Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2324 ggr
Jaguar_
0

Babyboom L11-(antal)Gold

Yes, här är min nya tråd då min gamla blev för stor.

Denna kull jag föder upp är kull nr 11 och antalet vet jag ju inte då det är jäkligt svårt att räkna. De är ju inte precis stilla 😎 Så det får stå inom (….) så länge.

Antal Slöjisar kvar är 1 styck tråkigt nog, men jag ska föda upp slöjisar när jag blivit av med mina Scalaror. Vill någon köpa så är det bara att mejla! 😉

Längtar efter att föda upp slöjisar gör jag allt. De är så vackra. 🙂

Uppdatering om Scal/Slöjis:

Inte för mycket har väl hänt sen sist. Jag köpte en riktig pump till dem och det går bara fint. Äter som fan gör de och en liten albino skräpmal har kommit till karet så att det inte blir för mycket mat på botten som pajar vattnet. 😛 då mina Scal käkar mina snäckor (se jag lär mig att inte skriva sniglar) 😉 har icke många snäckor kvar! Haha..Stackars småttingar.

Och ja de äter fortfarande inte den frysmat jag köpte hem en gång i tiden (cyklops)…Kräsna små djur. Tur det inte var dyrt. Tss!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

-Cissi-
0

Då får jag passa på att lämna ett litet avtryck i din nya tråd ;D

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jaguar_
0

#1 haha du är så välkommen så! 😃

Ja, vad har jag att till lägga i min nya tråd? Inte mycket tror jag. Det växer och är nu 19/18 veckor gamla. Slöjisen är ju den komiska av de alla.

Matade dem för någon dag sen och denna lilla mini kopia av sina föräldrar få en stor matbit den nommar på för fullt. Så fullt så att den glömer av sig själv och ligger upp och ner och nommar…Tills den kommer på sig själv att 'Detta är fan fel!' och vänder på sig…Men det tog några sekunder innan den märkte det!🤪 Söt som fan!

Synd jag inte hade kameran framme så jag kunde visa det haha. Skulle se kul ut med alla scalaror som är rätt vända och sen en fet liten mini micro slöjstjärt som ligger och käkar upp och ner mitt ibland dem 👍

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

-Cissi-
0

Tackar ^^

Det hadde varigt en fin syn att se! Hehe ^^

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

pluntan
0

Kan du inte lägga in en länk till första tråden? :)

Jaguar_
0

Original tråden som jag skapade:

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/517b9f08ce12c401ca0006ef-babyboom-l7-12gold

Här står allt från start till denna tråden. Problem och höjdpunkter. Här döljer vi inget 😛 Massor av bilder!

Jaguar_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger här med upp en följarbild även om de inte är klara…eller ja fiskarna är ju inte i vuxna därav inte klar, men ni får ju en inblick på hur det har gått framåt 😉

Så jag börjar med Scalarorna! 

Det har hänt en del från rom tills nu idag som ni kan se på bilderna. Har gått snabbt nu i slutet. Två veckor och poff alla liknar små micro Scalaror! Underbara och nyfikna.

Jaguar_
0

Och här kommer då Slöjisarna (dock bara en kvar). Men hoppas innerligt på att jag ska få en kull efter mina 3 vuxna igen. Eller ja vem vet, jag kanske lyckas med fler 😎

Slöjisar utveckling!

Färgmässigt så har det varit slött och vitt/grått. Färgen har kommit mer och mer de senaste veckorna sen jag kom hem från Italien i juli.

Ellenor123
0

Hur kommer det sig att du bara har en slöjbäbis kvar? Var det svårt att hålla dom levande?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Jaguar_
0

#8 Jag vet inte vad som hände där men dödligheten på yngel kan vara stor. Jag hann inte fånga in så många rom och några rom man fångade in kläcktes aldrig då de var obefruktade. Jag hade runt 48 st. Men under färden så har många strukit med även av scalarorna. Kan vara mat, kan vara annat. Fick en period då många dog utan anledning och sen bara slutade det. Jättekonstigt. Inte lätt att hålla koll heller då Scal and Slöj går tillsammans då de föddes med 1 veckas mellanrum. (och bara ett yngelkar).

Det bästa med det hela är att man fick erfarenhet och vet precis vad man ska göra nästa gång. Jag vet att mina Slöjisar leker och jag kommer ta en ordentlig kull på dem nästa gång hoppas jag. Då ska jag enbart föda upp Slöjisar inget annat. Men som jag sagt innan..Jag måste bli av med de scalaror jag redan har. Jag har säkert runt 50 st scalaror som söker nytt hem innan en full kull av slöjisar kan växa upp här hemma.

Ellenor123
0

Okej, vad trist! Men kul att du har mer planer på slöjyngel :) Planerar själv avkommor från mina när dom vuxit till sig lite mer.

Jaguar_
0

Yes, idag och just nu leker mina slöjisar för fulla muggar. 😃 Det är synd att man inte kan ta rom från dem denna gången men ja så är det. Kul att se att de trivs utan att jag behöver göra något haha

Toxics
0

tass

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Jaguar_
0

#10 Va härligt! Har du fött upp Slöjisar innan eller är det första gången?🙂

Ellenor123
0

#13 Första gången, införskaffade dom i våras. Så himla härlig fisk, och eftersom jag(enligt mig själv) fått tag i så satans snygga exemplar så känner jag att jag bara måste föda upp lite yngel 😃 Mina leker en del, igår lekte dom lääänge och intensivt men jag ser varken ägg eller sperma från hanen. Är dock säker på könen. Så jag gissar på att min hona inte är redo än helt enkelt. Dom är 5-6 cm utan fenor. Hur stora var dina när du fick ägg för första gången?

Jaguar_
0

#14 well, om de leker så betyder det att hon sänder ut signaler så nog är hon redo allt. Dock rommen är svår att se och de käkar ju allt så lätt att räkna ut vart den hamnar haha. (och dessutom så går de lång tid, upp till 30 min ibland, mellan släppen av romkorn).Man måste sitta med under hela akten och fånga upp rommen när hon släpper med en håv eller något liknande. De håller ju oftast på en halv dag tills de lägger ner lekandet och om de inte lägger ner efter 6 timmars lek så får du hålla koll på honan och ta bort henne, annars finns det risk att hon stryker med av ren utmattning. Kan ju hålla koll på hanarna med då de kan skada fenor och fjäll av all det där puffandet de gör.

Mina är mindre haha. De lekte när de var runt 3cm stora (utan fenor). Har två hanar och en hona. Skillnaden är lätt att se. Det är bara kolla under vid bukfenan längs bak och se om det buktar ut lite. Om det gör det är det en hona och om det är slätt är det en hane. 🙂

Tycker allt du ska satsa. Jag älskar Slöjisar. De är så himmlans goa och söta. Speciallt när de ligger i grupp på botten och sover tillsammans. Min först fisk var Slöjis. Två stora röda. Kommer alltid ha slöjisar så är det bara. 😃

Ellenor123
0

Hmm.. såå länge har dom inte lekt. När dom lekte länge igår var det under en timme. Annars brukar det vara mycket kortare. Ja, alla mina hanar har sina vårtor på gälarna och uppvaktar den utan vårtor så jag har tre hanar och en hona. Ja, jag tänkte också det.. att äggen kanske är så mikroskopiskt små att det är svårt att se. En dag ska jag sitta där och fiska upp alla äggen :D Men just nu har jag inte utrustningen för att föda upp yngel så planerna ligger på is tills i vår.

Jaguar_
0

#16 Haha yes en lek är oftast halva dagen. Oftast i gryning och fram till eftermiddag. Mina har lekt till och från idag. Typ 1-2 timmar åt gången.

Rommen är inte så liten men den är väldigt genomskinlig så det går att se dem väl från någon meters avstånd om man vet att de håller på då och vet vad man ska kika efter haha.

Det bästa är att ha två hanar på en hona, men jag antar att tre hanar kan fungera med, men då får man också hålla mer koll på honan så hon inte far illa under leken. Bli jagad av två är mycket tycker jag, men bli jagad av 3 är nog värre haha. Om de är bra jagare då vill säga 😉

Jadu, jag hoppas du kommer igång med ditt. Skulle vara kul att följa om du lade upp det som tråd här 🙂

Ellenor123
0

Jo, jag hade ju hoppats på mer honor än hanar men när jag köpte dom var det svårt att se vilket kön dom var. Än så länge är det inte jobbigt för henne eftersom lek är något dom ägnar sig åt en kortare stund typ 2 gånger i månaden. Dom är ju inte som guppys tack och lov. Nu är dom mer intresserade utav att leta efter mat hela dagarna ^^ Om det blir några yngel så ska jag absolut lägga upp en tråd :)

Jaguar_
0

#18 Om du vill ha fler så råder jag att köpa en hona och en hane till. Då blir det som de bör vara. 🙂 Jag skulle gärna ha fler, men mitt kar är för litet. Planerar köpa större dock så man kan ha fler, fast nu är jag osäker på om jag ska de då de trivs så jädrans bra tillsammans och i det karet de är i. Så jag låter det vara tror jag. Tills vidare iaf 😃

Skulle gärna se mitt 240 liters som ett kar med enbart slöjisar. Det hade varit något haha 

Du får höra av dig så man få veta hur det går! Vem vet, vi kanske få yngel samtidigt 😎

Jaguar_
1

Jaha en uppdatering då.

Det som har hänt…Alla växer så klart 😃 Jag tog ett snabbt beslut här om dagen att flytta mitt guldpar som alltid lägger rom och är aggressiva mot den stackars spräckliga hanen och hans hona. Först tog jag bara den spräckliga hanen och satte han hos bebisarna för en snabblösning. Igår så bestämde jag att flytta bebisarna till det stora 240 liters karet och ta guldparet till mitt 141 liters där bebisarna växt upp. Mitt spräckliga par är kvar i 240 liters karet klart för att de är så lugna och skulle inte skada någon.

Helt plötsligt när jag har gjort denna switch så ser fan mitt 240 liters inte så mycket 240 liters ut 🤪 Jävlar vad bebisar haha! Glömde även räkna dem denna gången grr på mig!

Mitt guldpar..ja, gissa vad de gjorde…Nästa dag…Ja då hade de lagt rom på konen och skuttar glatt runt mot all grejer de kan skutta mot för att visa sin glädje över att vara i detta kar. Kul att se att de trivs i detta kar. De hoppar speciellt mot en luftslang (som jag har fått tvingas stänga av då hanen tror den vill käka rommen…luftslangen går til len snäcka som öppnar sig ibland och släpper ut luft) och får typ ryck och simmar runt lite som galningar ibland. Sen lugnar de ner sig och viftar luft på sin rom…Rommen som troligen är över nr 20 just nu som de lagt. Trodde honan skulle äta upp rommen tills idag, men det har hon inte än iaf. Vet inte om detta ska glädja mig eller sänka mig haha. Har ju lite fisk att bli av med för tillfället så att säga 🤐

Inte så mycket mer är nytt…Jo just det…Slöjisbebis simmar med sina päron 😉 Konstigt nog älskar detta 'barn' ligga upp och ner haha

Ska ta lite bilder på karen sen imorgon och lägga upp.

Ha de gött alla!

Jaguar_
1

Här kommer då lite bilder och som vanligt kan jag varna med att…Dessa bilder är inte bra för de är inte stilla när man tar kort! 🤪 Helt jävla hopplösa..För mycket energi och för nyfikna på vad det är som händer utanför akvariet och säkerligen alltid hungriga haha.

Men men här är två bilder iaf

Jaguar_
1

andra bilden som typ blev bra

Jaguar_
0

På bilderna ovan kan man ju se hur stora de är i jämförelse med mina fullvuxna scalaror. Mitt pensionärspar som har fått äran att dela akvarium nu med dessa yrväder medan  jag flyttat deras föräldrar då de inte ger sig och varit väldigt på den stackars spräckliga hanen.

Föräldrarna guld är i yngelkaret och trivs väldigt bra. Hoppar mot allt och pussar på varandra väldigt mycket. Väl till freds med att de har ett kar för sig själva. Nästan för sig själva iaf då det delas med några skräpsnäckor och en vit mal som ska hålla rent. Igår lade de sin 23 romkull och är mycket föräldriga :P Honan åt upp förra kullen vid dag två så nr 22 är alltså inte kvar, men ja. De lägger numera ny varje vecka sen de kom till eget kar igen 😛

Jaguar_
1

ok blev en till här eftersom jag postade fel bild innan haha

Jaguar_
1

Då har jag smugit för att få bilder på de små aktiva firrarna! 😎

Jaguar_
0

En till…

Jaguar_
0

nr 3

mejamylove
0

inga slöjisar? :(

Jaguar_
0

Fick med en som blir guld med för en gång skull haha

Jaguar_
0

Här fick jag till ännu en suddig bild MEN bebis och fullvuxen är precis jämte varandra och därav ser man hur sora de små är och hur långt de har kvar till fullvuxen 🙂

[Seaside]
0

#30 Pluttiga små charmtroll!🙂

Jaguar_
0

Och sista som blir kopior av sina föräldrar i guld.

Jaguar_
0

#28 Tyvärr inte. Min sista bara dog. Hittade den under morgonen flytandes vid ytan. De har fått mat precis som de ska och jag brukar alltid kolla så att just min ensama bebis slöjis får mat med…men men…

Mina "vuxna" slöjisar leker dock. De har lekt 5 gånger vad jag har upptäckt sen första gången. Tror allt jag kan få till mer lek där, men just nu har jag inte plats för att göra något. Mitt Guldpar är envisa och som synes på mina bilder har jag massor av aktiva små yrväder i hela mitt stora kar haha Jag får se längre fram och dessutom är parningstiden över för Slöjisar nu. Dock vet jag int eom DOM vet det, men jag vet det haha 😛

Jaguar_
0

#31 Kan lugnt säga att dom är charmtroll hela bunten…dock tycker inte alltid pensionärsparet det 🤪

[Seaside]
0

#34 Skratt - tycker de äldre att småttingarna är lite för livliga tro…

Jaguar_
0

#35 Ja, det kan man påstå 😃 Lite många med kanske? De är ju vana vid stora fiskar och inte småpluttar haha

Jaguar_
0

Tänkte lägga in en bild på mitt guld par med. Föräldrarna till mina aktiva yrväder 🙂

Jaguar_
0

Fy så dålig jag är på att uppdatera min tråd. Kan ju bero på att det inte sker så mycket just nu med de små mer än att jag försöker bestämma vart de ska säljas, zoo eller privat. Och isf om privat, får jag väl lägga upp dem här på ifocus.

News!!!!

Gold paret har lagt rom och har numera en ny kull helt på egen hand. Blir nog frisimmare om någon dag eller så. Jättegulligt att titta på dem medan de tar hand om sina små. Försöker vara inne i rummet så lite som möjligt med, men de accepterar mig ganska väl faktiskt när jag väl är där inne och plockar. Har även fått vara nere med händerna i karet utan riktiga attacker mot mig, men klart…De är inte nöjda haha 😛men måste man så måste man!

Jaguar_
0

Idag är deras kull 28 frisimmare. Igår trodde jag det var kört då jag inte såg dem någonstans i karet och tänkte.. !@v#* hona. Sen idag på morgonen var de där och simmade runt sina föräldrar. Jättesött.

Gick in senare och skulle hämta något och då var karet släckt. Tvungen att gå nära och kolla och såg då att päronen hade samlat ihop alla til len liten knöl på konen haha såg lite kul ut.

Stora karet med min kull som numera är 8 månader gamla. Well, min sambo köpte hem två nya ålar då en av de äldre dog. Och de är ju flockisar så. Allt detta ledde till att en av de där nya jäkla ålarna var sjuk (såg jag försent) och smittade hela karet. (nästan alla firrar).  Den gamla ålen dog och två av mina små. Även den ålen som smittat alla dog innan jag hann att köpa medicin. Numera är de på behandling dag 2. Alla är pigga och glada även att de inte fått mat eller ljus sen igår morse. Sjukan var den där ganska så vanliga, en tunn vitskimrig slemhinna över fjället. Jag sa till sambon att när vi köper in nya ålar till den ålen som är frisk så ska vi inte ta dem från detta zoo igen. Det blir ett annat. Dyrare men de kanske ha en annan leverantör som inte skickar ut ålar som är sjuka. Hänt två gånger. Första gången vi skickade efter (då ville vi ha fyra ålar, två nya till de två vi redan hade). Tog skitlång tid och när vi kom dit och skulle hämta fick vi höra att de var sjuka när de kom typ och dött. Denna gången ja, den ena var ju frisk iaf…uff!