Mina små äpplesnäckor ! - del 2
Denna tråd är en fortsättning på en tråd som har blivit väldigt lång och kanske känns en aning tungt att scrolla igenom men det finns mycket kul att ta del av och ni finner den här: Mina små äpplesnäckor ! - del 1.
Fortsättning följer: … jag fick hem min nya telefon (iPhone 5S) och provade kameran lite grann! 🙂 Den här gången har jag bara tagit bilder på det stora akvariet med dess invånare i snäckväg. Först en helbild!
Åh vad fin den lila var! Är så avundsjuk :( Du har så många fina växter ser jag… Har du möjligtvis lust att sälja nån liten växt? :D

Fy för dig som suktas med fräsiga mobiler!😡😉
Ska du inte låsa den gamla tråden?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Hehe LajvKrattan, det borde jag göra! Ja, det blev bra bilder tycker jag med telefonen men jag ska testa fler gånger framöver.
Vet inte om mitt inlägg i förra tråden försvann i mängden så jag försöker igen!
Finns det någon annan art som liknar dessa gula äppelsnäckor otroligt mycket?
Om inte så är jag mycket säker på att jag sätt dessa säljas i butik. För hur länge sedan blev det lag på att dom inte fick säljas?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det blev förbjudet årsskiftet 2013 men de som hade sina äpplen kvar i butiken fick sälja det som fanns kvar så det kan hända att du har sett snäckor. Kanske rent av några har kvar sina sista äpplen för att de själva vill ha dem kvar i butiken.
Jaha så sent som vid årsskiftet. Då var det mer förståeligt att jag sett dessa. Jag kommer ihåg detta för att det var de första snäckor jag tyckt har varit riktigt vackra. Gula äppelsnäckor, dom ändrade min bild jag hade om att snäckor bara var jobbiga ena som följde med växtköp och aldrig ville lämna akvariet..
Över jul ska jag tillbaka till staden där jag såg dem säljas, kanske jag tar mig en tur till butiken för att se om han har kvar några ännu :)
Man kan inte jämföra äppelsnäckor med t ex posthornssnäckor för de avlar inte på samma sätt. Äppelsnäckor kan man ha full kontroll på.
Vackra bilder!
Speciellt på dina blå och lila 😍
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

#13 Spännande! Vad ska du hitta på med den då?😎
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Underbart! Men säger man A får man säga B, vad ska du hitta på nu? 😃

#15 Säger man A får man säga B så vi får C vad D E!😂
#16 haha precis!😃
Det kommer vara enbart räkor och äpplen. Även den kommande nano-akvariet kommer det bli likadant. 2 x 30 L ska bli kul att ha. Här ska det odlas och då behöver jag experthjälp för räkor är helt nytt för mig! Byter gärna med andra framöver!
Om någon har ett sött växtpaket eller rötter över så kontakta mig via PM så blir jag glad. Kan byta mot det jag har i alstret.
Jahapp, idag blir det projekt nanoakvarium. Ska starta upp det och sedan blir de första innevånarna äpplen. 😍 Återkommer med bild senare…
Funderar på en sak. Ni som har nano, hur gör ni med bakgrunden? Alltså vad har ni som bakgrund?

Fina bilder på mitt nano har jag ingen bakgrund.
Tack. =)
Kanske är det så att det inte stör räkor och snäckor på samma sätt som för fiskar.
Jag har inte haft större snäckor som dessa själv men går det att avla dom? Och hur mycket yngel/ägg får dom?
Det finns massor av kunskap, tips och råd att ge när det kommer till uppfödning av äppelsnäckan. Att avla på snäckan har blivit väldigt populärt även för den enkla hobbyakvaristen men tyvärr så kan det bli 'orena' snäckor och det är där man måste sätta stopp för.
Att få fram sunda och friska snäckor med genuina färger är A och O för mig. Men för att kunna hålla en seriös och frisk avel krävs mycket tid, kunskap och en hel del akvarium som ska stå igång året runt. Har man inte flera akvarium så är det viktigt att enbart ha en färg att ha att göra med eller ta bort klasarna direkt eftersom det inte blir 'rena' äppelsnäckor.
Hur många ägg får dom? Det beror helt och hållet på hur mycket honan lägger men man kan säga ca 50-200 st. Det kan låta väldigt mycket men alla överlever inte.
#24 Tack för svaret!
Även om det är ett 30 L akvarium så tog det tid som vanligt att starta upp den. Inga snäckor eller räkor är i akvariet för tillfället utan jag lägger i dem imorgon. Var iväg till IKEA och köpte möblemanget och sedan till akvariebutiken och köpte växter och rötter. Som ni kan se så finns det plats för en till vilket jag kommer att få hem om en eller två veckor.
Det ser väldigt fint ut! Om jag hade varit en snäcka eller räka hade jag gillat det😃 Jag vet inte om du borde höja vattennivån. Det får någon mer erfaren svara på:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Tack inthegame! =) Regeln är 5-7 cm för snäckornas luftspalt och jag höjde det lite grann till 6 cm. Lade in gula och blå snäckor i karet för 10 minuter sen och de verkar trivas.
Vad fint karet blev i rummet, som att det var meningen att två 30L kar ska stå där, super snyggt! Vad är det för vacker sand du har?
Det är Julas blästersand som jag har i akvariet och det är väldigt fin sand.
När jag får hem det andra karet så ska jag möblera om i båda karen.
Är det samma sand i det stora karet?
Ja det är det mimåne 🙂
Så äpplen gillar så små kornig sand? Jag hade blästersand i ett av mina, men det är så svårt att göra rent.. Hur gör du?
Ja, äpplena älskar småkornig sand. Det är det bästa för dem tycker jag.
Göra rent? Du menar när avföring från fiskar m.m. hamnar på botten så är det slamhävare man använder. Det är väldigt lätt att sköta det.
Ja alltså jag gjorde rent med slemhävert, men sanden följde ju med upp :( Jag tröttnade och bytte till annan sand
Vad det inte för kort slamhävert då för det råkar inte jag ut för? Jag rotar väldigt mycket i gruset men får enbart upp skit och inte grus.
Det kan hända.. Jag har två olika men den långa är till mitt stora kar så den är jätte lång :/ Jag får väl ge det en chans nu när jag ska starta upp kar nr 5 :D
Ja, för (ursäkta) jag har verkligen aldrig fått upp sand när jag använder slamhävert. Annars kan man ta enbart slangen och hålla den en bit ovanför gruset så går bara 'skiten' upp i slangen och inte sanden men det är lite svårare och kräver lite koncentration så inte gruset följer med.
#33 Jaha där ser man! I mina ögon såg dom så olika ut, men då behöver jag inte fråga vad du har för sand i det stora då :)
Haha, näe det behöver du inte fråga för du vet redan svaret nu ;))
JensW, det är riktiga grymma vegetarianer du har där! Måste vara den hundrade broccolin de avverkar.
Det blir verkligen snyggt med dina nano! Ska bli spännande att se allt komplett, båda två i rad. Verkar som du har ett rum som är perfekt format för att placera akvarier i, med en liten nisch som bara står och skriker efter uppmärksamhet 😃
Håller med sauk1, ett perfekt ställe akvarium. Blir lite smått avis på nano kar, de ser så snygga ut.
#26, 27 Läckerrrrt!!!
// Sofia
Tack så mycket! Tycker själv det blev riktigt bra!! Det är ett hus som har två våningar och i rummet ni ser är en del av 'lilla' tv-rummet där jag spenderar mest tid. Från början så var denna nisch för en tjock-tv för 100 år sen. 🙂 Men när tjock-tvn försvann så behåll vi det och det kom till nytta, eller hur!
Möblemanget som nano-akvariet står på innehåller också en mörk låda där man kan lägga i en massa 'skräp'. Mycket smidig lösning för att ha saker i dem men man ser det inte riktigt på bilden.
#47 Jodå, vi ser allt. Även att du varit på ikea! 😃
Va f-n då! :))
Roligt! Det går verkligen undan
Nämen vad roligt! Så spännande, hoppas det blir jade som du önskar.
Tack tack, jag hoppas verkligen på att det blir jade denna gång annars får jag vänta igen. Det tar ett tag innan jag vet resultatet. Ringde akvariebutiken idag och de säger att troligtvis får jag det andra nanot nästa vecka och då ska jag flytta över dem till det nya nanot för jag har nämligen tänkt om helt hur nano-akvariumen ska se ut. det ska inte vara så mycket rötter utan enbart sten och växter.
#50 Grattis! Vad kul!
Jag vill se bild på nästa nano också! :)
Så fint du har fixat till det…
Och jag blir så sugen på äpplen också 🙂
Men så söta!
Tack, när jag får hem nano nr 2 så blir det ommöblering i båda karen och det kommer bli annorlunda och jag tror det kommer bli snyggare också. Har planerat mycket i en vecka nu. =) Ja, bäbisrna är jäteefina och de är sååå små! Sanslöst !! Längtar efter räkorna också som jag ska beställa så fort jag får igång nanosarna.
Det är minst en heeel månad tills jag får hem mitt kar.. Hur ska jag stå ut när du lägger upp såna här fina bilder på nya kar? 😛
Jag tycker själv att Körsbärsräkor är de finaste, men du behöver nog en större utmaning än så tror jag 😉
Tack mimåne! =) Jag är väldigt nöjd och jag ska fixa det andra akvariet till helgen så att den också får soil under gruset och sen är jag klar med 'arbetet' med dessa. Jag vet hur det är att vänta på att få starta akvariet. Tänk bara på att ta det lugnt i början. Hetsa inte. Har du köpt dropptester?
Körsbärsräkor är roliga och lättskötta tycker jag så om det är första gången med räkor kan du testa det. :)
Ajdå, jag glömde säga att jag har Körsbärsräkor och amano men vill ta ett steg längre.
Jo jag försöker ta det så lugnt det bara går.. Även om hjärtat säger "köpköpköp" på alla dessa växter som kommer ut till försäljning här på forumet.. Dom är så fina allihopa. Men det kommer väl nya. 🙂
Jag har dropptest för Ph, men nitrit ska jag införskaffa. Är det något annat som är nödvändigt tycker du?
#66 men din luring jens, var gömmer du dom?
Snyggt!! 😃
// Sofia
Skulle vara ammoniak isåfall men jag tycker du ska avvakta för det känns ändå att du tar saken på allvar och inte skenar iväg. Har du köpt någon bakteriekultur? Det underlättar lite grann i starten men man måste kolla hela tiden ändå. Jag var otroligt försiktig de två första månaderna. Testade för nitrit var och varannan dag för att se hur nitrit-nivån ökade och minskade och märkte jag att den gick upp lite för långt i mina ögon så gjorde jag ett delvattenbyte och så höll jag på. Var väldigt försiktig och det gick bra för ingen dog! Många idioter räknar nästan med att fiskar kan dö eller rent av dö och det gillar inte jag!! Blir så arg när jag bara tänker på det.
Jag gillar inte heller när man räknar med att någon fisk ska stryka med. Varför ska man ens köpa fisk då om dom kommer att dö? Det skulle jag vilja fråga dom.. Det är helt och hållet på ägarens ansvar att ta reda på fakta innan man handlar fisk och ha allting så optimalt som möjligt och att sedan vara som du säger, mycket försiktig och vaksam åtminstone den närmsta tiden efter fiskköp. Det är ju inte på fisken ansvaret för vattenvärden o dylikt ligger på, tycker jag.
Sedan kan jag inte låta bli att tycka att många av dessa uttalanden från sådana som verkar ta för givet att någon ska dö i början, är lite dåligt formulerade. Det är en annan sak om man förbereder sig på att ett dödsfall skulle kunna hända, för det är trots allt inte okänt att problem med vattenvärden kan uppstå vid start av ett nytt kar. Och att folk därför väljer att köpa tex den billigaste arten av de man tänkt sig. Alla gör man ju fel ibland, tyvärr. Men detta tror jag kommer ut fel i många fall här på iFokus.
Jag har också en bakteriekultur som borde vara halvfull. Jag ska ta reda på om denna går att använda och annars får jag köpa en ny. Isåfall gör jag det vid jul. Jag inbillar mig att en så färsk som möjligt är bäst 🤪 Jag har använt detta tidigare i uppstart av kar och det har fungerat bra
Tack Roxie! Det blir ju jättebra. Ska bara fixa så det andra får soil på botten också. Vet du om det finns bra räk-butik i stan?
Stycke nr 2. Hur menar du nu? Du menar att nybörjarna är dåligt informerade och att folk som har kunskapen föreslår fel fiskar att starta med?
Jag ser ofta det så här att när väl en person har gjort ett misstag så har de bara en tanke i huvet och det är att de vill göra något åt situationen medan de själva är i någon frustrations-fas.
Jag vill så gärna göra en lugn och fin guide där de kan läsa hur man ska starta ett akvarium. Där de kan hänvisas till och läsa vad som gjordes fel. Utifrån det jobba med problemet, kanske hinner jag klart med det i helgen.
Nej jag menar inte så. Detta har ingenting att göra med vad de som har kunskap rekommenderar för fiskar o dylikt vid uppstart, utan på om personen själv läser på tillräckligt och vet vad som ska göras för att undvika dödsfall så gott det bara går. Det är inte på någons annans ansvar om fiskar dör i ens eget akvarium.
Jag menar med "stycke nr 2" i förra inlägget, att jag tror att folk ofta formulerar sina uttalanden dåligt här på iFokus när det gäller detta. Vi som läser kanske tolkar det som att dom räknar med att fiskar ska dö vid uppstart, när dom själva kanske egentligen menar någonting annat. Tex så skulle det kunna vara så att dom förbereder sig på att ett dödsfall skulle kunna ske och det i sig, tror jag har att göra med deras okunskap. Man kanske är lite osäker på sig själv och tvivlar på att man gör rätt. Men ändå vill försöka och bestämmer sig för att köpa några fiskar ändå.
Jag tänker att det måste vara så, för jag har lite för god tro till att någon ska kunna vara så "elak" och köpa fisk som dom ändå (enligt deras egen kunskap) vet kommer dö.
Angående att du skulle vilja göra en guide. Det tycker jag att låter som en jätte bra idé! Många "hur-du-startar-ditt-akvarium" artiklar tycker jag är alldeles för svårlästa och ofta glöms dom här små självklara delarna i ett uppstart bort helt, som kan vara jätte viktiga för att det ska gå bra!
En sådan guide skulle jag själv vilja ta del av.
Man kanske skulle kunna ha något system med de vanligaste frågorna och problem som kan dyka upp, tex ha frågan länkad till en annan artiken som beskriver "hur, varför och vad gör jag nu?"
.. herre mig så långt inlägg det här blev.. och om något helt annat än dina äppelsnäckor 😊
Intressant att se vattnets klarhet. Trots att jag gör vattenbyten varje vecka så är den till vänster kristallklar. Har tagit vatten ifrån det stora akvariet jag har och hällt i. Den andre har varit igång i två veckor men ska fixa den imorgon så den får soil under gruset som det andra karet. ps. termometern är tillfälligt i för jag vill se vad det blir för temperatur när doppvärmaren är igång ds.
Va fint det blev :)
Tack tack Lilo. Jag är väldigt nöjd. Vill bara få det högra karet rätt också men det ska fixas imorgon. Sedan måste jag ha i räkorna också.
Ser fram emot att få se de små räkorna. :) Jag ska själv ta och fixa iordning mitt 3-delade kar snart, så de kan få komma i lite mer räkor :)
Javisstja! Det var ju du som hade det snygga tredelade akvariet! Den måste du väcka upp igen och visa oss hur det har blivit med tiden!! Supersnyggt är det i alla fall!
#79 Det ska jag göra :) Jag blev bara så less när allt gick emot mig i projektet. Först va de filtren som aldrig kom, och sen var det de där svarta j**la gruset som jag envisades med att ha. Jag letade som en tok efter ett som jag skulle vara säker på var okej för räkorna. Sen när jag fick det på plats och planterade, så gillade varken jag eller växterna det. suck.
Vad var det för svart grus? Du menar att det verkligen var svart grus för då förstår jag. Svart grus är stort sett aldrig bra. Hoppas du får orket att fixa det igen !!
Eller svart är det väl inte. Det är mörkt grått när det är i vatten. Men helt säkert för räkor. Så problemet är väl egentligen att det är grus och inte sand. Haha, jag visste inte att ja inte gillade grus.
Så, nu blev det riktigt bra och jag har nu beställt nya pumpar för originalet för lite väsen och det gillar inte jag. Hoppas de nya Aquael Mini fan plus är bättre. Tycker det blev väldigt bra i nischen! =) Till vänster har jag: gråa malaysiska sandsnäckor, äppelbäbisar och Crystal red-räkor. Bottensubstrat: Soil + julas blästersand. Till höger har jag: svarta malaysiska sandsnäckor, äppelbäbisar och Körsbärsräkor. Bottensubstrat: Soil + julas blästersand.
Jätte snyggt!
skulle gärna se lite bilder på de nya invånarna också :)
Åh vilka sötingar :)
Ja visst är dom och du såg många vita bäbisar också va!? =) Hoppas bara jag kan få jade framöver också.
Jättesnyggt!
Och så söta små bebisar :)
// Sofia
Måste bara fråga, du har ju rätt många äppelsnäckor nu ser det ut som.
Vart tänkte du göra av alla sen när (om) dom blir för många 🤔
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Varför ifrågasätter du att du skulle kunna få jade framöver?

#93 Jag tror inte att han betvivlar att det är möjligt. JensW har bara velat få jade länge och han menar nog att han hoppas på att det ska bli några sådana snart.🙂
#92 Ärligt talat wille_wille så överlever inte så många som man tror.. Av dem du ser på bilden så tror jag säkerligen fler dör pga av att de som är starkast överlever. Skulle det bli alltför många så har jag vänner som jag byter med. Det finns alltid en lösning. Det enda viktiga för mig är att jag kommer ha äpplen kvar själv och att jag vill ha alla färgerna. Det som saknas just nu är jade och sedan är det komplett men sen måste jag ha dem vid liv för all framtid. De lever inte så länge. Mina äldsta är 1.5 år och sjunger på sista versen så det gäller att ha unga friska snäckor som växer upp. #93 Jag har inte lyckats med att få jade så det är ett av mina mål. Sedan är det naturligtvis att ha alla färger och det är bara jade som saknas så och jade är inte lätt att få. Samma sak gäller med de vita som är svåra att få. Att jag skaffade mig två stycken Nano-akvarium är dels för att kunna ha 'rena' färger för lång tid framöver. #94 Så sant, så sant! =) Det är det som är en del av poängen med akvaristik att få fina avkommor från snäckor, fiskar m.m.
Ja att han hoppas på att få jade det har jag fått höra, men kanske är det som du säger att jag tolkade honom fel och att det var endast så han menade 🙂 Hoppas han lyckas!
#96 Jade och vita är svåra att få och det är det som är så kul att verkligen lyckas med det. =) Sedan är det ju att behålla och ha 'rena' färger från snäckorna.
Jaha, jag trodde att de flesta överlevde så det var därför jag blev lite fundersam 🙂
#98 Oh nej, inte hos mig i alla fall. Tror jag hade ca 200 st i början men nu är det knappt 40-50 st kvar och det kommer försvinna fler.
Ja jag håller tummarna för dig, tror du att du fått några jade bland dina bebisar?
Vad söta de är!!:)
Fina! Dom blåa är otroligt vackra.
Såå söta!
#86, #87 Vilka snygga stenar! :O Vad är de för några?
Bara för att ni startat såna här trådar så börjar jag bli intresserad av äppelsnäckor :/ :(
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Hmm, han sa i butiken vad det var för stenar men jag har tyvärr glömt. Kanske någon annan vet och jag gillat stenarna också och även äpplena :))

#106 Du kanske kan be att få köpa växter av någon med äpplen? De kan ju inte rå för att det följer med en bebis eller två…😎
#108 Haha ja .. :D
#106 Det är regnbågssten 🙂
Om någon här skulle vilja sälja nån växt från ett äppelkar så vill jag gärna få PM.. 😎😉
Tack mimåne för informationen om stenen! Namn på stenar och växter är jag jättedålig på. Jag vet när jag köper t ex växter vilka krav de har men viips så försvinner namnet efter en tid men inte skötseln.
#113 det låter som vi har samma problem Jens! Tror dock att det är minnet som sviker en. 😛
Jag är också ruskigt dålig på växtnamn. Det verkar inte finnas plats hos mig med sådan information, det lagras bort direkt. Tur det finns växtkunniga här som man kan fråga. Men regnbågsstenen tycker jag är så speciell och namnet passar så bra, så den minns jag 🙂
Tackar mimåne :)
#116 Tråkigt att få köpa nytt direkt.! Vilka sötnosar, gillar dom som är fyra i rad på stenen :)
Hoppas de nya pumparna fungerar bättre.
Vad fick dom för gott käk denna gång då? 🙂
Ja, det är det. tråkigt att betala extra för att få det bra. De 'fyra' i rad är nog en händelse men jag tycker det är vanligt att de 'små' rider på de stora för att följa med deras framfart och det är charmigt. Ska visa det någon gång så du/ni förstår vad jag menar. Ibland kan det sitta två stycken på skalet och följa med de 'äldre' i deras framfart i karet.
Ja som förälder måste man lära barnen hur det ska gå till! 😉
Mja, nu var de inte föräldrar för dessa har inte blivit riktigt vuxna ännu men man ser samspelet att de små vill göra som de större. Väldigt fascinerande att se =) Det är en stor gul på bilden och den som hänger efter är en rosa äppelsnäcka men förstår vad du menar att de lär sig av de äldre ;)
Ja, så himla söt den lilla bebisen är!
Den är extremt liten.. max 3 mm. =)
är så avundsjuk på ALLA dina akvarium:D så snygga!
måste fråga vilken är den "viltfärgade" färgen på äppelsnäckor?
Tack så mycket! Gläder mig verkligen att du tycker det. Äppelsnäckan grundfärg är gråbrun med mörka ränder, se länk: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Pomacea_insularum_2.jpg Äppelsnäckor är fantastiska snäckor. Har själv aldrig varit med om något liknande för de är så fascinerande i snäck-väg. Vore jag tvungen att se annat som fascinerar mig så är det räkor. De är väldigt roliga och trevliga att titta på. Skulle vilja ha massor med nanos men vet vet … det kanske blir så i framtiden ;)
Min favoritfärg är vit på snäckan och jade. Har dock ännu inte lyckats få jade men det ska nog lösa sig!! ;)
På vilket vis tycker du att just äppelsnäckor är mer fascinerande än andra snäckor? 🙂
Jag tror du får dina jade snart jens. :)
mimåne.
De ser mer levande ut. Man ser dem tydligare under skalet så att säga och jag tycker de gör mer tokigheter än vad andra snäckor gör. Busigare och 'mänskligare' på något sätt.
Lilo.
Ja, jag hoppas verkligen det för nu har jag bara rena blåa och gula i ett akvarium och där ska de få vara tills jag får jade men förra och förrförra blev gula och blå och vita utav dem och inga jade.
Men då låter det verkligen som att det är dags :)
Ja, vi får se hur det går under julhelgen. Såg en vuxen gul gå bort igår *snyft* men jag har några till kvar.
Kommer bli så gött att vara ledig i två veckor. Det var länge sen jag hade så lång julledighet. Underbart! och då kommer jag ha ännu mera tid för mina akvarium och då tänker jag främst på min största akvarium där det ska bli städning, ommöblering m.m.
Det andra karet ska jag köpa till rasboror tänkte jag.. De båda nano-akvarium är så fina som de är just nu. Kanske ska jag knipsa av lite långa växter men annars får det vara.
Ha en trevlig "julledighet"! Själv får jag jullov på fredag i samband med första betygen:)
Men vilken otroligt fin bild i #120
Låter härligt. :) själv ska man jobba hela julen, men som någon smart vän sa "nattarbetare är ju lediga varje dag" så jag borde finna lite ledighet med :)
Tack inthegame! =)
snyggt! :)
Tack, jag blev riktigt nöjd själv. Det är snyggt med soilbotten för det framhäver färgerna på invånarna. Funderar på att måla bakgrunden svart också.
Jag har svart bakgrund i mitt stora kar, tycker det är riktigt snyggt eftersom växternas färg och konturer blir så tydliga :)
#136 Snyggt!!
Jättesnyggt!
Tack så mycket! =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min första video och det kommer fler. Ville bara testa och se om det funkar ;) Såg ni snäckan som ramlade ner ;))
Såg nu att det var i kass kvalité… jaja, man lär sig med tiden som det heter.
Vad fina nanokar du har! Blir så avis;)
Ser jättefint ut! Snyggt!
Var det inte två som föll? :)
På min original video på paddan ser jag två falla ner men tittar jag på videon via länken jag har gett er så kan jag inte se något alls. Bilden är bedrövlig! Är det inte så för er?
Drar man upp bildkvaliteten till 2048 (tror jag det var, det högsta som gick) blev bilden bra :)
Ja, nu såg jag att det gick ändra på bildkvalitén. Blev genast mycket bättre =)
Förlåt om jag lånar tråden lite. Jag har hört att äppelsnäckor behöver kalk för att deras skal ska "må bra". Antar att det gäller samma sak med posthorn? Har för mig att det har skrivits här på iFokus tidigare att man kan ge dem äggskal. Stämmer det eller ska man ge dem något annat? =)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Det stämmer så bra att man ska ge dem kalk och ett exempel är just äggskal. Jag brukar koka äggen och sedan ta bort skalet och lägga det i en mortel eller i en påse och krossa det så pass väl så att det blir till slut mjöligt.
Tack så mycket för svaret JensW! I hur lång tid kan man låta skalet ligga på bottnen innan det är dags för att ta upp det? Annars är det otroligt vackra äpplen du har! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Tack tack, Du kan låta det ligga kvar till det har försvunnit. Börja med en liten mängd så ser du hur mycket de äter och det tar minst 24 timmar innan alla hittar det också. Jag har låtit mitt ligga kvar för kalk ruttnar ju inte.
Undrar en sak.. har hört att man inte får ha äpplen längre? att det typ blivit förbjudet eller något pga att någon släppt ut dom i typ.. spanien eller något??
Dom är jätte fina :) <3
Arsatazz hamsteruppfödning
Taack Cookio! Man får inte sälja eller sprida dem är lagen men att ha dem i sin ägo är inte olagligt.
#155 okej synd, hade varit snyggt att ha i akvariet tror jag men får köra på små snäckor istället :)
Arsatazz hamsteruppfödning
#154 det är inte förbjudet att hålla dem men det är förbjudet att sälja eller skänka dessa snäckor innanför EU Från och med den 8/11 2012 alltså dom får inte säljas eller skänkas verken inrikes eller utrikes. dom orsakade tyvärr ganska stor skada på den spanska faunan eftersom dom kunde angripa en del odlingar och dylikt och var svåra att få bort. bara ännu en tillfällig regel EU kommer på. vad ska hända här näst som förstör vår hobby?
#151 Gäller kalk även för alla andra snäckor inkl Helenasnäckan? De lämnar ju skalet på de som de äter upp, vad jag kan se.#1
Ja det gäller även Helenasnäckor. De behöver kalk också. Får starta en tredje tråd om mina äpplen imorgon för nu börjar denna bli alltför lång :)
Du är verkligen förtjust i dina snäckor, syns tydligt det. Hur länge sitter du och tittar på de små varje dag egentligen?
Och vart är tråd numer tre ;)
Ja, jag har tänkt att göra en tråd tre men har inte hunnit med det ännu =) Är lite upptagen med så mycket annat.
Jaa, jag kan nog sitta och stirra på äpplena då och då för det är himla skoj. Det som är kul nu är att jag har musselblommor och när snäckorna har vuxit till sig lite grann och klättrar på dem så sjunker de ner och det är precis som de flyger runt i akvariet och inte bara på ytan och det ser så himla skoj ut. Ska försöka snappa upp en video på det någon gång så du och ni andra får se =)
Det är kul att sitta och bara titta, sjukt rogivande. Har också musselblommor, men bara posthorn i dessa.
Ett tag fick jag små hoppande odjur i musselblommorna också, inget du stött på? Så utrotade nästan växterna, men tror att det är ganska lugnt nu. De där djuren var precis så man såg det med ögonen.
Näe, det har jag inte märkt något av än.. hua! Hoppas jag inte får det för nu blev jag nervös!
Super fint! Satt och funderade igår va de blivit av den här tråden. Fortsätt gärna uppdatera oss med vackra bilder! :)
För att förstå varför jag jobbar så mycket som jag gör så ska jag göra en kort förklaring. Jag började mitt nya jobb i november förra året och sedan har det rasat iväg och de är så pass nöjda med mig så att två st har i tre veckors tid kunnat ägna sig åt annat. Då har jag i tre veckors tid jobbat minst 10 timmar och dagen för dessa två också samtidigt som mitt eget jobb. Jag tror att de kommer bli klara med sitt 'extra jobb' och återgå till sina ordinarie någon gång denna vecka. Är helt slut varje dag jag kommer hem.
Den röda växten är papegojblad och det växer riktigt bra i i akvariet men jag har soil i botten och blästersand ovanpå vilket jag tror uppskattas.
Som sagt så är nog gränsen på vad jag klarar snart där så jag hoppas verkligen de blir klara med sitt 'extra jobb' så man kan trappa ner och bli lite normal igen. Sånt här påverkar inte bara mig själv utan alla andra i familjen men som självklart förstår situationen.
JensW: Vad fint det blev med de två nya Nanosarna! Gillade inredningen i ditt stora oxå. Måste var trevligt att vara djur och bo där🙂
Dina äppelsnäckor är fantastiskt charmiga och även jag håller tummarna för en lyckad Jade-kull. Tror dock inte att du behöver vänta så länge - men med din ihärdighet kommer den nog mer förr än senare😉
#167 Ja visst är det roligt när de på jobbet är nöjda med en, men du ska ju inte behöva ta på dig allt för det.. Du blir väl inte utnyttjad i denna situation, visst skulle de göra detsamma för dig? Jag hoppas att dina kollegor kommer tillbaka snart så att du kan återgå till det normala, att jobba så hårt tär på en själv och arbetskvalitén i längden.
Jaså var det papegojblad ändå! Vad roligt att se att den trivs för dig, hoppas min kommer göra detsamma och bli lika hög och fin :)
Dags att flytta över till del 3 - http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52d433cece12c44e230010a8-mina-sma-applesnackor-del-3?discussions-1