Nyckelhålsciklider lek?
Hej, jag har et 375liters med 6 nyckelhål. Pht är typ mellan 7,5-8 och jag byter 15% vatten varje vecka.
Nu har två stycken nyckelhål (de största) börjat jaga runt på de andra nyckelhålen. De får också en tydligare nyckelhålsmarkering när de gör detta. Den ena av dessa två gräver ibland lite i en grop och sedan så snurrar de runt över denna grop och liksom vibrerar.
Men tyvärr händer inget mer än detta. De verkar ha fullt upp med att jaga iväg de andra nyckelhålen och då verkar det ibland som om de tröttnar och skiter i att leka haha. Men nu undrar jag om detta är lekbeteende eller om de gör något annat? Och varför fullföljer de aldrig leken?
Det låter som att nyckeln som gräver och "fladdrar" åtminstone är sugen men det är svårt att veta varför den andra inte hänger på. Eftersom att du har 6 stycken så borde du ju ha fått tag i båda könen. Kanske är det som du säger att de inte får ro pga de andra. Du har ingen möjlighet att flytta de övriga och se hur det går för de som du tror är ett par?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Ibland hänger den andra på och ibland inte, för då verkar den vara upptagen med att jaga iväg de andra nyckelhålen. Jag trodde 375 liter var lagom för sex stycken men häromkvällen hade dessa två tagit halva akvariet som revir så helt plötsligt känns mitt akvarium väldigt litet.. Så ja jag ska nog försöka flytta åtminstone två, vill ändå byta ut två-tre stycken för att köpa någon annan ciklid. Hoppas det hjälper :)
Nyckelhålsciklider är ju i regel relativt fredliga och man ska kunna hålla flera par tillsammans. Men jag antar att alla individer är olika. Kanske du inte har tillräckligt med gömställen och växter? Att det är därför de har skapat ett så stort revir?
#3 Ja jag trodde också det.. Alltså de gör ingen skada på de andra fiskarna, men de blir ordentligt jagade. Och hmm nu när du säger det så kom jag på att min täta vallisineria-skog nästan har försvunnit pga näringsbrist så jag har fått betydligt färre gömställen. De andra växterna har också slutat växa/börjar försvinna (oturligt nog efter att jag hade klippt ner dem jättemycket, för jag tänkte ju att de ändå växer så fort haha) så de blir inte alls så skyddande som de en gång var. Men har beställt pmdd nu så förhoppningsvis börjar allt växa igen. :)
Ja, olika rötter, växter och annan inredning blir ju gränser vid revir, är ditt akvarium öppet så kan det vara orsaken till att de har ett större revir också. Pmdd är ju väldigt omtalat så förhoppningsvis visar det sig vara lika bra som alla säger så att du får tillbaka din vallisneria skog :) Jag funderar på att beställa det själv, men har inte riktigt kommit till skott ännu. Har du använt pmdd förut?
#5 Ja det låter ju rimligt. Hoppas det löser sig, ska passa på att möblera om lite och köpa fler växter om jag märker att pmddt funkar som det ska :)
Nä jag har inte testat pmdd, men min pojkvän göder med det och han är väldigt nöjd. Det växer väldigt bra och verkar inte så krångligt eller noga som jag först trodde. :D
Hoppas växerna kommer gilla det! Förhoppningsvis blir dina nycklar också så glada att de tar tag i lekningen på allvar. För visst är väl små nyckelbebisar efterlängtade? :)
Ja jag hoppas verkligen det, hade varit jättekul med bebisar och jag vill väldigt gärna se hur pass bra föräldrar de är för jag har aldrig haft ciklider innan 😃
Ja det är alltid spännande att se hur föräldrarna är :)
Heej har precis skapat en tråd om ägg som fastnar så jag är dels orolig men dels superglad, för mina nyckelhål har nu lagt ägg :DDD
Märkte att något var konstigt när jag klev in i rummet för de hade färgat ut lite extra och blev inte ett dugg rädda när jag kom (som de alltid annars blir). Och bakom en rot, på en plan del av min 3d-bakgrund fanns massor av romkorn. Jag är då lite orolig för vet inte om det har fastnat ägg i honans öppning, men förhoppningsvis var det bara för att jag kom på dem mitt i äggläggandet. Så jag låter dem vara ifred ett tag nu så får vi se :D
Åh vad roligt! Grattis 🎈 Hoppas det blir till små nycklar :) Hann du göra någon förändring angående inredningen?
#11 Verkar tyvärr som om det inte har gått så bra för dem haha. Äggen har blivit vita och nu är de också försvunna. Honan och hanen slåss jättemycket och jag har ingen aning om varför. De jagar också runt de andra fiskarna mer än någonsin, och de verkligen biter tag i varandra. Samtidigt så fortsätter de ändå att vakta platsen där äggen tidigare låg? Och nä jag har inte hunnit, men idag tillsatte jag första dosen pmdd så vi får hoppas på att allt börjar växa. :)
Hm… Vilket märkligt beteende. Hoppas du får till dina växter nu så att det skapas bättre gränser och mer gömställen. Kanske att det lugnar sig lite då men håll koll så att de inte gör illa varandra, i så fall kanske du behöver ha en plan B?