Uppstart av 54L akvarium
Vi ska starta upp ett akvarium på 54 liter. Är helt nybörjare på detta men har försökt läsa på så mycket som möjligt.
Vi hade tänkt ha neontetror och Körsbärsräkor. Det jag funderar på då är antalet av varje sort så det inte blir för trångt. Jag har förstått att det inte ska vara mer än 1 cm fisk per liter vatten vilket blir 12-13 neontetror. Helst vill dessa fiskar vara minst 10 st? Då får inga räkor plats för dom vill helst också vara minst 10 st?
Tänker jag rätt?
Andledningen till att vi funderade på räkor var egentligen för att de till viss del äter alger. Är det bättre att välja en mindre mal istället?
Att båda arterna vill vara minst 10 är rätt, dock vet jag inte om det där med 1 cm fisk/l vatten gäller längre. Jag tror faktiskt inte det, så det kanske inte är det bästa att gå efter. Förutom att räkor äter alger så är de väldigt intressanta att titta på också, fina små djur är de absolut. Har du plats skulle jag själv ha kört med räkor istället för en mal, men du gör ju som du vill. Alla tycker ju inte likadant :) Gällande om det blir överbefolkat eller inte vet jag inte riktigt, men tänk på att räkor förökar sig rätt snabbt också (tetrorna har jag ingen erfarenhet av), så även om du köper 10 st så kommer ju antalet räkor öka med tiden. Du får nog svar av någon mer kunnig snart ska du se. :)
Räkyngel brukar generellt sätt bli mat om man har fiskar med dom. Men finns chans att några överlever om dom har mossa eller dylikt att gömma sej i.
Tror att kombinationen kan bli bra :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Mitt råd är att inte slänga i neontetror i ett så litet kar. Inte för att det är litet men de kommer vara ensamna och då är de de tråkigaste fiskarna som finns enligt mig. Inte kul alls att beskåda så jag skulle satsa mer på rasboror istället och räkor. Jag kör själv med galaxyrasboror och med sakura räkor och det är en fröjd för ögat. Se till att ha (som tidigare nämnt) med javamossa för räkorna älskar det. Räkor är flitiga att äta alger men som jag ser det så räcker det inte till så ta gärna med några snäckor eller varför inte ottosar (ottocinclus vittatus). Fiskantal. Räkna inte centimeter utan jag skulle säga t ex 10-15 rasboror och 4 ottosar och 10 red sakura räkor.. sedan är det perfekt men glöm inte växter! Växter är A-O, massor med växter med andra ord.
Som Jens redan sagt, glöm inte växter! Förutom fiskarna tycker jag verkligen att växterna är det vackraste i ett akvarium. :)
inte bara vackrast utan viktig för hela vattenkemin i karet.
Åh jag blir lika glad varje gång jag ser sådana som dig, som verkligen läser på innan man går till skott! Hurra!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#5 Självklart :)
JensW har en kanon uppsättning till dig, men skulle dock velat att det var 6 ottosar istället för 4, då det är en stimfisk. 🙂
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Så sant.. men det kanske räcker med 5 ? Jag har inga ottosar i 54 L men jag har snäckor som hjälper till med städningen.
#9 Vi kanske kan kompromissa till 5 ja. 😃
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Snäckor är bra städare som Jens nämnde, både posthorn och zebrasnäcka verkar vara riktiga städtanter, dock måste jag säga att posthorn är snäppet bättre, om jag ska jämföra de två när det gäller städning. Att jag jämförde just de två beror ju såklart på att jag inte har eller haft några andra snäckor, men jag kan tänka mig att äppelsnäckor gör bra ifrån sig också. Men de är ju tyvärr olagliga i EU.
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3496391
Hittade info här som jag inte var medveten om! Hon som jag köpte mina av, för några veckor sen, visste säkert inte heller… 😉
Inget att göra åt. Du får njuta av dem istället. 😎
Det blir en del att fundera på. Men antagligen blir det nog dom fiskar som du skrev JensW.
Har kikat lite och det finns väldigt många varianter av rasboror. Är det någon av dem som passar bättre ihop med räkorna än andra?
Förresten hur länge måste akvariet stå klart innan någon fisk flyttar in? En del säger 1 dag och andra upp till 3 veckor.