Nitritspik som inte sjunker - vad göra?!
Jag har fått min första nitritspik och känner mig helt rådvill 😕.
Jag har haft akvariet i 1 månad, fiskar har varit i sedan 3 veckor. Har bara 3 st fiskar (guppys), varav en som fortfarande är yngel. Jag har långsamt ökat på maten sedan jag köpte fiskarna. De fick mat vart tredje dag första veckan, sedan varannan dag andra veckan, och så en gång om dagen från i tisdags. Jag har tyvärr varit lite slarvig med att ta nitrittest på sistone då det vid tidigare visningar varit rätt stabilt och legat lågt. En fisk dog för oss natten mellan 25-26 feb för 1,5 vecka sedan. Jag gjorde då flera nitrittester men de visade som vanligt låg nivå så det verkade inte ha haft med någon nitrit att göra iallafall att fisken dog. EFter detta har jag inte mätt nitrit förrän i torsdags, ca en vecka efter att fisken dog mao och då låg helt plötligt nitrit mycket högre, någonstans mellan 0,9 mg/l och 1,6 mg/l, (färgerna på dessa två värden ser nästan exakt likadan ut och jag har svårt att säga exakt vilken som är mest lik). Det märkliga är att jag hade gjort en 50% vattenbyte dagen innan. Jag fick iallafall lite smått panik när jag såg det höga nitritvärdet och gjorde därför en 25% vattenbyte på torsdagen, sedan bytte jag 50% av vattnet igår igen då nitrit visade lika högt som på torsdagen. Idag har jag mätt igen och det ser fortfarande lika högt ut!! VAd sjutton ska jag göra??😮
JAg har förresten tillsatt Nitrivec vid varje vattenbyte motsvarande den del av vattnet som jag bytt ut. Och fiskarna har inte fått mat sedan i onsdags.
Fiskarna ser annars ut att vara okey. Ett tag tyckte jag de verkade lite märkligt "överförfriskade". Men jag vet inte…de kanske helt enkelt bara är väldigt busiga. De simmar liksom uppåt och neråt och framåt och bakåt i en väldig fart vid rutorna. De höll inte på så innan hanen dog, men efter att han försvunnit så är det som att de har tagit över den busighet som han hade. Jag har inte sett att de kliat sig mot någonting, inte heller att de kippat efter luft. Däremot har de varit uppe vid ytan vid något tillfälle och druckit vatten😮.
Vad har ni för råd till mig?? JAg trodde verkligen nitrithalten skulle ha sjunkit en hel del efter dessa vattenbyten men det ser ju precis likadant ut som de gjort både i torsdags och i fredags.
Har du några växter i akvariet? I så fall vilka? :)
Annars är det nog bara fortsatta vattenbyten som gäller.
// Sofia
JA jag har haft i växter sedan dag 1. Två svärdplantor och två Bacopa Caolineana. Min fundering är dock om växterna kanske inte fyller riktigt den funktion som de ska göra på sistone. När vår hanfisk blev sjuk rekommenderade affären mig att tillsätta salt. Gjorde då det, rätt så mycket, och ganska omgående har svärdplantorna visat tecken på att inte må så värst. Vissa blad har blivit genomskinliga och nästan alla har fått som svarta märken på sig. Jag hade tänkt byta ut svärdplantorna mot nya nu när salthalten är lägre, men har inte hunnit komma till skott. Har även tidigare tänkt skaffa fler plantor rent generellt men måste i sådant fall skicka efter dessa då affären tyvärr inte har alls det som jag vill ha. Så det har inte blivit av ännu.
LÄgg gärna in en helbild på karet. Det låter väldigt lite med växter, svärdplantor är inte snabbväxande direkt o hjälper heller inte till så mycket med reningen.
Växterna du har växer långsamt och i ett nystartat kar är det viktigt att ha snabbväxande växter. Så iväg och skaffa lite hornsärv, vattenpest, polysperma i större mängder så ska du se att du får ordning på vattnet :)
// Sofia
Får jag fråga hur stort akvariet är? Har du något filter?
Att ha bra med växter är viktigt för att "bakteriecykeln" ska gå runt. Av Roxie i inlägg #4 får du tips på väldigt bra växter som också är lätta.
Sedan är det tyvärr så att man kan få göra vattenbyten flera dagar för att det ska försvinna. När nitrit nivån sedan börjar gå ner, sluta inte med vattenbyten. Fortsätt tills det inte finns någon nitrit kvar. Om du använder dig av en slamhävert, så är mitt tips att inte böka omkring med den i botten när du byter vatten. I bottenmaterialet ligger goda bakterier, sådana som hjälper till att få bort nitrit. Dessa bör du hålla kvar.
Jag kommer ihåg när jag som barn fick nitrit i mitt akvarium. Jag höll på nästan två veckor med vattenbyten dagligen innan det försvann. Vad jag inte visste då var att jag också hade för lite snabba växter.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag fick nitritspik i mitt 300 liters efter nystart. jag fick göra dagliga vattenbyten i nästan 2 veckor innan det gav med sig.
Tänk bara på att tillsätta Nitrivec vid varje vattenbyte, stort eller litet och håll koll på Nitrithalten.
Jag rekomenderar att du använder dropptest istället för stickor. Stickorna är inte riktigt tillförlitliga.
#3 Se karet i bilden nedan.
#4 Jag tror tyvärr inte de har någon av dessa växter där. Det där är några av de sorter jag eftersökt men inte hittat där. Tyvärr har de inte så många namn utsatta heller men de som de har ser inte ut så.
#5 Det är ett 54 liters kar. Jag har en vanlig tillhörande pump. Köpte ett färdigt paket. Ja jag vet att växter är bra. Som jag beskrev tidigare har det hittills inte blivit inköpt fler för att djuraffären här inte har de sorter jag vill ha och jag inte har fått tummen ur att beställa. Jag har dammsugit botten när jag har bytt vatten, men inte rotat runt i gruset, utan bara hållt insugsmunstycket strax ovanför gruset för att fiskarna bajs ska damsugas upp.
#6 Oj vilken tid det kan ta att få det stabilt 😮. Det är dropptest som jag använder mig av.
Är det någon som kan råda mig hur jag ska göra idag och dagarna framöver? Ska jag göra vattenbyte idag igen…och hur mycket i sådant fall tycker ni?
Ska jag byta imorgon….hur mycket…etc.
Känner mig väldigt villrådig…
Det där med att inte få tag på växter känner jag så igen mig i. I butik finns det sällan det man eftersöker och hittar man något intressant så finns det ingen lapp om namn på växten.. Väldigt tråkigt att det ska behöva vara så.
Här på sajten finns det många som har av dessa snabbväxande växterna som kommit upp i tråden. Mitt tips är att slänga ut en annons här på en gång. Du kan få det mycket billigare än i butik och skickas de i början på veckan så får du dem ca på onsdag :)
Tyvärr har jag själv inget till övers just nu, annars hade jag mer än gärna gett bort en del åt dig.
Gör vattenbyte varje dag fram tills att nitriten är borta. Större vattenbyten snabbar på processen. Har du höga halter bör du göra på 50%.
När jag fick nitrit i ett av mina kar häromveckan så gick det bort på 5 dagar med hjälp av vattenbyten och Toxivec från Sera, samma märke som Nitrivec. Toxivec är dock ingen bakteriekultur, står att den "eliminerar nitrit och ammoniak". Hällde i Toxivec varje dag och som sagt, 5 dagar senare var det borta.. och då hade jag väldigt mycket nitrit. Så det är mitt tips! (du har redan fått många bra tips men ingen idé att upprepa dem)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#9 Okey, jag har nu gjort ett 50% vattenbyte igen, med tillsatt Nitrivec som vanligt (+ Aquatan). Ska kolla vattenvärdena imorgon igen. Hoppar innerligt att snart se någon bättring. Känns ju som man gör något fel när man inte får något som helst resultat….utan det bara visar samma och samma och samma. Men jag håller tummarna.
#10 Ja jag har funderat på det där med Toxivec. Ska nog kolla imorgon i affären om de har det. I sådant fall blir det nog ett sådant.
Ja tyvärr så kan det ta tid att få det stabilt, men det kan även gå snabbt, som för Ellenor :)
Nu är ditt akvarium bara på 54 liter, det är svårare att få bra balans i ett mindre akvarium.
Nu har du gjort 50% vb idag, från och med imorgon OM NITRITEN HAR SJUNKIT, kan du göra 30% vattenbyten tills det är borta :)
Att byta hälften av vattnet i ett såpass litet akvarium, KAN stjälpa mer än det hjälper om halten är på väg neråt :)
Jag utgår från att du aldrig rengör filtret under vattenkran? I mitt fall när jag fick nitrit var det dagliga vattenbyten, i med bakteriekultur doserat på hela (!) vattenmängden i , dagligt nitrittest och snabbt i med massor av växter. Köpte vad som helst på erbjudande, kanske sex rejäla krukor.
#7 På bilden ser det ut som att du har satt pumpen ganska långt ner. Du bör kanske flytta upp det så att utblåset hamnar precis under vattenytan. Ytrörelsen som bildas hjälper till att syresätta vattnet. Det kanske inte påverkar nitritvärdet precis men bör öka det allmänna välmåendet i karet :)
#12 Okey, jag gör på det viset och hoppas det vänder snart.
#13 Nejdå, jag har hittills inte gjort rent filtret och kommer inte göra det under vattenkran när det är dax. Däremot gjorde jag en liknande tabbe häromdagen….råkade göra rent "möblemanget" en gång under vattenkran och läste först efteråt att goda bakterier kan finnas på dessa också☺️. Jasså du tog Nitrivec (el liknande) för hela vattenmängden och inte bara det du bytte. Ja jag har försökt läst runt en massa efter om jag skulle öka på mängden. Jag såg på vissa håll att andra hällde i Nitrivec i större dos eller varje dag, trots att de kanske inte nödvändigtvis gjorde vattenbyten. Men på Nitrivec-flaskan står däremot ingenting om att man kan ta större dos, så jag har inte vågat tagit mer. Inte lätt att veta hur man ska göra när man får så olika info från olika håll. Gällande växter känner jag förstås nu ett mer akut behov av fler växter. Får väl i värsta fall ta plantor av sådant jag inte alls egentligen är intresserad av. Vet ju dock inte om jag lyckas få tag i något snabbväxande inom närmast dagarna, men det får väl annars bli något annat.
#14 Utblåset sitter ganska exakt 2 cm nedanför vattenytan precis som jag läste någonstans vid starten av akvariet att det skulle göra. Vattenytan rör sig även om det är större rörelse strax under. Har ganska hyfsat hög fart på utblåset också tycker jag. Fiskarna kan inte simma i det närmast utblåstet, men däremot lite längre bort från utblåset älskar de att åka kana från strömmen.
Oki, då var det bilden som lurades :)
#15 Gällande tillsättande av diverse medel så Gå efter doseringen på bruksanvisningen. Då har du varken tagit för mycket eller för lite. På så vis får du också din egen erfarenhet om du hade behövt en större mängd eller inte. Personligen så avstår jag så långt jag bara kan från alla kemikalier och medel då jag inte tycker om att tillsätta sånt som inte hör hemma i havet/sjön/vattendrag så jag hade inte tagit en stor mängd.
Flytta upp utblåset mer, två cm under ytan är för långt ner. Bättre att utblåset är ca 0,5cm under ytan så det krusar sig ordentligt.
// Sofia
#17 Ja du har rätt i att det på bilden ser ut att sitta längre ner. Jag gick iväg och mätte för att se så det inte råkat hamna längre ner efter alla vattenbyten, men det satt somsagt fortfarande exakt 2 cm under vattenytan.
#18 OKey, kanske ska undvika det då. Så svårt jämt att veta hur man ska göra när man får så olika info från olika håll. Jag kanske däremot kommer att titta efter och köpa Toxivec. Har läst att en del andra fått bra resultat av det. Även om det är en ytterligare kemikalie så känns det just nu värt ifall det kunde hjälpa till att häva det här nitrittilltåndet. Borde ju inte vara vidare bra för fiskarna att leva dygnet runt i alldeles för höga nitritvärden heller…😕.
#20 Nä det blir lite pest eller kolera. Jag hade själv köpt fler växter, haft i bakteriekultur + dagliga vattenbyten.
Uppdatering: Nitrit låg lika högt idag. Har gjort 50% vattenbyte igen och som vanligt tillsatt Nitrivec + Aquatan. De hade tyvärr inget Toxivec på affären. Kollade in deras växter och hoppades de skulle ha fått in några av de snabbväxander växter som ni tagit upp som exempel ovan, och som jag redan tidigare tittat efter, men nej….bara andra sorter som vanligt. Frågade då om de hade någon snabbväxande sort, de sade då Bacopa Caroliniana och svärdplanta…just de två sorter jag har redan har sedan förut och som ni talat om är långsamma
. Suck…fanns ju inte så mycket mer att göra än att köpa av det som fanns. Köpte 3 svärtplantor och 1 planta av någon annan sort som jag inte vet vad den heter. (Detta var åtminstone de största av växerna som de hade). Tyvärr har det blivit lite rörande runt i sanden idag vid plantering av växterna och flytt på vissa av de andra plantorna. Men hoppas de kommer hjälpa till nu. Frågan är om det kan skjuta iväg upp nu med värdet pga rotandet i gruset
.
Jag har även flyttat upp pumpen en aning nu efter eran inrådan, så den sitter strax under ytan. Så nu porlar det.
Vet någon förresten vad den där plantan heter som jag inte har namnet på? Det är den ljusare sorten som sitter i mitten och en del bakom skeppet.
Den växten är bara att plocka upp o sätta i fönstret det är ingen akvarieväxt tyvärr. Är det inte eklare o kolla om nån här på sajten kan skicka dig lite växter?
#23 Den såldes som akvarieväxt bland fiskarna. Stod bland de andra akvarieväxerna i ett akvarie.
Att jag inte annonserat efter akvarieväxter är för att jag ville ha i växter på momangen idag. Så snabbt går det ju tyvärr inte med skickande av växter utan då hade det nog varit tur om jag fått tag på några och fått någon hitskickad närmast veckan överhuvudtaget. Och det känns som en väldigt lång tid med höga nitritvärden.
Ja den säljs ofta som akvarieväxt men det är det inte. Finns många växter som sälja som akvarieväxter utan att vara det tyvärr. Om du behöver ännu mer växter så är det bara att säga till i tråden tror en hel del här har lite o avvara.
Om du vill få tag på växter snabbt, så är det snabbaste sättet att lägga ut en annons här på direkten. Då kan då ha växter hos dig på torsdag. Vänta inte på att din lokala djurbutik ska ta in de rätta växterna för det kan ta veckor.
Angående att du rört runt i gruset så gör det ingenting när du planterar osv. Anledningen till att jag sade att du inte skulle göra det med slamhäverten är för att de goda bakterierna då kan sugas upp och hamna i hinken med vatten du tömmer bort. På så sätt minskar de endast vid vattenbyte och ej vid plantering.
#25 Precis så har jag förstått det ja…att många vanliga växter tydligen fungerar som akvarieväxter också eftersom de säljs som det.
#26 Liten missuppfattning. Jag har inte tänkt beställa växter i affären, utan det jag pratade om var ifall jag annonserar här efter växter får jag nog ha lite tur om jag för det första får tag i några växter snart, och dessutom får dessa hemskickade inom en vecka. Så lång tid ville inte jag vänta, utan jag ville ha tag i fler växter idag. Det känns helt enkelt för akut läge för att stå och vänta i 3-4 dagar eller ännu senare innan jag äntligen kan få fler växter till akvariet. Jag kollade också nu på nätet på svärdplanta som jag köpte flest av idag, och enligt info på zoopet så hade den rätt hög växthastighet trots allt. https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53
Så största nackdelen just nu är väl bara att jag fortfarande inte fått tag i just de växter jag egentligen helst velat ha…men men…viktigast är trots allt just nu att fiskarna fått i fler växter.
Jag syftade inte enbart på att få tag i växter genom beställning i djuraffär, eller på att enbart vänta och hoppas man har turen med sig att de skaffat in det man söker. För båda två alternativen kommer ta tid. Och får du dina växter via butik, då har du tur. För det kan vara svårt.
Att lägga ut en annons här på sajten är vad jag menar är mest effektivt. Var och varannan medlem här på sajten har just dessa växter och i å med att de är så snabbväxande gör att många har skott de kan skicka dig. Säkert och blixtsnabbt.
Svärdplanta räknas på zoopet som relativt snabbväxt men det är ingenting emot tex hygrophila polysperma som hos exempelvis mig (låg belysning ej co2) växte över 20 cm på två veckor. Men det är absolut en förbättring du gjort med att sätta dit fler växter, men frågan är om du nu kommer kunna ha plats senare med alla de andra växter du egentligen vill ha. Svärdsplantor kan bli riktigt stora.
#28 Jag förstår vad du menar men jag hade inte kunnat fått växter idag på annat sätt än att åka till affären och köpa. Och för mig var det prio 1 att få tag på växter idag. Att jag sedan inte fick de växter jag helst velat ha känns som mindre viktigt i det hela. Jag är gladast om fiskarna överlever den här pärsen än att jag får exakt rätt plantor. Jag kan ju dessutom köpa dom senare och i värsta fall slänga bort en del av de nuvarande. Jag får se vad som blir på den fronten.
Visst växer polysperman lite snabbare, de hade enligt zoopet 5 i växthastighet och svärdplantan 4, men för min del kändes det mer riskabelt att vänta minst 3-4 dagar längre då kanske inte fiskarna lever längre…det är så jag känner det. Nu kan de förvisso dö ändå, med eller utan växter, men nu har jag iallafall gjort vad jag kunnat för att så snabbt som det bara går förbättra deras läge.
Så nu håller jag bara tummarna.
men vad tokigt att de inte har vare sig vattenpest, Hornsärv eller cabomba, t.ex. hemma i djuraffären 😮 Det brukar väl de flesta affärer alltid ha hemma 😕
Den växten du har i mitten är en sumpväxt, och den KAN ställa till problem med nitritvärdet om den står för länge i akvariumet. Den börjar ruttna "underifrån" efter ett tag, så ta bort den.
Fast nej de vanliga krukväxterna som sälja som akvariväxter fungerar INTE som det de ruttnar efter ett litet tag o förstör då vattenet, de hjälper INTE till med o ta bort dåliga ämnen eller producerar syre.
Liten uppdatering. Vet inte om jag ska våga tro detta men det ser ut som att det kanske kanske blivit ett hack bättre med nitritvärdena. Det har ju varit orange sedan i torsdags då jag första gången fick syn på de höga nitritvärdena, och det har varit väldigt svårt att se exakt vilket värde det har haft. Det är två värden som visar väldigt snarlika starkare oranga färger (0,9 och 1,6 mg/l), ser mer olika ut på bilden). Dock vet jag med säkerhet att vattnet har haft det högre av dessa vid minst någon av dessa dagar och vid andra tillfällen varit hopplöst att säga…troligtvis för att det legat mitt imellan. Nu var det iallafall rätt så säkert det lägre värdet av de två oranga (0,9 mg/l). Fortfarande högt…men då ligger det iallafall lägre än vad det gjort de flesta av dessa dagar. Så det verkar ha sjunkit en liten aningens. Gjorde ett nytt 50% vattenbyte idag. Vid vilket värde tror ni man kan göra mindre vattenbyte?
#30 #31 Tack för infon, gräsligt dåligt att de säljer dom som akvarieväxter om det är så dåligt att ha dom i vatten. Känns som man måste läsa in sig på varenda minsta detalj för att det inte går att lita på någonting i affärerna.
#30 Ja det är märkligt tycker jag att de inte har de där växterna i djuraffären. Men men….jag gissar att det är lite okunskap till varför de har de växter de har, och inte har vissa andra sorter.
När du ser tydloigt att värdet har gått ner, kan du börja göra mindre vattenbyten, ner till kanske 40 eller 30% . men glöm bara inte att he i Nitrivec -/ Toxivec vid varje vattenbyte, även de mindre.
Håller tummarna för att det går bra, och det sjunker helt inom kort :)
Tyvärr så kan man inte lita på alla utsagor, även fast du får dem från butikspersonalen, vilket är väldigt synd, men tyvärr sanningen.
Liten uppdatering: Idag har det gått ner ytterligare ett hack. 🥵Den visar nu på 0,3 mg/l. Gjorde ett 25% vattenbyte. Har läst runt på många ställen om vilken mängd man ska byta, och det finns massvis med svar. Hoppas nu bara det räckte med det så att det kan fortsätta ner.
Härligt att det går neråt nu :D Hoppas det landar på 0 snart
Ja du kan göra på 25%. Anledningen till att det står så mycket olika om hur stora vattenbyten du kan göra, är för att det inte finns något som är rätt för varje kar. Alla akvarium är olika. Ju större vattenbyte du gör, desto mer snabbar du också på processen. Däremot bör man inte göra större än 50% anser jag själv, om det verkligen inte är livshotande. Att göra så stora vattenbyten som 50% kan i längden också få negativa resultat i andra frågor än nitrit.
Fortsätt som du gör med 25-30%. Det borde göra susen.
Har inte läst alla inlägg jättenoga men du skulle kunna kolla Plantswap också. Där kan du nog hitta precis vad du vill.
bra skrivet Mimåne 👍 Det var lite det jag tänkte på när jag började babbla om att hon skulle göra mindre vattenbyten :) Tur att det inte bara är jag ;)
Kan säga till TS att ju större akvarium man har, desto färre och mindre vattenbyten behöver man göra.
Med risk för att det kan bli lite upprörda känslor i tråden, så kan jag säga att när mitt stora akvarium (720 liter) är i full balans gör jag i stort sett inga vattenbyten överhuvudtaget ;) Jag fyller på det vatten som dunstar, och det vatten som försvinner om jag suger upp bajset från botten (oftast vispar jag runt med en håv, som jag endast använder i det syftet, och fångar upp bajs och skräp på så vis. Pumparna kramar jag ur filtret på OM det är så att utblåset står i det närmaste stilla, annars rör jag dem inte ;)
#38 Precis så som du beskriver att du gör med vattenbyten och "rengöring" av filter gör jag också. Mitt kar är dock betydligt mindre (200 liter).
Sen är det ju så att om ngt problem uppstår i balansen/vattenkemin/värden så får man göra annorlunda!
jag har genom åren lärt mig att balansen i akvariumet mår bra mycket bättre av att man inte rotar runt så mycket :) Fiskarna och växterna mår bättre, och man har inte mycket problem med sjukdomar o.l :D
Självklart måste man göra annorlunda om man får problem med vattenkemin, det gör jag också :)
Ny uppdatering: Måste bara få berätta att nitritnivån nu är nere på gult, den lägsta nivån, alltså under 0,3 mg/l. 🙂Så jätteskönt att vara "back-on-track" igen, och verkligen skönt att det gått väl med fiskarna.
Tack för alla råd på vägen!
#37 Jag kommer nog inte beställa några växter exakt nu. Behöver åtminstone vänta på ny löning först. Eftersom jag ordnade den akuta situationen med andra växter så är det inte så brådskande att beställa andra växter, utan kan ta det när det passar. Och när det blir dax finns det ju fler möjligheter. Har funderat på att beställa från internetbutik, för då kan jag välja fler växter och bara betala frakt för en leverans, till skillnad mot om jag hittar någon på Plantswap eller här på akvariefisk så blir det mycket troligt fler fraktkostnader att betala . Ja jag får se. Inget bestämt ännu.
Skönt :) Lycka till vidare :D