Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2022 ggr
sauk1
0

Vad åker runt i vattnet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har som små små vita prickar, lite olika storlek, som virvlar i strömmen i akvariet. Om jag minns rätt började det när en kuhlii tyvärr tagit sig in i filtret och dött. Jag trodde det skulle försvinna med tiden. Nu är jag lite orolig att en till kuhlii strukit med på liknande sätt, men jag har ingen aning om var den är. Bara två syns och kommer fram, hade fyra från början. I värsta fall har den dött bakom bakgrunden eller i filterkammaren på något osynligt otillgängligt ställe.

Prickarna tycker jag inte ser ut som infusorier, vattenloppor eller maskar, vad jag kan se. De ser inte riktigt levande ut, mer som skräppartiklar. Eller kan det vara någon slags alg? Skräp, matrester? Någon idé någon? Jag har ingen aning, försökte söka så gott jag kunde.

Om min teori med en död kuhlii som finns någonstans stämmer, vad ska jag göra och vad kan hända? Noll nitrit och så har det varit hela tiden det varit såhär, ca två veckor om jag minns rätt.

Det hela verkar inte orsaka några problem, alla mår bra, men på nära håll (se bilden) ser det inte så snyggt ut. En gång hade jag helt klart vatten. Men det är inte som en dimma!

Jo, jag har för en tid sen haft i kokta eklöv och alkottar, men det minns jag inte om det var samtidigt som detta uppträdde.

[Jens]
0

Någon har nämnt för mig att det finns något som heter nematoder. Kan det vara sådana som du har i akvariet? Googla och se om det kan vara så.

[Jens]
0

Har läst lite överallt själv och det verkar som att minska maten botar det bra och att man kör med salt i akvariet.

Jag kör själv EasyLife MultiCura i förebyggande syfte mot massa olika fisksjukdomar vilket jag tror är bra eftersom jag inte har råkat ut för några olämpligheter ännu. 

Om EasyLife MultiCura botar nematoder vet jag icke.

sauk1
0

När jag kollar både nematoder och planarier så tycker jag inte det stämmer. Det är mer livlösa prickar än små maskar o inget på glaset. Har så varit en tid. Jag tycker jag matar ok. Allt äts. Inom någon minut. Förutom tabletter som jag ändå tar upp inom 10 min. Sedan vi skaffde stimmet corys så har det docknökat till att flingor o pellets kombineras med en enda bottentablett per dag till corys. För mycket?

[Jens]
0

Det tycker jag inte. Du matar dem bra och inte för mycket. Vad sjutton kan det vara dårå? Tyvärr så vet jag icke.

[Jens]
0

Kan det vara cyclops i akvarium ?

tråd ang cyclops: maskar i akvarium.

[Seaside]
0

#2 Ingen kritik, men jag funderar på om det är bra att behandla i förebyggande syfte?🤔 Jag menar - varför laga något som inte är trasigt?🙂

[Jens]
0

Det gör du även med salt? Förebyggande syfte kan vara så att de har fått med en massa skit från butik. Så tänker jag 🙂

[Seaside]
0

#7 Jag använder inte salt🙂.

Jag håller nyinköpta fiskar etc i karantänakvarium en tid efter inköp för att se om de ev. bär på något - men medicin använder jag bara om/när de visar sjukdomssymtom🙂. Men funkar det för dig, så är det ju bara bra!

[Jens]
0

Jag får hoppas att det funkar för mig. 😉 

T ex guppys brukar jag saltbada först innan jag lägger i dem i guppyakvariet.

TccT
1

Ingen möjlighet till att ha ett vanligt innerfilter men stoppa i vanlig filtervadd? På bilden ser det mest ut som skräp/bös eller vad man ska kalla det. Är det skräp brukar det gå bra att få bort det med vadden.

Känns lite fel att medicinera överhuvudtaget bara utifall att om det inte är arter som är väldigt kända för parasiter. Men då har man dom i karantänakvarium några veckor ändå först som sagt.

sauk1
0

Tack för all input! Jag vill självklart undvika att medicinera. Hade i salt förut och en något förhöjd salthalt borde det vara eftersom jag bara bytt 20-35% vatten vid tre tillfällen, även om det är utspätt.

#10 Mitt filter är en Juwel Bio (Compact tror jag de heter, den minsta) som innehåller en pump i en sidokammare och en filterkammare med flera lager, först vit tunn filtervadd, sen två grövre, en "makaronlåda" och tre fina filter. Det verkar inte hjälpa. Ser mest ut som det bara åker runt. ELLER så är det så att det hela tiden tillförs nytt någonstans ifrån (tänker återigen på den saknade tredje kuhliiålen).

En fråga: Ska jag gå hårdare åt filtret nu och göra en rejäl rengöring av det i akvarievattnet till helgens vattenbyte? Det har varit igång 6,5 vecka med fisk i karet nu.

Byter vatten varje vecka ca 30% och har bra värden. Följer numera med dropptest både nitrit, nitrat, ph och ammoniak veckovis.

sauk1
0

#5 Om det är cyklops så har jag väl mat fixad för en tid framöver 😃

Ska iaktta fiskarna och se om de äter av prickarna. Men när jag t ex kollar en Youtube-video på cycklops så verkar de springa runt, röra sig. För mig är det mest virvlande vita prickar i vattnet, som inte sätter sig på rutan eller inredning. Så prickarna borde väl då inte vara djur?

[Jens]
0

Då kan det vara som TccT säger att det bara är skräp/bös ?

TccT
0

Jag tänkte på att hänga i ett extra filter med bara vadd ett tag och gärna med lite fart i så det drar runt vattnet genom vadden. Då märks ju om det börjar fastnar saker i vadden. Fast då ska man råka ha ett innerfilter med sprutt i bara ligga i och för sig.

Är det så nytt ska du helst inte röra filtret. Försöka se bakom bakgrunden och i filtret och kanske lysa med ficklampa och stänga pumpen medans så vattenytan inte krusas. Cyklops skuttar runt så såna är det inte då.