Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1540 ggr
[KiwieMie]
0

Guppy honor som slåss

Jag har aldrig förut upplevt guppys som aggressiva fiskar, men härom dagen så såg jag två av mina honor slåss.

Dessa två honor är självodlade, och har samma färg på fenorna och kroppen. Dem är väldigt glupska, om någon fisk är i närheten av deras mat så jagas dem iväg. 

Alla värden är bra, förutom nitrat som jag har försökt få ner, ligger runt 25-30 ppm nu, ska få ner det till tio eller mindre eventuellt. 

Dem slogs, simmande sida vid sida, som kampfiskar nästan. Dem 'bet' (har ej tänder dock såklart) på varandras ryggar och jagade varandra innan dem började bita på varandra igen. Dem gör inte det mot några andra fiskar utan bara mot varandra. 

Vad ska jag göra? Är det något fel med mitt vatten? Har dem något personligt emot varandra? Kan dem skada varandra, är detta något jag borde stoppa (isf hur)?

-Cissi-
0

Det ända sättet att få dom att sluta är nog att sälja den ena

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[raichu]
1

Alla djur slåss om inte annat inom arten någon gång och dina honor slåss om vem som ska vara högsta hönset i karet, antingen så skiljer du dem åt eller så låter du dem hållas till dess de har gjort upp om titeln som starkast.

Jag skulle låtit dem hållas då de bara utövar det som är naturligt för dem.

MVH//Patrik

[KiwieMie]
0

#2 Ska nog avvakta, tror inte dem kan skada varandra allvarligt. Om den ena lyckas på något sätt skada den andra så att jag märker det; då separerar jag på dem på något sätt. :/

[raichu]
0

Klart att de kan skada varandra, de hör ju till familjen tandkarpar av en anledning.

Men tänk såhär, hade de varit vilda så hade de skadat varandra och fortsatt fram till dess att någon ger sig. ;)

Om de inte kunnat hålla sig undan från varandra vill säga. :P