Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1892 ggr
Ove555
1

Annat än fiskar

Såg att de sålde grodor i en akvarieaffar ca 15 cm långa. Tänkte det kunde vara roligt med det i akvariet. Någon som har någon erfarenhet av hur det är och ha grodor i ett akvarie bland fiskar?

mejamylove
3

Har också grodor, inge bra att ha tillsammans med fiskar! sålänge det inte är dvärgklogrodor, klogrodor har en tendens att äta.. Mycket! :P

Om du har fiskar som är större än grodorna borde det funka :)

Ove555
0

Ja, tänkte ha ett par ihop med Malawiciklider. Men större än de här grodorna är dem inte. Men jag tror nog fiskarna håller sig undan från grodorna. Hade sköldpaddor en gång i tiden tillsammans med fiskar.

Kanske bäst att prova med bara en groda och se hur det går?

mejamylove
3

#2 Det låter bra, klogrodor är ganska snabba så låt dig inte luras av allt deras fett ;) men jag tror nog fiskarna är snäppet snabbare som tur är :)

[dynamitella]
2

Jag rekommenderar det inte. Ciklider är kända för att nafsa på tår och fötter hos grodorna.

Träd försiktigt.

Ove555
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Har dem i det akvariumet med mer fredliga fiskar, där är iofs även palletciklider och fjärilsciklider och någon annan ciklid, men det verkar gå bra att ha grodorna där.

TccT
0

Malawi är nog inte lämpliga att prova tillsammans med klogroda även om större art.

Ove555
0

Har inte sett att de ätit något ännu. Köpte något i en påse som heter Algae wafers. Men det såg det inte ut som de ville äta.

CarlMH
1

algtabletter …. är de inte köttätare? ska väl matas med räkor, mygglarver å dylikt 🙂

TccT
0

Jag kopplar kanske fel men var Algae wafers till grodorna? Dom är inga algätare men till exempel mysisräkor är bra. Sen är dom väl alldeles nyköpta oxå så kan ju ta några dagar innan dom kommer igång.

Ove555
0

#9 Har för mej att expediten sa att grodorna äter detta också. Men det här ser faktiskt ut att bara vara till malar. Men det kommer till nytta ändå, för jag har ganska många malar.

CarlMH
0

Ja algvåfflor är ju aldrig fel att ha … tänkte bara så du inte bara försöker mata med det och de skulle svälta ihjäl 🙂 men som tcct säger kan ju ta några dagar innan de känner sig som hemma, hitta detta;

"De äter allt som går in i munnen. Frysta mygglarver, räkor, tubifex, oxhjärta, maskar, mindre fiskar, ja listan kan göras lång."

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=273327

[rolnor]
0

Jag köpte i min okunnighet klogrodor, mina fiskar käkade upp dom omedelbums, inge kul alls…..😡