Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 695 ggr
[Keiron]
0

makro fotografering

Hej!

Ser flera här som tagit så fina närbilder på räkor och undrar vad ni har för kameror? Någon bra kamera för makro fotografering som kan rekomenderas?

[Jens]
0

Först måste man fråga om vad du har för kamera, så man kan utgå från din modell av kamera om möjligt.

[Keiron]
0

ok jag har bara en canon powershot 210 is (digital) och får inga bra bilder med den, inte ens när jag ställer in närbild. Vill köpa en ny kamera och undrar vad som rekommenderas till bra makro fotografering utan att det blir väldigt dyrt. Men är beredd att betala en del för en bra kamera.

[Jens]
0

Då får jag berätta om vad jag har valt. Jag var som du och ville börja lära mig att använda mig av en bra systemkamera men ändå inte så dyrt. Jag valde en instegskamera och inte en professionell kamera för de är naturligtvis dyrare. Efter att ha blivit medlem i en fantastisk forum som foto.ifokus.se så valde jag en Nikon D5100 18-105 VR och var väldigt nöjd men saknade att ta bilder på akvariefiskar på ett bra sätt. Då tipsade de mig om en närbildslins med akromatisk lins och du kan läsa mer om det på denna tråd: http://foto.ifokus.se/discussions/5238b5048e0e7416f80005d0-nikon-d5100-18-105-vr-narbildslins?bookmarks-1 samtidigt köpte jag mig en blixt som skulle passa bra i miljön av foto vilket jag är väldigt nöjd med. Nästa steg vet jag inte var det blir men jag får skynda långsamt i fotovärlden. Ett tips! Gå gärna med i foto.ifokus.se för det är fantastiska människor där med otroligt duktiga kunskaper och ger dig bra tips m.m.

[Jens]
0

Oj, jag måste nämna att jag är lååååångt ifrån bra fotograf. Jag är glad över att ha en bra kamera att ta fotografier med men mer än så är det inte. Jag tar ett steg i taget om jag kommer bli en bra amatörfotograf får framtiden visa ….. =) …. men jag är nöjd med det jag kan!

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder mig av en Canon EOS 400D (Supergammal!) och macroringar :) (http://www.online-wholesale.net/wholesale/extension-tube-macro-ring-for-canon-40d-400d-1000d-450d-50d-cca300-95921.html).

Äggen på bilden mäter ca 1 millimeter.

-Cissi-
0

Jag använder mej av en Olympus 26X optical wide zoom. Det är en kamera utan objektiv, och har mackro och super mackro inställning i kameran och funkar bra till lättare makro fotografering men skulle nog vara bättre med nån system kamera med antingen makro linser eller makro objektiv.
JensW ger bra tips på att kolla med dom på foto i fokus :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

abbas
0

nice , följer

[Keiron]
1

#3 tack så hjärtligt för dina råd, foto.ifokus skall jag genast gå med i och skall kolla upp med den där linsen.

#5 de där macroringarna är ju verkligen smarta, då kan man ju fota makro utan att köpa en dyr kamera, Tack för tipset.

Är dock ändå ute efter en bra system kamera, skall kolla in foto.ifokus lite.

Tack för er tid och bra tips 🙂