Råd om litet akvarium
Hej! Jag har flyttat över min hamster i ett annat akvarium och fick helt plötsligt ett tomt liitet akvarium. Nu har jag köpt silikon och bestämt mig för att för att fixa upp det och skaffa lite fiskar igen. Akvariet är 50Bx25Dx30H så det är ju inte så stort. Så det jag vill ha tips om är fiskar som skulle kunna tänka sig att bo där! Jag hade tänkt skaffa ganska finkornig sand och antar att det inte passar alla fiskar? Hur ofta bör man göra vattenbyten i ett sådant akvarium och hur mycket tar man bort per gång?

Akvariet rymmer 37,5 liter och runt 35 när man räknar med inredningen och att du inte fyller hela vägen till kanten.
Du kan ha Kampfisk, Kardinalfisk, Guppy, Galaxyrasbora, moskitorasbora, körsbärsräka, posthornssnäcka m.fl.
Finkornig sand tycker nästan alla fiskar om bara den inte är alldeles för ljus eftersom de då kan bli stressade.
Hur ofta du behöver göra vattenbyten beror på vilket filter du har, hur mycket växter du har och hur många fiskar. Jag skulle gissa att 10 liter en gång i veckan skulle vara lagom.
Glöm inte bort växterna! Ett akvarium blir så mycket finare med lite grönt. Jag kan rekommendera hygrophila polysperma, limnophila sessiliflora och hornsäv.
Zoopet är din vän! På www.zoopet.com finns nästan all information du behöver!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Tack för snabbt svar! :) ja såklart ska jag ha växter också! ^^
Är några av dom fiskarna du nämnde tåliga så att man kan sätta i dom först? Eller finns det någon annan tålig sort man kan börja med!
Jag har precis satt ny silikon nu och hoppas att det blev tätt, får testa om några dagar. :) Sen hade jag tänkt hälla i sand, vatten och lägga i några växter och sätta på pumpen. Men sanden och pumpen är ny så jag antar att jag behöver några lite tåligare fiskar att börja med så jag får "igång" akvariet?

Kardinalfisk, posthornssnäcka och körsbärsräka är tåliga och kan funka som inkörning.
Du tänker helt rätt om uppstarten! Om du vill vara extra säker och skynda på saker kan du köpa bakterieultur i djuraffären.
Teoretiskt sett skulle man kunna ha i små mängder fiskmat istället för en inkörningsfisk. Fisken behövs för att göra bajs som kan brytas ned av filterbakterierna. Fiskmat bildar egentligen samma ämnen.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ahaa, det var intressant! :) Får se hur jag gör då, kanske kan köpa fiskmat på samma gång jag köper växter sen då. :) Tack så mycket för hjälpen!

#5 Som sagt skulle det fungera i teorin. Jag känner inte till någon som prövat det. Det kan vara riskabelt.🤔
Ah okej, då ska jag hålla mig till fiskarna istället. ;)