Hur ska jag göra?
Vårt akvarium är det nästan ingen som sköter om. Tycker att invånarna förtjänar bättre och vill börja ta hand om det, men har ej kunskapen som krävs. Algerna växer överallt och vattnet är färgat av en barkbit (sköldpaddans land del).
Förr var det bra, innan de röda juvelcikliderna kom. Fick några stycken som åt upp de andra fiskarna och fick yngel. Har nu 14 vuxna aggressiva fiskar som äter på allt, min Anubias Nana är nästan helt borta. Har nyligen köpt Hydrocotyle Leucocephala och hoppas att de växer fort.
Ska försöka få tag på ett litet akvarium att kunna "driva upp" växter till det större. Vad ska jag göra för att de ska växa fort?
Mitt mål är att akvariet ska bli finare och kunna stå på en plats där det syns mera, står nu i ett badrum.
Du borde göra dig av med cikliderna.
Varför köpte ni dem från början?
Rödciklider är jätte aggressiva och tuffa mot andra fiskar så vill ni ha mer fisk än enbart ett gäng bråkiga rödingar så gör er av med dem.
Vad hade ni för fisk innan rödingarna kom i?
MVH//Patrik
Använd inte vanlig akvariegrus/sand utan typ små hårda kulor som man kan mosa när de är uppblötta (alltså man kan om man tar en kula och trycker ihop den mellan fingrarna..). Cirkulation är bra och någon algätare som kan hålla det algfritt. Olika växter har olika behov så kolla upp vilken temp. och antal ljusa timmar/dag som är optimal för tillväxt.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Låter lite mysko. Har du bara en flytande korkbark som landdel åt sköldpadda som är vad för art? Vad är det för mått på akvariet?
#3 Vad menar du?
Om TS ska göra ett akvarium till växter? Vad menar du att jag ska förklara?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Jag har haft liknande problem med mitt akvarium. Så blir det när man är snäll och låter barn och vänner bestämma vad som ska vara i akvariet. Min dröm är ett växtakvarium med små snälla fiskar. Sen kom "Åhlis" (öronål) och käkade upp alla mina småfiskar. Växterna tog de gigantiska guldfiskarna (dammfiskar) hand om. Jag köpte växter för 500:- spänn för att piffa till akvariet och det tog knappt en vecka för dem att äta upp allt. Varje gång jag skickar iväg maken för att köpa ett nytt akvarium så kommer han tillbaka utan akvarium och med en massa fiskar som det var synd om. Nu har jag gett bort alla fiskar och börjat om (och alla gnäller på att det inte finns något att se på). Ingen mer än jag har tillträde. Växter behöver näring och bra ljus. Jag har två lysrör med reflektorer och så tillsätter jag växtnäring. Täta delvattensbyten är A och O. Jag har en lång genomskinlig slang med snabbkoppling till duschen. Då blir vattenbytena lättare att genomföra och man fuskar inte lika ofta. Slangen ska vara genomskinlig för att man ska se när vattnet kommer, så man slipper äckligt akvarievatten i munnen.
OBS. Min slang har hängt med ett tag så den är ganskla skitig.
#3 Menar du typ soil, som den här? http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=633 hade faktiskt tänkt att använda denna.
#4 Han är en Chinemys Reevesii (stavning?) och ungefär 30 år gammal. Förut hade vi korkbark, men nu har vi någon annan bark som färgar. Den tar upp en tredjedel av akvariet som är ca 200l.
#6 Vill också börja om, men ingen vill ha mina fiskar…
Byter lite vatten varannan vecka och har en slang som liknar din fast den är grön (kan fortfarande se vattnet som kommer). Min dröm är också ett växtakvarium med småfiskar.
Idag fick jag min mormors gamla yngelkar, hade tänkt använda det till växterna tills min mormor kommer ihåg vart hon har ställt 50 liters akvariet.
Kan jag använda vanlig jord tills jag får det större? Vilket grus/ sand är bäst då, funkar det med en vanlig lampa, eller behövs en speciell lampa?
Går det bra om jag tar sand från en sandlåda till växterna för att täcka jorden, ska jag koka den, eller hur får man den ren? Kan en vanlig halogen lampa funka?
Skulle verkligen behöva svar då de nya växterna redan är helt sönder slitna av fiskarna. 
Har tänkt använda Rölunda såjord då den bara är NPK och kalksten i den till skillnad från alla andra sorter jag hittade med massa tillsatser. Tror ni att det går bra?
Ska sanden kokas eller bakas i ungen?
Om du vill ha billig sand finns de blästersand på jula för 50 lappen Man.kan ha jord under sanden . Vet ej vilken man ska ha bara