4 fisk-frågor!
Hej!
Förra julen fick jag ett akvarium och två slöjstjärtar (guldfiskar) till det. Men de har växt en del, och vi tycker att de behöver ett större akvarium. Vi kommer då köpa ett nytt akvarium med ungefär 70-80 liter, beroende på form. (Hittar vi ett högt akvarium blir det kanske 90-100 liter) Där tänkte jag även ha några Guppy. Men då har jag 4 frågor.
1. Fungerar slöjstjärtar och guppys bra ihop?
2. Guppy får ju ungar hela tiden, kan jag ha ungarna i ett 20 liters akvarium tills de blir tillräckligt stora?
3. Kan man få för många fiskar? Ifall "guppysarna" "tar över".
4. Ska man flytta fiskarna när de är ägg till de lilla akvariumet eller när de har kläckts?
70-100 liter är FÖR litet för slöjisar du bör köpa större till dem
1. Fungerar slöjstjärtar och guppys bra ihop?
Nej skulle jag säga. Slöjstjärtar hålls helst ensamma då de är kallvattenlevande och blir stora.
**
2. Guppy får ju ungar hela tiden, kan jag ha ungarna i ett 20 liters akvarium tills de blir tillräckligt stora?**
Absolut! Däremot kan det vara svårt att hålla koll på vattenvärden i mindre akvarium.
3. Kan man få för många fiskar? Ifall "guppysarna" "tar över".
Visst kan man det, rekommenderat att sälja/skänka fiskar så de inte blir för många. Eller så kan man välja att ha bara av ett kön så de inte förökar sig.
**
4. Ska man flytta fiskarna när de är ägg till de lilla akvariumet eller när de har kläckts?**
Om du pratar om guppysarna så är de levandefödande fiskar, alltså lägger inte ägg. Man kan däremot lägga över honan när det är dags och låta henne yngla i en yngelkasse eller i det lilla akvariet.
Kort och gott:
Guppys och slöjstjärtar lämpar sig inte så bra tillsammans, och slöjstjärtar behöver betydligt större kar; absolut minst 120L, helst närmare 200-300L, då de blir ca 20cm stora.
Om ni inte har plats med ett större kar så tycker jag att du borde överväga att skänka bort slöjstjärtarna och ha guppys istället.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
kan tilläggas att slöjstjärtar gillar att vara i grupp, minst gärna 4-5 stycken. rekomenadtionen säger på 50L/slöjstjärt- så har du en grupp på 5 individer bör du minst ha 250L, gärna större!
hej.Jag kan bara tala för mig själv.Slöjstjärtar säger man fordrar mellan 35-50lit.per st. 1/Slöjstjärtarna äter nog upp Guppy-ynglen o slöjstjärtarna vill nog ha 20-22 graders temp,medan guppyna vill ha varmare.ex.vis 24-25gr. 2/ Det kan du ha ,om du har syre till dem o helst byter en tredjedel av vattnet varje vecka(helst) 3/Visst kan de "ta över",om det blir många.Då får du sälja av en del. 4/ om du menar guppyn,så föder de levande ungar,(så det blir inga rom,de kläcks inuti magen på honan.)så du får ta upp honan som är tjock o svart i slutet av buken i en s.k.födkasse.Är det slöjstjärtarna du menar får du skriva o fråga en gång till,så ska jag svara.
#1, #2, #3, #4
Tack så mycket! :)<3
Dock är mina slöjstjärtar bara ca 6 cm. De kommer inte bli större, kanske någon cm om jag skaffar större akvarium. De är en mindre variant, så jag tror att det funkar ganska bra med 90-100 liter :)
Tråkigt att de inte funkar ihop, tänkte att de var två snälla fiskar som inte bråkar :(
Jag hade helt glömt bort att de föder levande ungar, båda mina föräldrar har berättat det, men tack för påminnelsen!
Tack så himla mycket för tipsen! Ska även prata med de i djuraffären och se vad de säger. :D

#5 Det finns ingen "mindre variant" av slöjstjärt som behöver så lite. 120 liter är tyvärr absolut minimum.😕
Lita aldrig på djuraffärer!
De kommer säkert säga att det går alldeles utmärkt att ha guppys och Guldfisk i 60 liter men det stämmer inte! Snälla, snälla lyssna på våra råd och köp ett större akvarium eller ge bort slöjstjärtarna!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Okej, men hon där jag köpte mina fiskar ifrån, hade ett 350 liters akvarium, med några slöjstjärtar i, alla var pyttesmå, hon hade haft dem i ungefär ett år :/
#1, #2, #3, #4, #6
Men okej. Jag ska prata med mina föräldrar och se om jag kan få ett 150 liters akvarium, räcker det? :)
när slöjstjärtar växer långsamt beror det på att de inte inte lever i optimala förhållanden, alltifrån för liten yta, dåligt foder, dåliga vattenvärden etc.
om du beslutar dig för att behålla dina två slöjstjärtar bör du skaffa minst två till och ett akvarium på 200L eller mer, annars tycker jag att du ska sälja/skänka dem till någon kunnig som redan har fler slöjisar och ett stort akvarium så de kan få möjlighet att må bra! =)
Tydligen fungerar inte länken jag tänkte visa här, så jag säger bara att #6 har helt rätt.
Olle