Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 957 ggr
[VSK]
0

Rengöring av grus del 1.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först tänkte jag kasta gruset då jag hade fått en hink som nu gått åt till när jag rengjorde karet, men sen idag så tänkte jag att det är ju bra onödigt att kasta gamla gruset, utifall jag vill ha större kar i framtiden.

Så del ett av reningen börjar i badrummet där jag har duschslangen längst ned i hinken och spolar med varmt vatten. Tyvärr så är bilden kass då jag fotade med mobilkameran men man ser iaf i mitten av hinkens yta att det gör funktion.

Del två blir sen att koka gruset (igen) grundligt. Det för att jag vill få bort alla alger. 

Att skrubba gruset vägrar jag liksom göra då min hälsa inte tillåter det.

TccT
0

Skrubba grus? Det är nog ingen som gjort utan att få fruktansvärt snuskigt bra betalt och grus till minsta tänkbara pytteakvarium i så fall.

[Jens]
0

Om man ser på bilden så är det inte grus utan sand =)

[VSK]
0

Jag läste om nån som faktiskt hade skrubbat grus 😃

Har man det knapert ekonomiskt sett, eller brist på sysselsättning så är alla sätt bra utom dom dåliga 😎

Kanske ska sätta upp lapp i tvättstugan och fråga om nån vill ha stentvättade kläder *ironi*

[VSK]
0

Det är faktiskt blandat grus och sand 🙂

Men nu blev jag osäker.. vart går skillnaden mellan grus och sand 🤔

[Jens]
0

Man kan nog att säga sand kan vara så stort som 2 mm. Svårt att veta vad gränsen går tycker jag själv men grus ser jag från 2 och en bit uppåt. Vet ej med säkerhet.. gissar bara =)

[VSK]
0

🙂

[Jens]
0

Att rengöra grus är så jobbigt men jag gör det själv också. I ena akvariet har jag sand och det kan jag inte hålla på med utan då får det helt enkelt slängas och köpas ny vilket inte behöver kosta den stora slanten.

[Rödfena]
0

Sand/grus kostar 129:- för 25 kg hos Hornbach :)

kallepudas
0

jag kör ner slangen i hinken & rör om med andra armen….tar inte lång tid att tvätta rent lite grus…har aldrig kokat något som jag har i mina akvarier.