Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 7621 ggr
Emel
0

Få Guppyyngel att växa

Hallå!

Guppysar växer hyfsat långsamt om man bara låter dem vara i akvariet med föräldrar mf. Men! Nu vill jag få fart denna gången. 

Har flyttat dem till ett 20l akvarium, så ingen äter barnen. Akvariet är fö najs som fan och önskar de kunde stanna där för evigt hehe. Matar dem med artemia och lite discusfoder som jag mosar. Som "bas" får de yngelfoder från Tetra.

Nå, när behöver de flytta till större och vad mer kan jag göra för mina ungar?

Mvh

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[VSK]
0

Lite svår fråga att svara på med min lilla kunskap, men jag skall göra ett försök.

Givetvis går det ju ut på att de skall äta sig stora, men utan att äventyra varken vattenkvaliteten (mat som ligger på botten tex).

Jag har själv guppys och vill att de skall växa på sig men jag är hyperförsiktig med övermatning. Har du bara guppys i karet så behöver du ju inte ta hänsyn till andra fiskarter som kanske är mkt känsligare än de tåliga guppys.

Flingfoder tror jag inte är den rätta vägen att gå, då alla fiskar mig veterligen kan bli lite dåliga i magen/tarmarna av för mkt och/eller flingfoder. Sen finns det ju sämre kvalitet av flingfoder oxå.

Min kompis har ett kar med blandade fiskarter och hans guppyhonor har växt nåt så fruktansvärt.

Han blandar med flingfoder, algtabletter och varannan dag mosade ärtor utan skal.

Exakt vad dessa guppys har växt så mkt av går ju bara spekulera i, men prova med algtablett (ta upp det som blir kvar på botten när de ätit klart) samt nån mosad ärta.

När jag gör ärtpuré så fryser jag in små små portioner, för jag har märkt att guppys blir som tokiga medans den frysta ärtpure´n flyter på ytan.

Mycket mer tips än så här har jag inte utan att behöva googla.

[VSK]
0

Jo just ja.. när du matar med flingfoder, så se till att smula sönder flingorna till veteklistora bitar då yngel har rätt så små munnar 🙂

[Jens]
1

Måste fråga varför du vill att de ska växa fortare? Det är ju inte normalt att växa 'för fort'. Det tar tid för de flesta yngel att växa så att de blir ca 3 och då klara sig själva mot övriga innevånare.

Emel
0

Missförstå mig inte, vill såklart inte att de ska växa "för fort". Vill ha friska och anatomiskt korrekta Guppysar. 

Det jag vill är att ge dem de bästa förutsättningarna att växa och hålla sig friska och pigga. 

#1 Algtabletter alltså. Det har jag! Och tänkte faktiskt, så fort jag fixat en mixer, göra egen mat med ärtor, räkor mm. 

Förresten, vilken temperatur rekommenderas för yngel? Just nu ligger det på 28 c.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

guppytjej
0

28 grader funkar fint.. rent vatten gör att de växer fortare. Att de får äta ofta är viktigt också så mata gärna lite men 4 gånger om dagen med smått foder tex artemia/skalade artemia ägg, micromask, smått frysfoder (tex moina) eller yngelfoder.. Att bara smula flingfoder ger inte den bästa tillväxten.

[VSK]
0

Guppy-yngel skall ha ca 25 grader.

guppytjej
0

Ska o ska ju varmare desto fortare växer de.. GUppys kan gå i allt från 22 till 29 grader mina går mellan 27-28 grader utan problem

Emel
0

Hade också för mig att de växer bättre i varmare. Förresten, är det sant att det blir fler honor om de växer upp i lite kallare vatten? Har en egen teori om det men har aldrig sett riktig fakta, så det kan ju vara en myt…

guppytjej
0

Nej det verkar inte stämma här är det mer de olika stammaran som får fler av de olika könen än värmen som avgör.. Nu har jag svalare än i somras o det blir mest hanar

Emel
0

Okeyokey! Min teori var att honyngel klarar sig bättre i kallt vatten och fler hanar dör. (kallt vatten=hårda tider). En hane kan befrukta många honor så på så vis kan fiskarna hålla beståndet uppe bättre. Ändå logisk?

[Jens]
0

Mja, Guppy bör inte gå över 26 grader och det gäller även yngel. Det finns två bra 'normala' sätt att påskynda uppväxten för yngel och det är att låta yngel gå för sig själva i ett kar och genom matning så växer de fortare än att de har sina föräldrar omkring sig som gärna tar en del av maten.

En del stora guppyodlare matar yngel 4-5 gånger/dag men det fungerar inte så bra för vanliga hobbyodlare. Det viktiga i det hela är att använda rätt foder, gärna artemia och då växer de fortare.

En annan sak som påskyndar god tillväxt är också vattenbyten, även vuxna Guppy mår bra av täta vattenbyten, men ändå viktigare för dina yngel. Vanligast är att man byter delvatten 30% per vecka men byt 10% varje dag och på så sätt trivs guppyynglen väldigt bra.

Det ovan skrivet är en sammanfattning av vad jag har lärt mig från guppysällskapet i Sverige vilket jag är medlem i.

Emel
0

Det var det jag menade med skötsel för snabbare tillväxt (och friskare fiskar(?), istället för att de vuxna ska äta det mesta, dessutom har jag alltid matat med flingfoder 7/10ggr resten mygglarver/artemia och fryst eget foder. 

Tack för infon. Har sänkt temperaturen till 26 och passade på att byta lite vatten.  Men när bör de flytta från 20l till större. 

Ot. Bara av ren nyfikenhet; Om man låter några guppyyngel växa i ett typ 10 liter akvarium kommer de sakta men säkert växa till sin naturliga vuxenstorlek (mer eller mindre) eller kommer det bli pyttesmå guppys skulle se ut som om de hade haft större plats att växa i, alltså tydligt könsmogna och utfärgade fiskar. Typ endlers men med gyppyns olika slöjfenor :P …Eller stannar de i fiskpuberteten?

[Jens]
0

Nej, de kommer att bli 'normalstora' men jag tycker dock att du redan nu kan ha dem i ett 20 L akvarium om de är ensamna så de inte blir uppätna.

guppytjej
0

De har absolut inga problem med att gå över 26 grader.. Går de i typ 20 liter så byt ca 50% 1-2 gånger i veckan o mata ofta.. En hel del odlare inom SGS (svenska guppysällskapet som även jag är medlem i) byter tom mer vatten än så o jag är också en sån som byter vatten ofta. Dock tycker jag inte ynglen växer fort o bra om de går för litet, mina yngel som går i 19 liters o 24 liters karet växer långsammare än de som går i 54an o 180 liters karet trots bra matning o stora vattenbyten.

[Jens]
0

Ja, jag är ju också med i guppysällskapet och kan hålla med om att storlek på akvarium har betydelse för deras uppväxt men att de ska ha högre temperatur har jag lärt mig att inte ha.

Emel
0

Delade meningar om temp. Så kör på 26,5 så blir det lite svalare på natten och varmare på dagen. Tyvärr dog en Kampfisk idag så ett 30l är ledigt. Rekommenderar ni att jag flyttar dem dit nu? Sen när de blivit lite mer stake i kidsen flyttar de antingen tillbaka till föräldrarna och neontetrorna eller startar jag upp ett nytt åt dem (om jag råkar snöa in på guppys, vilket är en risk). För det räcker med 54l utan att det hämmar utvecklingen för det är för trångt. Pysslar guppysällskapet även med endlers? Har för mig det men kan inte öppna andra sidor än iFokus på mobilen :P (tur att den valde en bra sida iaf)

[Jens]
0

Ja, guppysällskapet håller gärna på med endlers också men de håller sig mest i sthlm-området och det gäller även guppyn så vill du bli en inbiten guppysällskapare så bo gärna runt där. =) Själv har jag oturen att bo på andra sidan där intressant är nästan lika med noll vilket inte är skoj alls.

Emel
0

Okej, bor i Malmö men så inbiten att jag flyttar till Norrland whatever får jag inte bli. Ska till akvarieaffären i veckan och se om de har jungfruhonor samt spana efter snygga hanar. Kul med lotteri om ungarnas utseende men ännu roligare om man planerat något och det blir bra.