Nitrit och Vitaprick! HJÄLP!
Hej!
Jag fick Nitrit förgiftning i mitt 120 l akvarium förra veckan efter att jag köpt för mycket fisk på en och samma gång.
Nu är dem 19 kardinaltetror, 3 Guppy, 2 svärdbärare, 3 Platy och en algätare. Det som hänt är att det var otroligt hög och farlig nitrit i vattnet att jag fick byta allt. Sen har det varit bra, men kardinaltetrorna ligger i botten, färglösa och simmar inte mycket. Dem ser typ döda ut. resten gör nästan lika dant men simmar upp lite mer. Några av dem simmar enda upp till ytan så dem får syre.
Jag har kollat hela tiden om det är någon nitrit i vattnet men det är det inte. Sen nu i kväll har två fiskar varit konstiga.
Den ena simmade runt alltså, upp och ner med ryggen mot gruset. Den höll sig ner vid gruset. Jag orkade inte mer så jag tog bort den.
En annan har vita prick, vilket den redan hade när jag fick den men dem gav mig den ändå.
Jag orkar inte mer. Vad ska jag göra? Just nu medicinerar jag mot vita pricken med faunamor. Nu är det så att jag förlagt lappen över hur mycket jag ska medicinera med. Har ni instruktioner? Det här är första dagen. Skulle vara tacksam för instruktioner!
Jag vet att första dagen ska man ta bort filtret och medicinera med 20 droppar.
Hjälp tack!! Ska jag vara orolig över att nitriten kommer tillbaka??
Egentligen borde jag inte mediciner men vad ska jag göra??
Fiskarna har inte fått mat heller sen i söndags….
Det första som jag tänker på är att hur kan man köpa så mycket fisk med en gång till ett nystartat akvarium? Det är ju det första man lär sig när man startar ett akvarium. Det är inte så konstigt att nitriten slår till när det är så många fiskar i akvariet vid start.
Gjort är gjort och nu till det andra problemet och det är att du bytte ALL vatten med en gång och det betyder att du kommer göra om samma misstag igen om du nu inte följer de råd som de flesta akvarium-ägare gör.
Det jag inte kan läsa är att du har någon bakteriekultur i vattnet? Det måste du ha för att kunna få gång hela bakterie-processen i akvariet. Det finns att köpa i butik.
När man får höga nitritvärden och i det här fallet som du har råkat ut för så ska man endast byta 50% delvatten första dagen och sedan efter 2 dagar byta ca 25% delvatten och sedan 2-3 dagar byta delvatten igen på 25%. I samband med byte av delvatten så ska du ha i rätt mängd bakteriekultur.
Att fiskarna har fått vita prick förvånar mig inte med tanke på att du bytte så mycket vatten på en gång men följ instruktionerna som står i bruksanvisningen för faunamor. Att de ligger på botten och vill upp till ytan kan vara så att det inte är tillräckligt med syre i vattnet. Har du riktat pumpen mot ytan och har tillräckligt med kraft så att det blir cirkulation på vattnet? Självklart ska det finnas vissa zoner i akvariet där det är lite lugnare så fiskarna kan få slappna av.
Rikligt med växter! Massor med växter måste du ha i akvariet! Gärna en djungel så kommer det hjälpa till att få igång hela bakteriefloran och syresättningen i akvariet.
Så spring och köp bakteriekultur och byt 25-30% delvatten varje gång du ser att nitriten är för hög och i med bakteriekultur. Du kommer få testa varje dag ett bra tag framöver. Börjar det bli för högt så byt delvatten och i med bakteriekultur och fortsätt på det viset.
Glöm inte växterna!
Det första som slår mig är ammoniak/amonium förgiftning som du inte kan läsa av med nitrttestet.
Du får fortsätta med 30% vattenbyten varje dag tills fiskarna ser mer pigga ut. Det kan va att gälarna har tagit stryk och inte fungerar som dom ska.
Om du orkar läs igenom den här länken som förklarar en hel del. http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Kan lite salt utan jod i karet hjälpa i det här läget? Vad säger #1 och #2? Det kanske å andra sidan är det minsta problemet just nu…
Jo det kan hjälpa en del.
Jag har haft det här akvariet i ett år nu.
Och ett annat i 4 år. Så jag vet vad jag gör. Jag har massor av växter. Kom inte och på stå något. Jag har aldrig sagt att akvariet är nystartat. Jag fick byta allt vatten för vattnet i påsarna råkade hänga med och det resulterade till nitrit. Jag ber om hjälp inte uppläxning.
Dem har BRA bekterievärden i vattnet!
Nu är nitriten borta och snälla. Det enda jag ber om är faunamor instruktioner! Om ni inte har dem och ska läxa upp mig, Skriv inte!
Jag har nog inte försökt att läxa upp dig jag försöker hjälpa dig med att få tillbaka ett bra vattenvärde.
När du gjorde ett stort vattenbyte så höjer det Ph värdet o har man otur så triggar det igång en ammoniak spik som är väldigt giftigt för fiskarna.
Här en annan tråd om det som du råkat ut för. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?42470-Nitrit-Vad-sker-med-fisken
Doseringarna har jag ingen aning om.
Hälsningar Taggeman
Nu får du bli lite gladare jag hitta en bruksanvisning på den här tråden. Inlägg #16. 🙂 http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131394
#5 När du skapade tråden så ställde du flera frågor, inte bara om bruksanvisningen. Så ta emot hjälpen du får. Annars skulle den enda texten i ditt inläägg varit "har någon en bruksanvisning för faunamor?" Alla här vill säkert osjälviskt hjälpa till och jag tycker inte din reaktion är ok.
Jag var inte ens medveten om att man kunde köpa för många på en och samma gång, =) Men det är väl tur då att jag köper fiskar långsamt =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#9 Jo här lär man sig nya saker hela tiden. 😎
Taggeman det är inte dig jag menar.
Jag menar JensW.
Nitriten är borta så strunta fasen i den. Det enda som var problemet nu är vita pricken.
#11 Hitta du bruksanvisningen på¨#7?
Det jag är orolig för är att dina fiskar fortfarande är slöa efter att nitriten är borta och så ska det inte va.
sauk1 Jag har sovit dåligt, vaknade 5 på morgonen och såg att fiskarna mådde dåligt. Jag har varit stressad och haft ångest.
Inte kunnat sova och rubriken skrev jag kl.6 i dag och tänkte på dem två första sakerna som var problemet. Nu är det inte någon nitrit men vita prick.
Som jag skrev tidigare, om ni ska läxa upp mig eller skriva onödiga saker kan ni strunta i att skriva till mig.
Tack.
Nja men jag hittade den här:
Tack för hjälpen taggeman
Dem simmar runt nu och är jätte pigga. Den sjuka fisken också.
Guppyn och platyn simmar runt i botten bland växterna och håller på där.
Hmm, när man skriver: "Jag fick Nitrit förgiftning i mitt 120 l akvarium förra veckan efter att jag köpt för mycket fisk på en och samma gång." så tolkade jag det som att du har kört på från början men om du tycker att jag var 'elak' så är det upp till dig.
Skriv inte till mig JensW. Jag är inte på humör.
Hade akvariet varit ny startat hade jag skrivit det.
läxa inte upp mig bara som om du vore någon av mina föräldrar.
Tack.
Jag tycker du borde lugna ner dig.
18# Jag tycker att du borde ta det lite lugnt. JensW försöker bara hjälpa, Hur ska han veta att akvariet inte är nystartat? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag är lugn. Jag är inte på bra humör bara. inget mer.
#21 Nåväl, du har fått en massa goda råd och tips så ta åt dig dem så kommer det säkert lösa sig med ditt akvarium.
Sure.