Äntligen ägg!!
Jippie!! Äntligen har mina urgulliga, underbara mettalpansarmalar lagt ägg! Jättemånga! Ca 30 st ser det ut att vara. Jag har tusen frågor.. Hur ska de skötas om de kläcks? Vilken temperatur skall akvariet ha? Hur stor är chansen att hanen har befruktat äggen? Om jag vill att de ska föröka sig, har ni några tips? Jag tar jättegärna emot svar om annat kring mettalpansarmal uppfödning/bebisar! Jättetacksam för svar!
#0 Du har guppys i karet, och de är glupska. så har du möjlighet att ta bort dem till annat akvaium, gör det.
Jag tror inte det går att skrapa ner rommen i en yngelkasse och låta det vara där. Risken är rommen går sönder då:(.
#1 Om hon är väldigt försiktig med en kanske en glasskiva (till en ram, framför en bild? Sådana har vi alla hemma) av något slag kanske det går.. :/ hm.. sedan väldigt försiktigt lägger ner äggen. Men hon borde inte göra det med alla ägg, utan bara pröva med några om hon vill ^^ för om hon lyckas; så kommer vissa garanterat att överleva, och hon behöver inte flytta på alla hennes guppys.
Tack hörni! Jag har flyttat över ca 20 stycken, eftersom vi hittade jättemånga!! Det fanns överallt på växterna, vid och tom halvt inne i pumpen och vid alla kanter och hörn. Fler tips motages gärna!
Så här gör du. Få tag i alkottar fort som attan och släpp ner till äggen. Då ökar du kläckningsprocenten med upp till 80% (jag kan inte kläcka mina metallpansarmalägg utan alkottar).
Låt ungarna kläckas, och mata sen med vad du har hemma. "Smulad mellan två fingrar" fryst artemia är poppis. Även skalade artemiaägg (levande artemia är inte lönt då bebisarna inte kan jaga så bra). Smulat flingfoder, kokt äggula och i stort sett all fiskmat, men i pulverform går bra.
Jag har för tillfället ett 25 liters akvarium med ett 40-tal bebisar. Vissa stora och vissa små. De äter som odjur och växer snabbt.
Tack så JÄTTEMYCKET, dynamitella! Men vart kan man få tag på alkottar? Vi ska åka till akvarielagret imorgon och köpa Artemia eftersom vi gav de andra fiskarna det sista igår:( Tack igen!
Var bor du? En vanlig al (trädsorten) har alltid alkottar på marken runtom sig. Jag plockar mina i skogen eller nere vid en lokal damm i centrum.
Såhär det dem ut, om du inte är säker: http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjo_bild/alkottar2.jpg
Jag kan skicka några till dig på måndag, men äggen skulle behöva dem redan nu, då de lätt får svamp, tyvärr. Om inget annat kan du rädda nästa kull om det råkar gå dåligt denna gången.
#5 Har du kollat djurmagazinet om de har artemia? Har för mig att de är billigare än dyra A-lagret.
Tack igen! Vi ska gå ut i skogen imorgon, sedan åka till akvarielagret och köpa Artemia. Snällt av dig att skriva att du kan skicka! Men vi får läsa på om detta först, kolla efter alkottar i skogen och till nästa kull(om vi får en till dvs) kan vi nog mer om pansarmal lek.
Ett tips är att googla på al så vet du hur trädet ser ut. Jag tycket att jag sett flest träd vid vatten :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Okej vad bra, för vi bor vid en sjö!
Nu har vi lagt i alkottar. Vi hittade några fler ägg på växterna också.
Vad bra att ni hittade kottarna :) Uppdatera gärna hur det går :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ja, jag ska uppdatera! :) Jag gick för ca 10 minuter sedan in till akvariet där de är. Då såg jag något ovanligt, och konstigt..En av pansarmalarna låg helt nergrävd i sanden (bara ryggen syntes under sanden) , vad hade h*n där och göra? La den ägg tro? När jag skulle hämta kameran hade den simmat iväg. De har aldrig gjort så förut.
Hm det var konstigt, det har jag aldrig hört förut.
Ena pansarmalen grävde ner sig på samma sätt idag också.:/
Idag ser man tydligt vilka som är befruktade och det verkar nästan helften! De kläcks nog när som hälst nu..
Å så kul :)