Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 4028 ggr
Nordqvist
0

"Stela/Förlamade" och "ryckiga"fiskar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min dotter fick ett 170 L akvarium i födeösedagspresent här i förra veckan. Än så länge har vi bara 8 (Var 9 från början) fiskar just för att det är nytt och vi var/är beredda på att några ev kunde dö och vi vill fixa klimatet innan fler får flytta in.

Efter 3 dagar dog ena malen (Av dottern döpt till Bruno) men jag gissade redan från dag ett att den skulle dö för den var alldeles "stel" med ihopvikta fenor och böjd kropp då och då. Sista dagen var den så hela tiden och flöt bara runt som ett C… Avlivade den och bagravde i toaletten…

Men nu har den lilla svart/vita fiskan som jag inte mins vilken sort det var börjar gömma sig, är jätte skygg och lixom rycker ibland…

Vad kan det vara?
Lägger upp lite bilder nedan på akvariet och fiskarna! Doppvärmaren står på 22 grader och pumpen är ju ny. Sanden tvättades noga, så noga att mina knogar och fingrar vart skinnflådda! 😉 Likaså stenarna. Allt är köpt i zoobutik och inget taget utifrån!

Cred till min pappa som är glasmästare och byggde akvariet som har printat glas som bakgrund, medelhavet! ^_^

Nordqvist
0

Snett framifrån. ^_^ Fina bakgrunden!

Nordqvist
0

Den sjuka(??)  fisken i fråga!

Nordqvist
1

Älskar dessa fiskar!! Så balla och orädda! Man kan nästan stoppa ner fingret och klappa på dom(fast det får vi inte här hemma! aja baja!)! helt orädda. När jag plockade upp den döde malen med håven simmade de rätt in i håven och försökte typ rädda malen eller något. Och de står alltid och tittar på en och följer vad man gör! 😃

Nordqvist
0

En till fisk! 🙂

Den andra malen vill inte komma fram så fick ingen bild på den! Men den ser frisk och glad ut i alla fall!

Roxie
2

Jättefint akvarium!

Jag skulle dock gissa på att ni varit för snabba med att skaffa fiskar, dessutom fiskar som är ganska känsliga (framför allt scalarerna, den svartvita). Vad för vattenberedningsmedel har ni använt? Har ni tillsatt något medel i filtret för att hjälpa bakteriefloran att komma igång?

Scalarerna vill gärna ha lite varmare, så du kan öka tempen till 24-25grader. Sedan bör du också veta att de vill ha större akvarium, med minsta höjd på 50cm om jag inte minns fel. Enligt zoopet.se så bör literantalet vara minst 275L. Det är tyvärr inte alltid man får korrekt info från djuraffärerna :(

// Sofia

Nordqvist
0

Tack! 😃
Vi hade i Happy-life Evolution. 

Ah ok, får höja tempen då! Men klarar de andra fiskarna det då? Vad ska man ha för normaltemp? 21-28 grader står det överallt, men det är ju så stor skillnad.

Roxie
3

Det ser ut som att du har någon form av Gurami, dessa trivs också bra i en temp på 24-25 grader.

Och som sagt, scalarerna kommer bli stora (15cm) och kommer behöva ett större akvarium :)

// Sofia

[KiwieMie]
0

Lät ni akvariet vara igång i några dagar innan ni stoppade i fiskarna? 

Och ja, jag håller med Roxie om att det finns många bättre fiskar till detta akvarium än Scalare :) Ni kan alltid uppgradera senare när dem blir större.

Nordqvist
1

#7 Ok tack! Blir de för stora får vi väl lösa det!

#9 Ja det stod i 2 dagar!

Min mamma smög in när jag inte var hemma och stoppade i en liten vattengroda och några kardinaltetror oxå! haha! Hon är mer galen i detta akvarium än min dotter tror jag! 😛 Den ska få fler kompisar sen, det var slut i zooaffären…

[Eheim]
0

Har du någon akvarietermometer ?,man kan inte lita på graderingen på doppvärmaren det brukar inte stämma.

Nordqvist
0

#11 Nej det har vi inte!!! 😮Det måste vi skaffa!

emmej62
0

som #11 skriver kan variera hur mycket som helst jag själv har en doppvärmare som är inställd på 23 grader men i akvariet är det 28.

[Jens]
14

Men vänta nu här!! ?? Du skriver: " …. Än så länge har vi bara 8 (Var 9 från början) fiskar just för att det är nytt och vi var/är beredda på att några ev kunde dö och vi vill fixa klimatet innan fler får flytta in." Jag svarar: Vad är det för inställning? Är det någon som har sagt att fiskar kan dö när man startar ett akvarium så är den jäveln helt ute och cyklar. Inte ska fiskar dö bara för att få igång bakterie-processen i akvariet? Man måste gå väldigt sakta fram och låta allt ta sin lilla tid. Att få en bra bakteriekultur i akvariet tar ca 1-3 månader. Du skriver: "… nu har den lilla svart/vita fiskan som jag inte mins vilken sort det var börjar gömma sig, är jätte skygg och lixom rycker ibland…" Jag svarar: Det är tecken på att något är fel i ditt akvarium och mina misstankar gå då till vattenkemin. Det kan vara ammonium eller att nitriten är väldigt hög och det tar död på fiskarna. Mycket tråkigt om så är fallet. Redan här kanske du skulle göra delvattensbyte på 50% för att sänka nitrit- och ammoniumhalten i akvariet om det nu är det som är problemet vilket jag inte är hundra på ännu. Du skriver: "Min mamma smög in när jag inte var hemma och stoppade i en liten vattengroda och några kardinaltetror oxå…" Jag svarar: Trevligt men det skapar ännu mera problem att lägga i fler fiskar och dessutom en vattengroda som skitar ner ännu mera än vad fiskar gör. Du måste tänka om och bry dig om dina fiskar annars kommer du ha massdöd i hela akvariet om du inte gör något åt det. Du har använt Happy Life Evolution och det är bra men det betyder inte att man kan skaffa fler fiskar snabbare utan Happy Life Evolution är en tillsats för att förbättra chanserna att allt blir bra i processen men det betyder inte att det blir det utan det tar lika lång tid med eller utan att få bra bakterieflora i akvariet. Kanske har jag läst fel men jag fick intrycket av att du inte bryr dig om dina invånare i akvariet. Kanske inte är så påläst som man borde vara? Jag kan låta väldigt hård i det jag har skrivit men det är för jag är lite chockad över din framfart i ett nystartat akvarium. Jag skulle kunna önska att säga att akvariet är fint men jag bryr mig mer om fiskarnas överlevnad än att akvariet är fint. Dessutom att ha fel fiskar i akvariet är inte så bra det heller och det gör mig ledsen för man ska vara påläst innan man skaffar fiskar till sitt akvarium. Hoppas på att mina rader väcker lite funderingar hos dig och att du tar till det som de andra har skrivit här som svar till dig.

[KiwieMie]
1

#14 *applåderar* 👍

Nordqvist
0

Jag svarar: Vad är det för inställning? Är det någon som har sagt att fiskar kan dö när man startar ett akvarium så är den jäveln helt ute och cyklar. Inte ska fiskar dö bara för att få igång bakterie-processen i akvariet? Man måste gå väldigt sakta fram och låta allt ta sin lilla tid. Att få en bra bakteriekultur i akvariet tar ca 1-3 månader.

Jag svarar på det: Jag skrev inte att fiskarna skulle dör för att klimatet skulle bli bra! Vad jag menade var att det händer att fiskar dör i början (Vad du än säger så har det hänt nästan varje gång jag varit med om byte eller nytt) och vi var beredda på det!

Jag svarar: Det är tecken på att något är fel i ditt akvarium och mina misstankar gå då till vattenkemin. Det kan vara ammonium eller att nitriten är väldigt hög och det tar död på fiskarna. Mycket tråkigt om så är fallet. Redan här kanske du skulle göra delvattensbyte på 50% för att sänka nitrit- och ammoniumhalten i akvariet om det nu är det som är problemet vilket jag inte är hundra på ännu.

Jag svarar på det: Den mår bättre nu efter att jag höjde tempen på doppvärmaren! :) Och vi ska göra ett vattenbyte om några veckor.

Jag svarar: Trevligt men det skapar ännu mera problem att lägga i fler fiskar och dessutom en vattengroda som skitar ner ännu mera än vad fiskar gör. Du måste tänka om och bry dig om dina fiskar annars kommer du ha massdöd i hela akvariet om du inte gör något åt det.

Jag svarar på det: Jag tror du överdriver lite här.. Man ska väl inte behöva ha ett akvarium tomt i 3 månader för att det ska vara 100% säkert att de överlever. De kan ju dö hur som ändå. Det är ju inte säkert att de är friska ens när man köper dom! Och skiter den ner mer så får vi väl bara göra rent oftare! Simple as that! ^_^ Och det är nog fler som bryr sig mindre än vad jag gör om sina fiskar!

Du har använt Happy Life Evolution och det är bra men det betyder inte att man kan skaffa fler fiskar snabbare utan Happy Life Evolution är en tillsats för att förbättra chanserna att allt blir bra i processen men det betyder inte att det blir det utan det tar lika lång tid med eller utan att få bra bakterieflora i akvariet.

Kanske har jag läst fel men jag fick intrycket av att du inte bryr dig om dina invånare i akvariet. Kanske inte är så påläst som man borde vara? Jag kan låta väldigt hård i det jag har skrivit men det är för jag är lite chockad över din framfart i ett nystartat akvarium.

Jag skulle kunna önska att säga att akvariet är fint men jag bryr mig mer om fiskarnas överlevnad än att akvariet är fint. Dessutom att ha fel fiskar i akvariet är inte så bra det heller och det gör mig ledsen för man ska vara påläst innan man skaffar fiskar till sitt akvarium.

Hoppas på att mina rader väcker lite funderingar hos dig och att du tar till det som de andra har skrivit här som svar till dig.

Jag vet att Happy life inte innebär att allt är tip top! Det är inte mitt första akvarium…… Lite vet jag! Och meningen var inte att vi skulle skaffa fler fiskar just nu men som sagt så gick min mamma hem till mig utan att jag visste och stoppade i fler fiskar… Vad skulle jag göra? Läsa framtiden och hindra henne innan hon hann köpa fler?  

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!! MUM! THEY WILL DIE!!!!!!!!!!!!!!! *Throw my self 10000 km across the country*

Jag har dessutom haft ciklider förut mindre akvarium när jag var liten, och de blev inte stora alls.. Antagligen anpassade de sig eller så var det nåt fel på dem, vad vet jag! men som jag skrev tidigare. Blir de för stora så får de flytta till större helt enkelt! Jag ska köpa termometer och jag ska köpa saker som visar vattenkvaliteten osv… Jag har bara inte hunnit då jag inte riktigt var beredd på att bli akvariemamma just nu!! jag fick veta det en vecka innan och hade inga pengar just då till att köpa något. De ville lämna både akvarium och fiskar till min dotter på födelsedagen, men jag talade om att det måste stå ett tag innan man sätter i fiskarna, så de kom med akvariet på födelsedagen och fiskarna några dagar senare…. Betyder det att jag inte bryr mig om fiskarnas överlevnad vet jag inte vad jag ska göra….

klart jag tar till mig av det ni skriver! Men jag kan inte göra mer än det jag gör just nu! :) Tack!

mejamylove
6

#16 Det är bara att inse faktum, vill man att sina husdjur ska må bra så måste det få ta sin tid, dvs ditt akvarium måste stå ett tag innan du kan slänga ner fiskar. 

Och du verkar knappast bry dig om dina fiskar med tanke på din ironiska inställning.

Nordqvist
0

#17 Ja som jag sagt, jag kan inte se in i framtiden och hade jag vetat att hon skulle skaffa fler fiskar redan hade jag sagt nej.. ska jag ta ut dom och ge tillbaka dom till zoo igen? Jag trodde vi skulle ge fler i julklapp! Dvs i slutet av december, inte i lördags! 

Jag blir bara så förvånad över att ni inte läser vad jag skriver utan bara direkt hoppar på och anklagar…. Därav min ironiska ton… Det verkar vara ett intresse de flesta har här på alla forum på iFokus.. Häxjakt!

Oliviahack
4

Nej du har fel. Vi vill hjälpa till och se till så att alla som inte vet får reda på. Det är en annan femma. Sen beror det mycket på hur man skriver saker.

[Jens]
6

Om min mamma hade kommit med nya fiskar eller annat levande till ett nystartat akvarium så hade jag gått tillbaka till butiken och förklarat läget. Inte skulle jag utsätta dem för risker och även förklarat för min mor om hur viktigt det är att skynda långsamt. Jag överdriver inte om att det tar tid med att det tar lång tid att få en bra bakteriekultur i vattnet. Fråga vilken akvarist som helst när det gäller detta men det är bra att du skrev 'tror' :) Nu vet jag inte vad du har för pump till akvariet men misstänker att det är ett innerfilter. När man har ett innerfilter så är det bra för invånarna i akvariet att få delvattensbyte en gång i veckan på ca 25-30%. Bra att du köper termometer och köp gärna en gammal hederlig kvicksilvertermometer. En kit för att hålla koll på värderna i vattnet är för mig ett måste och rekommenderar dig test i droppform för remsor är mycket svårare att hantera och få rätt värden men det går.

mejamylove
2

#18 Jag pratade inte om din mamma… 

Jag pratade om vad du skrev i #16 "Jag tror du överdriver lite här.. Man ska väl inte behöva ha ett akvarium tomt i 3 månader för att det ska vara 100% säkert att de överlever"

Nordqvist
0

#20 Så du menar att jag ska gå tillbaka med fiskarna? Blir de inte mer stressade av det?

Byta en gång i veckan? ok! :)

Jo en sån termometer är det jag vill ha, men vet inte om de finns kvar att köpa?

#21 Ja? Ska det stå tomt i 3 månader då? jag tror ingen har gjort så någonsin som jag känner…. och inga fiskar har dött för det… 2-3 dagar sa de på zoo och jag sa 3-4 till mamma, men nu vart det bara 2 dagar.

[Jens]
2

Vad kom 'ni' in i bilden angående påhopp? Jag var tydlig med att avsluta mitt första inlägg om att det kan låta hårt det jag skrev men jag bryr mig om fiskarnas liv och även vattengrodan som du har fått.

[Jens]
2

Va? Finns inte de hederliga kvicksilvertermometrarna att köpa längre? Hmm, det vore illa isåfall för de är ju de bästa. Har du någon PH-mätare till akvariet? Det borde du ha också för fiskar, grodor kräver olika PH-värden också. Nu måste jag i säng för jobbet kallar imorgon och hoppas att du löser det med dina invånare i akvariet och gör delvattenbyten oftare. ;) låt dottern vara med och berätta varför du gör det och då kanske hon blir nästa generations akvarist! Man vet aldrig :)

mejamylove
1

#22 Men vänta nu, sa du inte att en fisk hade dött? ni hade 9, nu 8? :P

Och juste, det är lika bra att lära sig det nu i början av fiskägandet, lita inte på zooaffären! researcha alltid innan det du funderar på eller vill ha :)

Roxie
2

Ciklider? Det är scalarer du har, och de blir på tok för stora för ditt nuvarande akvarium, tyvärr!

// Sofia

[Jens]
2

Roxie, Skalar är ett försvenskat namn och är en ciklid. ;) http://sv.wikipedia.org/wiki/Skalar

Taggeman
5

Ts! Nordqvist jag tycker du har fått ett jättefint akvarium med växter,  bakgrund, o inredning. Det här ska kunna bli ett fint akvarium för fiskar.

Vet man inte så mycket om dom grundläggande betingelserna i akvariekemin så kan det gå fel. Och som sägs om akvariebutiker ska man oftast inte lita för mycket på, för dom vill sälja mycket av allt. Nu kommer du råka ut för en hel del bakslag pg. av det. Så det gäller att läsa på en massa.

Sen vill nog dom som är här på iFokus det bästa för dig att komma rätt med dina djur i akvariet, även om det kan va lite pekpinnar ibland.

Du kan börja med steg ett att få en bra bakterie kultur för att få bort dom giftiga ämnena i vattnet. Är det så man får ammoniak o det får man efter en 4 dar som är väldigt giftigt för fiskar då får man byta en 50% av vattnet i akvariet, ju mer fiskar, mat o skit desto mer ammoniak.  Skickar en länk om Kvävecykeln som är bra att kunna väldigt förenklad men man förstår grunderna.

http://www.akvariehobby.se/document/bakteriekultur.pdf

Kvävecykel och bakteriekultur. Så fungerar filtret i ditt akvarium. 1. Från fiskarnas avföring bildas ammoniak. 2. Bakterierna i ditt filter omvandlar ammoniak till nitrit och senare till nitrat. 3. Nitratet används av växterna som växtnäring. Här tar dock kedjan stopp i akvarium. Om man inte har så pass mycket växter att de använder upp all nitrat så stiger sakta nitratnivåerna i akvariet och kan tillslut börja skada dina fiskar.

Ammoniak är det som är mest giftigt för dina fiskar. Det är därför viktigt att ha en fullgod bakteriekultur i ditt akvarium som kan omvandla ammoniak till nitrat som i sin tur är snällare för fiskarna och ett ämne växterna kan använda sig utav.

_Om du stoppar i fisk i ett akvarium utan bakteriekultur byggs snabbt ammoniak nivåerna upp och vattnet blir ”giftigt” för dina fiskar. Oftast har man inte tillräckligt med växter för att ta hand om all nitrat.
_

_Det är därför viktigt att byta vatten med jämna mellanrum så man hela tiden håller nitratnivån så låg som möjligt.
_

Akvarie-Hobby och Djur-Hobby rekommenderar att du alltid väntar en vecka innan du sätter i de första fiskarna i ditt nystartade akvarium. Du bör även använda ett filtermedium som hjälper till att starta din bakteriekultur snabbare.

Lycka till nu med ditt akvarium hälsningar Taggeman.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2

Här en som har startat upp akvarium med massor av problem o lösningar på hur man kan göra för att det ska gå bra. Men det är en mycket bra tråd att gå igenom. 🙂

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52239fdc8e0e744fb3002520-projekt-1a-akvariet-for-mig-och-sonen-180l

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅