Hur lång tid tar det?
Jag har ett 350 liters Juwel hörnakvarium med 5 st guldfiskar, 3 st malar (i djuraffären stod det "algätare" på lappen över namnet på fisken, vet faktiskt inte det latinska namnet), 3 st silverhajar och 3 st zebrasnäckor.
Eftersom speciellt silverhajarna vill kunna sträcka ut sig och därmed kommer vilja ha/behöva ett längre och större akvarium när de blir större så måste jag ju köpa ett nytt akvarium med tiden. Även guldfiskar kan ju bli ganska rejäla och kommer behöva ett nytt akvarium sen.
Just nu är både malarna och silverhajarna runt 3 cm långa, så än så länge är det väl ingen fara? Guldfiskarna däremot har lite olika storlek allihop, men de 4 mindre är kanske runt 5-6 cm medans den största och äldsta är 1 dm (och några centimeter).
På bland annat zoopet står det att silverhajar och guldfiskar kan bli typ 30-35 cm (vilket jag dock tvivlar på att dom kommer bli om de hålls i ett akvarium och inte i en damm etc), så som sagt kommer det bli ett större akvarium i framtiden. Malarna blir, enligt djuraffären jag köpte dem på, runt samma storlek dom också.
Grejen är att jag inte vet hur lång tid det tar för fiskarna att växa sig så stora? Och hur stort akvarium kommer dom behöva då?
Beror på deras kost, gener och nitrat & nitrit värdet.
Jag tycker att det är lite dåligt att du mixar tropiska & kallvattenfiskar >< då temperatur också kan påverka deras växt.
Har varken haft guldfiskar elr silverhajar, men skulle gissa på nått runt 6-9 månader för dem att bli stora :)
Du borde kolla upp vilka malar du har så att du inte har gibbiceps, för dem blir gigantiska och måste ha ett mycket större akvarium senare i livet ><
Hej det kommer minst ta 1 till 1 1/2 år innan dom kommer upp i storlek Och då har dom ändå inte vuxit ur ditt akvarium . Det du behöver göra är Att inte mata så mycket guldfisken vill gärna äta mycket så var sparsam med mat men inte snål det är är bra om du lägger tempen på ca 26 grader Det hjälper till det med att dom inte växer så mycket . För varmt och mycket mat så har du problem oc ca 1 år .Sharkwolf
#2 Guldfiskar vill väl ändå ha betydligt kallare än 26 grader?
Mvh Linn
#3 De vill ha mellan 10-22 grader enligt zoopet och djuraffären. Tempen ligger på runt 20 just nu.
#1 Jag tycker egentligen inte heller att vi borde det, men tjejen i djuraffären sa (när vi frågade om algätande fiskar som passar ihop med Guldfisk eftersom vi hade dom sen tidigare) att silverhajarna och malarna kan vara tillsammans med guldfiskarna.
Borde hon kunna sånt eller har hon helt fel? Hon sa även att om tempen ligger på runt 20 grader (som guldfiskarna "tål") så ska de andra fiskarna kunna anpassa sig till temperaturen, som egentligen borde vara högre än 20 grader.
Det kan vara möjligt att det är gibbiceps vi har, dock stämmer i princip ingenting på zoopet med vad tjejen på djuraffären sa.
Hon sa att de kan bli runt 30 eller 40 cm, på zoopet står det att gibbiceps blir 60 cm. Men utséendemässigt liknar de varandra och jag är rädd att det faktiskt är gibbiceps vi har.
Jag hade inte så mycket att säga till om eftersom min pappa tyckte att silverhajarna var så fina, han hade tydligen bestämt sig redan.
Vi har ekonomin och plats för att skaffa ett större akvarium framöver, frågan är bara om det verkligen bara kan ta 6 månader för dom att växa sig så stora?
En vanlig brun Ancistrus kostar inte över 100 kronor, har du en hypancistrus (dom kan bli upp till den storleken du sa) kostar det över 100 och samma med en gibbiceps.
Lita aldrig på djuraffärer.
Många kommer säga att du kan ha 20 guldfiskar i ett 60 liters akvarium, eller i en liten skål.. och det går ju inte.
Det är väldigt, väldigt, väldigt få djuraffärer i världen som har akvariekunniga arbetare. Dem flesta vill bara verka kunniga och att du köper av dem.
Jag tycker du ska skänka bort dina guldfiskar, silverhajar och gibbiceps till akvarister här på iFokus t.ex. Ge dem ett nytt hem, eller lämna dem till någon bra djuraffär. :/ Sen nästa gång du inköper fiskar, var säker innan att det är passande arter som fungerar tillsammans. Om det är gibbiceps du har kan du låta dem växa lite sedan försöka skänka bort dem till t.ex Aquaria, dem har redan en gigantisk gibbiceps där som troligen blivit skänkt till dem också.
En fisk som är 30-40 cm lång är inget passande till 350-liters >.<! Det sägs att guldfiskar och andra kallvattensfiskars livslängd förkortas av att dem är i tropiskt vatten för länge :P är det vanliga guldfiskar eller slöjstjärtar?
Här är en gibbiceps (relativt ung en):
http://www.hartz.com/Assets/Hartz/img/fish/large/T51.jpg
Här är en vanlig ancistrus:
http://www.nilshertzberg.com/Aquarium/Ancistrus.jpg
Det är väldigt enkelt att se skillnad på dem :) titta på mönstret
Kan ni inte köpa ett till akvarium och dela på fiskarna? Så temp och annat kan vara mer anpassat till varje fisk, om ni nu vill ha kvar alla vill säga!
Jag tycker det låter konstigt att guldfiskar ska bli så stora på så kort tid, men jag har aldrig haft Guldfisk så jag kan inget säga om den saken. Sen kan du alltid be om tips och råd här på iFokus och så kan du även gå med i akvarister gruppen på facebook. Akvarister 2.0 heter den numera! Där finns mycket kunnigt folk :)
Mvh Linn
#6 De är vanliga guldfiskar.
Den största guldfisken är drygt en dm, så än så länge räcker ju akvariet. Det är ju inte så att vi hade tänkt hålla fiskarna i samma akvarium tills de dör, utan självklart ska vi skaffa ett större akvarium när det behövs.
Förstår inte heller varför vi ska behöva skänka bort alla fiskar och inte har kvar en enda art?
#7 Då är det Ancistrus vi har, är 100 på det.
#8 Bra idé! Det har jag funderat på själv också, så jag undrar om det är lämpligt att ha silverhaj och Ancistrus i samma kar?
#9 Ja du skrev att ni har plats och råd och man kan aldrig få för många akvarium så länge man har tid för alla! ;) Om de kan gå i samma kar vet jag faktiskt inte, du kan alltid googla på deras latinska namn och läsa på lite olika sidor och forum vad andra skrivit om varje sort och se om de kan passa ihop. Jag har ingen erfarenhet alls av silverhaj :)
Mvh Linn
#10 Är medveten om att det bara inte handlar om detta, men de har iallafall inte varit "på varandra" och bitit varandra eller liknande, och det är ju alltid nåt.
Dock är min pappa svårövertalad (inte vanligtvis, men just när det gäller detta har han sin egna lilla teori), han påstår nämligen att de i djuraffärer är erfarna akvarister och "kan mer än vad personer på internet skriver", och då talar han tydligen för ALLA djuraffärer. Jag berättade vad ni tipsat om och tyckt om detta, men han lyssnar inte.
Han tror helt enkelt inte på det ni skriver utan anförtror sig hellre på de anställda på djuraffären. Dessutom har han ju ingen aning om om de ens själva har akvarier hemma osv, eller om de bara är där för att få fiskarna sålda till vilka dumstutar som helst?
Hur som helst lyssnar han inte på mig och tror som sagt på "djuraffärstjejen" eftersom hon tydligen borde vara mer kunnig än er (enligt pappa).
Be honom själv kolla på zoopet och jämföra:) Kanske kan fungera:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
#11 Du får väl dra med han till djuraffären och fråga ut tjejen där ordentligt så får han se sen om hon är kunnig eller inte! ;)
Mvh Linn
#12 Grejen är den att han inte tror på det som står där heller 😕
Klart att man kan ha silverhajar med såna malar. Sen finns det alltid den där pyttelilla risken att råka ut för ett riktigt elakt och surt exemplar av vanligtvis snälla arter.
#6 Det är synd att överdriva så enormt. Vet du någon affär som sålt 20 guldfiskar i en skål eller 60L akvarium?
Jag tror nog att det finns väldigt många affärer med väldigt kunnig akvariepersonal i världen. Sen finns säkert många affärer med okunnig akvariepersonal oxå och även med kunnig personal som inte bryr sig.
#15 jag instämmer ganska mycket av det du skrev fast dom flesta butiker främst kedjor har inte alls kunnig personal heller vilket är förståeligt eftersom fiskar kan man igentligen jämföra med nybakat bröd från en livsmedels butik. Alltså enbart för att få ditt kunder som senare även köper hundmat eller kattmat vilket som är zoobutikernas främsta inkomst källa. Så jag tycker det är mycket förståeligt varför zoobutikerna inte kan ha bra kunskap om fiskarna dom saluför. Dom ska dock inte stå och ljuga för en person eller försöka gissa sig fram vad som är rätt utan jag tycker dom bara ska säga(jag vet inte) vilket är betydligt bättre än att inte veta vad man igentligen pratar om.
I och för sig, om dom bara ville sälja fiskarna till vem som helst oavsett vilka fiskar de tänker ha i samma kar så riskerar ju de att få onöjda kunder som aldrig handlar där igen pga "ljugande" personal.
Om de t.ex skulle säga att man kan ha en 60 centimeters fisk tillsammans med vad som helst bara för att sälja och den fisken sedan käkar upp alla andra mindre fiskar man redan har så får de ju en missnöjd kund som troligtvis inte kommer handla där igen, och det förlorar de ju på.
Nu tog jag i väldigt mycket, men ni fattar principen iallafall.