Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 863 ggr
Emel
2

Kardinal och Neon stimmar

Hallå!

Jag har nyligen köpte 20 st Kardinaltetror, de är ganska små än och är då lite likare Neontetror. Min kille tyckte att vi skulle ha fler så han håvade upp våra 8st neontetror och släppte i med kardinalerna. I tron om att det var sak samma.

Jag tyckte det var intressant att se hur de reagerar, om de stimmar ihop eller bildar olika osv så de bodde ihop några dagar. Faktum är att de stimmade ganska bra tillsammans, lite mer utspritt (okoordinatinerat kan man säga), ibland kunde man se att de var mer av samma på ett ställe i karet. Men ändå förvånansvärt bra. 

Jag håvad upp neonerna och släppte tillbaka dem men när de var på plats såg jag att det var 1 kardinal och 7 neon. Nyfikenheten lät den va kvar bland sina artfrämlingar. 

De höll sig till stimmet (båda) men hamnade ibland utanför. Dock inga konstigheter utan hoppade in igen. Det som var mest intressant var när jag skulle byta tillbaka, rotade med håven. Neontetran hängde inte med för fem öre när de andra höll sig till gruppen/fler små grupper. 

Samma sak var det med kardinalen hos neonerna. 

Summa av kardemumma… De verkar trivas bäst i eget artsällskap men de joinar annars de andra om den inte har några andra. De nu separerade stimmen ser harmoniskare och mer välfungerande ut. 

Ja, det var vad jag hade  att säga :D

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[dynamitella]
0

Det låter som det stämmer bra :) Man har faktiskt byggt fiskrobotar som simmar fisk-likt med kroppen. I ett akvarium med en zebradanio och en robot som simmade tyckte den riktiga fisken om sällskapet och simmade intill.

Trots att det var ett dött objekt :)