Frågor angående discus
Har kollat lite på discus då jag har ett kar som står tomt, så efter flytt blir det aktuellt med något där i. Kollar runt lite på vart man kan köpa dessa till ett hyfsat pris och bra kvalité, samt att jag inte vill ha viltfångade, någon som har förslag? Runt Göteborg. Hittade ciklidhuset och dom verkar vara helt okej, men vill gärna ha lite alternativ.
Vad finns det för viktigt att kolla på när man väljer ut fisk?
Hur många kan/bör man hålla sig till i antal om man har ett kar på 260l?
Vad rekommenderar NI för mal/"städfisk" etc, skulle äppelsnäckor funka?
Går discus på mindre stimfiskar, så som rödmunstetra?
Lite allmänna frågor från en som vill bege sig in bland dessa vackra fiskar :)
Putt

Äppelsnäckor är numera förbjudna enligt lag i Sverige, så de får du nog stryka. 😕
Ancistrus brukar vara bra algätare för större kar, annars finns exempelvis siamesisk algätare.
Tumregeln verkar vara 1 diskus/ 50 liter, så fem fullvuxna ska funka. Det är dock vanligare att man köper en lite större grupp ungdjur och väljer ut de finaste allt eftersom. 🙂
Om de ger sig på annan fisk vet jag inte, men jag har sett flera kar där de gått med mindre tetror.
Lycka till! 👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Det är ingen nybörjar fisk, den fodrar mycket omvårdnad, vattenbyten, kräsna i mat, får lätt sjukdomar.
Man behöver läsa väldigt mycket om den innan man försöker sig på den här fisken.
En länk lite om Diskus. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/512c6eacce12c44a45002efc-vattenbyte-discus?4d712551b9cb46214104911e-2
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Vet att äppelsnäckor är förbjudna om man inte hade dom innan lagen sattes, och har tre stycken kvar. Har även tre stycken ansistruc på 5 cm. Japp har läst en del, men har mycket kvar. Ville höra hur andra resonerar. Kommer inte skaffa än. Och har haft akariefiskar i en del år nu, vill bege mig på ngt annat än vad jag tidiare haft :)
Du har ju Tonys Diskus, väldigt bra och kunnig och utmärk kvalitet på firrar, rekommenderas starkt. Sen vet jag folk som köpt på Bauhaus, dom exemplaren hade dock hih så ja kvaliteten kanske varierar lite där. Sen finns det en kille i Gbg som annonserar på blocket, kan inte säga nåt om hur hans fiskar är. Äppelsnäckor går utmärkt att ha tillsammans med Diskus, mina stortrivs. Har även ett par albino Ancistrus i karet. Och förut så hade jag Neontetror tillsammans med mina och dom blev aldrig Diskusmat, dock så var det unga individer när dom började gå tillsammans så om du köper vuxna Diskus vet man ju inte hur det går, har dom väl fått smak på småfisk så går det fort.