Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 2338 ggr
Fliso
0

Renoveringsprojekt 330 l

Tanken:

Efter att ha kollat runt lite på andras vackra och kreativa akvarium som är fint dekorerat med både växter, stenar och rötter. Så fick jag en idé om att göra något liknande själv.

Vad jag hade tänkt ändra på mitt nuvarande 330 liters akvarium (med en invånare, en reeves kärrsköldpadda), är att jag ska skapa en egen bakgrund, införskaffa mig nytt bottengrus/sand, ev. köpa någon typ av rot och införskaffa mig några (levande!) växter.

Kommer lägga upp bilder så småningom :)

P.S Började med projektet för någon månad sen så jag har några bilder på arbetet redan nu!

[KiwieMie]
0

Har försökt att plantera växter i min reeves tank på 220-liter, han har grävt upp dem gång på gång, sedan försökt äta upp dem. Har naturlig sand där i, och några stenar :P räcker inte som dekoration för mig..

Jag tror mycket sand (eller annat bottenmaterial) och rätt växt är tricket för att lyckas. Ska också försöka någon dag att liva upp min reeves akvarium :/ men det får vänta tills jag har råd.

Har du en hona eller hane? ^^

Fliso
0

#1 Har faktiskt skaffat ett till akvarium för enbart att odla växter i så blir det lite sparsammare inför framtiden ;)

Jag har en hane som heter Doris :)

Fliso
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakgrund:

För att skapa denna bakgrund behövde jag en bra kniv, en såg, frigolit, vattenfärg, husfix, svart färg, Epolan V lack , penslar, och sillikon.

Frigoliten har jag sågat så bakgrunden får plats i akvariet.

Fliso
1

Börjat skissa (men man kan strunta i det för det gjorde jag och gick ifrån en annan design). Har även placerat ut några frigolit bitar som blev över.

Fliso
1

Nu har jag börjat fixa till dessa bitar jag placerat ut.

Fliso
1

Nu kommer det flera bilder där jag fixat med bitar jag limmat på med silikon!

Fliso
1

Nu ha även ''solplatsen'' till sköldpaddan kommit på plats (den sitter högst upp i högra hörnet).

Fliso
1

Nu har jag lagt på ett lagar husfix på frigoliten.

Fliso
1

Och nu har jag även hunnit blanda svart pigment i ''husfixblandningen'' som jag sedan lagt på det lager husfix som redan torkat.

Fliso
1

Sedan tillsätter jag lite brun/orange ''aktig'' vattenfärg på detta (min kamera hade svårt med nyanserna så vattenfärgen ser mer färgstark ut än vad den är).

Fliso
4

Under tiden som jag gjort den stora bakgrunden har jag även hunnit göra de två bakgrunderna till kortsidorna i akvariet. 

Nu när jag målar klart så är det dags för lackning!

Resultatet efter lackningen blev så här! (Tänk på att den är ljusare i verkligheten, än en gång så kan inte kameran få till rätt nyans).

Zureel
1

Ska bli väldigt kul att se hur det blir sen när det sitter i akvariet, hur har du fäst solplattan så att den ska sitta säkert?

Fliso
1

#12 Med ett tjockt lager silikon, sedan kommer den hållas upp av en till plattform som kommer sitta på en utav de två sidobakgrunderna :)

Lilolizeit
1

Va duktig du är! Det här vill jag följa. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fliso
0

#14 Haha tack, vad roligt :)

CatchFatch
0

Följer

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Toph123
0

Ser jättekul ut 👍 Var det svårt att göra bakgrunden?

Fliso
0

#17 Det tog tid men det var inte svårt, snarare roligt :)

Fliso
0

Som ni kanske sett på de tidigare bilderna så hade jag ju inte delat den stora bakgrunden i mitten så den skulle kunna komma i akvariet lite smidigare.. 

Detta kom jag ju inte på först det var försent, men på något vis fick min mammas sambo i hela bakgrunden med inte allt för stora skador (det blev ju någon skrapa). Sedan blev det lite klurigt att få ner de två andra sidobakgrunderna och ''sillikona'' fast dem med.

Första bakgrunden gick ju bra men den andra som hade en plattform blev det ju lite svårare att få i men jag lyckades!

(Bild på de två bakgrunderna och än en gång så har min kamera svikit mig. Genom att inte få till rätt färg)

Fliso
0

Monterat bakgrunden nu. Blev inte helt nöjd eftersom det ser ej riktigt ''stenigt'' ut. Kunde ha jobbat på designen lite bättre än att bara gjort som jag gjorde. Men vi får se hur det blir när allt  är klart :)

Fliso
0

Dags för att hälla i sand nu. Sanden jag använder är vanlig blästersand från ''Jula''.

(Bild på sanden när den är i påsen)

Fliso
0

Och i med sanden (25 kg!).

Fliso
0

Low Tech- (Sido)projekt

Ett nytt projekt har jag påbörjat på innan jag blev slutförd med första! 

Kom ju att tänka på att odla växter tillsammans med en sköldpadda, är inte en sådan jättebra idé. För att det kan hända att de flesta växterna blir uppätna eller slaktade av paddan.
Så nu fick jag en tanke om att starta upp ett low tech akvarium (jordakvarium) i mitt tomma ''extra kar'' på 50 liter.
Så paddan får flytta till det stora karet fast det inte är''klart''.

Så i med jorden och svart grus! (Höll i mer grus efter bilden tagits så det är inte ett så tunt lager som på bilden!)

Eftersom det här sidoprojektet har en sådan stor betydelse till huvudprojektet så har jag det i samma tråd :)

Fliso
0

Bild på växterna jag beställt när de är nyplanterade.

För de som är intresserade är det Hemianthus callitrichoides som jag försöker mig på att odla till sköldpadda :)

Gjorde ett misstag redan från början med jordakvariet: Började med för lite växter..

Har än så länge gott bra, ser inga alger och växterna verkar må bra.

Men får snart ta och skaffa några roliga invånare! Några tips?

LajvKrattan
0

Lycka till med HC'n! Det är en klurig växt, det brukar inte rekommenderas att man planterar den i klumpar. Det är inte så många som lyckas odla den utan extra koldioxid och näring. Här finns lite läsning om du är intresserad 🙂: 

http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=111114

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Fliso
0

#25 Tackar! Kan lägga in en uppdatering snart (ska bara ta en bild) på hur den ser ut idag (cirka en och en halv vecka efter). :)

Fliso
1

Växterna idag:

Har flyttat några växter från vänstra sidan till högra.

(blev konstig bild på grund av att jag just hållit på med akvariet så kommer antagligen lägga upp en ny imorgon)

[Jens]
0

Det kommer bli jättebra men det jag tänker på när jag ser det är att bakgrunden stjäl mycket av volymen i ditt akvarium? Har du räknat ut hur mycket den tar? Har du plats för innerpump bakom bakgrunden eller kör du med ytterfilter?

En annan sak undrar jag lite över =) Varför är bilderna så små? Svårt att se detaljer även om man kan förstå lite hur det ser ut.

Fliso
0

#28 Jag kör med ytterfilter (eheim 2217) :)

Har ingen aning varför bilderna blir små? Tar dem men en canon kamera och laddar upp direkt men kan använda ett Photoshop program för att förstora. Tack för du skrev det, tycker du det är det säker fler som och tycker det :)

LajvKrattan
0

#28 Jag förstorar bilderna genom att zooma på skärmen. Man ser bra trots den minskade upplösningen. 😃

#22 Nu när jag tittar lite närmare ser jag att du fått till riktigt bra yta på stenarna. Snyggt! 👍

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Fliso
0

#30 Tack för berömmet!

En liten uppdatering: Är på väg att köpa några rosa posthorns-snäckor till odlingsakvariet som förhoppningsvis kommer föröka sig så att jag kan flytta några till det stora så småningom.  

Även fått en idé om att ta min gamla ''solplats'' (en stenliknade grotta till terrarium) och lägga den i akvariet. Sedan lägga sand över denna så  bara hålen synd. Och sedan odla mossa på denna så blir det som en kulle i akvariet. Det kommer dock dröja ett tag innan jag kan fullborda min idé eftersom växterna måste ha blivit en fin matta först i jordakvariet innan jag kan börja plantera i det stora.

Fliso
0

Ny uppdatering: Ska beställa posthornssnäckor på söndag av en odlare. Han hade väldigt många fina färger och står nu mellan rosa eller blå posthorn?

Vilken färg tycker du är finast på posthorn? (vilket färg som helst)

Väntar på att mina växter ska växa lite mer så jag sedan kan plantera in några till det stora :)