att kanske ha två Endlers guppy i tanken? Jag har hittat lite bakgrund och rötter som ska beställas. Jag ska även anända mig av zolux växt substrat i botten som också ska beställas. Räkorna jag ska ha i är frpn asien, min andra fråga är då: Hur viktigt är det egentligen att de har "asiatiska" växter att simma rnt bland? Vilka växter skulle ni rzkomendera till räkor?
// Elin-li,
Jag skulle personligen inte rekommendera att ha endlers i. Dels är det i minsta laget och sen mår räkorna lite bättre utan sällskap av fisk. Dessutom är det en mkt större chans att de är framme och plockar om de inte har en hotande fisk som sällskap.
Att växterna är från asien eller inte spelar ingen roll. I mina räkkar hittar man både det ena och andra i växtväg. Allt från olika mossor till cryptocoryner till hornsärv mm mm.
Vilken räka är det tänkt att du ska ha?
Det viktigaste med dina växter är att det är mycket och snabbväxande i ett så litet kar. Mossor är något som alltid uppskattas av räkor. :)
Ska du även ha rötter i så hade jag skippat bakgrunden. Det tar ju relativt mycket plats och i 10 liter så behöver du så mycket vatten det går. :)
Räkorna borde gå själva.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes