Funderar på denna: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3
Borde väl kunna funka?
Kan funka, men körbärs räkor är inte jätte tuffa av sig.
Tror faktiskt att de kommer gömma sig och tyna bort.
Kör på amano räkor istället. :)
Inte lika fina men mycket hårdare i psyket. :)
Tittat på dem också och det gör absolut inget att de inte är lika fina, men de hoppar har jag förstått. Jag har ett öppet akvarium och tänker att de kommer hoppa ur… Har läst på zoopet men tycker att det står ungefär samma sak på alla, så jag har gått mycket på de erfarenheter folk har delat med sig av…
Har du något mer förslag?
Snarare är det väl så att om du har någon slang eller liknande så kommer de att klättra ur genom den.
Såvitt jag vet så kan inte räkor hoppa, du kan nog avhjälpa det hela genom att täcka över det/de hörn som ger dem en möjlighet att klättra ur. :P
Tror att du borde kunna använda plastfolie för att förhindra rymningar och fästa foliet med tejp eller lim. :P
Vågar dock inte lova att det funkar. :P
Amanoräkor kan hoppa ja o de är riktigt duktiga på det, de kan tom gå på land… Dock hoppar de inte ur akvariet om de trivs o har det bra.
Tack för era svar!
#5 Skulle du chansa på amanoräkor i mitt fall då? Jag har läst på zoopet och såvitt jag kan se så borde de kunna trivas i mitt kar. Det enda skulle ju vara om de blir stressade av fiskarna och hoppar ur av den orsaken isf…
Men om de nu är ganska tuffa av sig så kanske det kan funka.
Jag har själv amanoräkor i mitt öppna kar, har haft ganska länge utan att de hoppat ur :)
Men då kanske jag skulle våga mig på amanoräkor då :)
Det är ju så fint när det är utan lock!
Då tar jag och säger att Nej, du ska inte ha amanos med öppet lock. 😉Amanoräkorna har en naturlig anledning att bege sig av från ditt sötvattenskar och det är för att deras larver enbart kan utvecklas i bräckt vatten. Om räkorna känner att ditt kar inte verkar ligga bra till mot saltvattensbäddarna, så kommer de att börja ta sig framåt för att hitta bättre förutsättningar för sin art att överleva.
#11 Den aspekten hade jag inte tänkt på fast jag läst om att deras bebbar vill ha bräckvatten. Det kanske förklarar varför så många kommenterat på zoopet att deras amanos hoppar :)
Nähä, vad ska jag hitte på nu då? Nu har jag ju liksom snöat in lite på att ha räkor…
Några andra förslag? Eller vill alla räkor ha bräckvatten till bebisar?
de små dvärgräkorna (tex körsbär) vill inte ha bräckvatten.
Jag skulle vilja säga att du kan ha räkor, tex körsbär (amano har jag ingen erfarenhet av) Jag har räkor tillsammans med bla ancitrus, Dvärggurami, Guppy, dvärgklogroda och det funkar alldeles utmärkt! :) Det enda är väl om dom är bara några stycken, då håller dom sej undan. Men så fort dom är fler vågar dom sej fram. Mina bryr sej intr när fiskarna snor maten då letar dom bara ny. Väldigt sällan dom gömmer sej (ja bebisarna håller sej ju undan förståss)
#14 Hur många är lagom isf, om man vill att de ska våga vara framme?
#15 ja du bra fråga. När jag hade bara 3-6 st såg jag dom aldrig. Så länge dom har lite gömställen så får dom ju massor med ungar. Jag har köpt sammanlagt 38 räkor under tiden jag haft akvarie. Har gett bort ungefär 50 st. Just nu har jag säkert minst 100 räkor. Jag hade nog köpt 10 st för att testa. Jag köpte från en kille på nätet (fb har jag för mej) körsbär för 5kr/st. Inte dom vackraste (vissa va vältigt dålig färg) men dom är ju väldigt enkla att hålla. En tjej, en kille och lite vatten så är dom många sen ;) Det kan ju hända att dom hoppar ur, jag har hittat två räkor utanför under snart två år jag haft. Tyvärr sånt som händer, man kan ju inte göra så mkt om dom lyckas hoppa ur.
Mmmm, får ta och klura lite på det där alltså…
#17 ja gör det :) dom är riktigt duktiga på att hålla rent iaf ^^ det är därför jag har dom. Sen är dom söta att sitta och titta på :)