Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2705 ggr
[Keiron]
0

vita små maskar

Jag har någon sorts vita smala simmande maskar i mitt räkakvarium och ett tag när jag tyckte de blev många så köpte jag små rasboror som går i akvariet nu, de håller maskarna nere i antal då de äter upp dem. De tar dock räk ynglen med. Men en del gömmer sig och växer upp. Det är ju lite synd då jag har Taiwan bee räkor som inte avlar av sig mycket som vissa andra räkor. Finns det något annat sätt att hålla maskarna nere i antal utan att ha fiskar i akvariet? 

Matar måttligt och vill inte behandla med kemikalier. Kanske det är ok om maskarna blir många, någon som har erfarenhet?

[KiwieMie]
0

Vita maskar är helt ofarliga för räkorna. Ett tecken på övergödning ofta, mata mindre och se till att filtret fungerar som det ska.

[Keiron]
0

#1 Tack, matar inte så mycket, aldrig så det ligger en längre tid. Filtret är perfekt. Vill göra av med fiskarna men är rädd att maskarna blir många då, som de var innan. Får testa helt enkelt! 🤔

[KiwieMie]
0

Vad har du för fiskar (hur många av varje sort också) & hur stort är akvariet?

[raichu]
0

Vad är det för rasborer?

De som heter boraras brukar man ju kunna ha med räkor utan problem. :P

-Cissi-
0

Den här ska vara bra mot dom och den är räksäker. http://www.ebishop.se/sv/vattenkemi/70-no-planaria.html

Har hört skräckhistorier om att dom små "Maskarna" har tagit sej in under sköldarna på räkorna, så helt ofarliga är dom då inte. Beror nog oxå lite på hur många dom är men jag skulle inte våga ha dom ett längre tag i mitt kar.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Keiron]
0

det är blå neon rasbora och röda dvärg rasboror, fiskarna är fredliga men de allra minsta räk ynglen tar de om de får chansen. Lite synd att de tar dem men samtidigt är de bra på att hålla maskarna borta. Tror dock att dessa maskar finns i flertalet akvarium. Har hört många som har dem.

#5 tack för tipset men det står att det kan rubba balansen i akvariet så vågar bara prova det om det blir stora problem, blir det det så är det värt ett försök.

Inga andra med räk akvarium som har dessa små tunna simmande vita maskar? Har googlat lite men det är svårt att veta vilken sort det är, de verkar helt ofarliga för räkorna i alla fall. Bara otrevligt om de blir många.

S.Morgans
0

Jag hade såna små maskar i mitt Axolotl akvarium! Jag tröttnade på dem och ställde akvariet mer mörkt då försvann dem. Vet inte om det har med att jag flyttade akvariet att göra eller om det bara var ett mystiskt sammanträffande:) Har fortfarande akvarielampan tänd som vanligt!

emmej62
0

-Cissi- har du någon egen erfarenhet av det eller har du hört skräckhistorier enbart? och var kommer skräckhistorierna isåfall ifrån?

är det från reklamen som var på sidan du rekommenderade så är inte det inte någon skräckhistoria enligt mig utan bara bedrägeri (ifrån själva sidan) . det jag skulle rekommenderat i detta fall är att köpa någon sorts barb. om ditt akvarium är för litet för det kan du försöka dra ner ännu mer på maten.

-Cissi-
0

#8 Om jag kommer ihåg rätt så har jag läst det på redbee. Ebishop är en bra och seriös sida med bra ägare som man kan prata med om deras produkter.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

emmej62
0

om du har hört det från redbee är det isåfall lite oklart om det är en myt. jag trodde du bara hade läst det på den där internethandeln🙂jag tycker många internethandlare överdriver mycket om saker och därför trodde jag det där var en myt direkt och att du hade tagit den informationen där ifrån.