Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2482 ggr
mejamylove
0

Växter till fiskskål?

Hejsan! Har nu bestämt mig att ta på mig den svåra utmaningen med fiskskål!  Jag ska inte ha några fiskar där i,  eventuellt yngel från platysarna men mycket tveksamt.jag tänkte mest att det skulle vara fint på köksbordet med en liten växt kula :) Men jag vet inga växter som är så låga så de får plats i en fiskskål, har ni några förslag? skålen ska vara 25 cm hög ungefär :)

Ellenor123
0

Några låga växter som inte heller är jättekrävande: Cryptocoryne becketii, Javamossa, Cryptocoryne möllmani, Windelöw, Anubias nana, Anubias minima, Cryptocyrne wendtii och Pogostemon Helferi.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

VildaVittra
0

Vill bara nämna att det är inte tillåtet enligt föreskriften om hållande av djur att ha fiskar i fiskskålar/guldfiskskålar. 🙂 Kommer bli jättesnyggt med bara växter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[dynamitella]
5

Klart man kan ha lite yngel i en skål. Inga problem alls, så länge man inreder det på ett vis så att man täcker för en sida av skålen. Jag har själv haft en skål på 60 liter med fullvuxna guppys, platys och malar. 

Och så länge man håller en god miljö för fiskarna.

VildaVittra
0

#3 Ska man bryta lagen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[dynamitella]
4

Lagen säger inte att det är förbjudet att någonsin hålla någon slags fisk i skål. Lagen säger helt enkelt att man måste tillgodo se fiskens alla behov och exempelvis täcka en sida samt sköta vattnet på bästa sätt.

Här kan du läsa själv:http://akvariefisk.ifokus.se/articles/4d7151c6b9cb4622270637ca-riktlinjer-for-hallande-av-sallskapsfisk

mejamylove
0

#1 Tack! är dom lätta att få tag på? :)

Ellenor123
0

#6 Anubias brukar ju nästan alltid finnas i zooaffärer, resten får du nog isåfall hitta i en välsorterad akvariebutik. Annars finns dom att beställa på nätet hos zoo.se och akvarieplantor.se :) Hos akvarieplantor.se är det mycket billigare än i butik.

mejamylove
0

#7 Oki tack så mycket! behöver de något speciellt ljus? tänkte använda vanlig borslampa som belysning.

Sry för att jag bombarderar med frågor :P

Ellenor123
0

#8 Nä, jag skrev upp dom just för att dom inte kräver massor av ljus eller Co2 :)

mejamylove
0

#9 Oki, tack så mycket! :)