Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1085 ggr
Roxie
1

Det här med vattenvärden..

Vad är optimalt nitratvärde? Plockade precis fram min labb-portfölj och dropptestade mina kar. 

Nitratet ligger på 0 mg/l, är det bra eller dåligt?

// Sofia

Roxie
0

Eller ja, det låg strax över 0 mg/l, nästa steg på skalan är 10mg/l.
Jag har Sera Aqua-test, dropptest.

// Sofia

LajvKrattan
0

Det är bra för djuren och gör algerna ledsna. Att det ligger så nära noll tyder på att dina växter är riktigt snabba på att suga upp det nitrat som bildas. Du kan fundera på att skaffa växtnäring.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

sauk1
0

Det intressanta är om du tillsätter näring, vilken typ o hur ofta. Hur förändras värdet över tid? Om det alltid finns nitrat och mineraler så är det bra. Varken för mycket eller för lite :)

[Jens]
1

Ska säga att växtnäring gillas inte av äpplen.

Roxie
1

#4 Nej precis, Jens. Det var lite därför jag undrar hur jag ska göra. Vågar inte tillsätta näring :/

// Sofia

guppytjej
0

Har alltid gett växtnäring i mina kar med äpplen inga problem alls. De förökade sig o mådde hur bra som helst.

[Jens]
0

#6 Vilken växtnäring använde du då för mina blev som tokiga??

Roxie
0

Jag har dock använt växtnäringen från Happy Life i mitt stora akvarium där jag har äpplen utan att de har reagerat, men detta kar är lite mindre.

// Sofia

guppytjej
0

easylifes hela sortiment alltså ferro carbo o profito

[Jens]
1

Märkligt må jag säga. Jag köpte Easy Life Happyplant och tog hälften av det som det föreslogs och alla snäckorna for upp som vilda panthrar till ytan för att få luft. Även mina malaysiska snäckor som sällan visade sig kämpade sig upp till ytan. Har nog aldrig sett så många malaysiska snäckor vid ytan samtidigt =)

Ja, självklart får du testa om du vill men jag gör det inte igen.

Roxie
0

Nu har jag spånat lite i detta och funderar på om gödningskulor skulle fungera? Sådana som man trycker ner i bottensubstratet, det påverkar ju inte vattnet på samma sätt som flytande växtnäring.
Jag har visserligen sandsnäckor men tror inte att det skulle vara något problem om man trycker ner kulorna relativt långt.

Vad tror ni?

// Sofia

Roxie
0
LajvKrattan
0

#12 De där verkar mest innehålla mikronäringsämnen.🤔Nitrat är ett makronäringsämne och doseras lättast i vattnet. Näringstabletter gör inget vidare för växthastigheten men de motverkar bristsjukdomar som bleka blad.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Roxie
0

Faaaasen, vad ska jag välja då :(

// Sofia

LajvKrattan
0

#14 Låta det vara? Det växer ju redan bra. Bli inte nojjig över en siffra.🙂

[Jens]
0

Roxie, själv tänker jag prova att möblera om i nano-akvariet som jag har och även det kommande med enbart Fluval Stratum. Tror att sånt skulle få växter, snäckor och räkor att trivas. Kanske är det vanlig 'jord' som skulle trigga upp det du önskar?

Roxie
0

Hm.. Ja jag får väl fortsätta grunna på detta :P

// Sofia