Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5824 ggr
JuliaSvenzzon
0

Är mina platy sjuka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Jag köpte 6 Platy för en vecka sedan. Dom har varit helt pigga och inte visat några tendenser till sjukdomar. Men för någon dag sedan så såg jag att en av mina mussepigg-honor stog uppe i ett hörn helt för sig själv, så jag trodde att hon skulle yngla vilken sekund som helst! Jag tyckte inte att hon var så jätte tjock men jag flyttade över henne i en yngelkasse för säkerhets skull! Hon fick vara där över natten, men det kom inte några yngel så på morgonen så släppte jag ut henne till dom andra. Hon fortsätter likadant ibland lägger hon sig ner på botten och ligger helt still och ibland går hon upp och ställer sig i ett hörn, men så fort hon märker mig så simmar hon till dom andra och beter sig helt normalt, hon äter när jag matar dom. Men idag när jag kollade så var det fler fiskar som betedde sig likadant! Vad är det för fel på dom!? Tacksam för svar! //Julia Här kommer en bild! (Tagen med mobilen)

[Jens]
0

Om jag tittar noga på bilden så tycker jag mig se vita prickar lite överallt på kroppen. Kan det stämma?? I så fall är det vita prick-sjukan som måste genast behandlas.

JuliaSvenzzon
0

#1 okej tack för svar! Men hur behandlar man det?

-Cissi-
0

Det finns medicin i djurbutiken man kan behandla det med.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

JuliaSvenzzon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på en röd Platy som gör likadant!

[Evisen]
0

Jag håller med Jens, det ser ut som dina fiskar har fått "vita prick". Gå till den affär du köpte fiskarna och prata med dem. Kanske du kan få medicinen lite billigare om de har service-anda.

Glöm inte att vita prick måste behandlas två gånger så parasiterna dör ordentligt.

[Jens]
0

Det jag funderar på är dock om de inte redan har haft sjukdomen innan de kom till dig? En vecka låter extremt lite men visst kan det utvecklas sjukdomar bara på några dagar. Vilken grad har du i vattnet och när gjorde du delvatten sist? Gjorde du delvattenbyte efter att du hade fått hem dina platys? Hur kallt var delvattnet när du hällde i det i så fall. Du får ursäkta mina sena svar men jag är tacksam att andra hjälper till. De som redan har svarat dig har gett dig kanonsvar som alltid! :) Är på semester utomlands och egentligen borde jag inte vara här på forumet utan vara ute så mycket som möjligt. Hahaha!! Men går man mycket så behöver man en vilopaus innan man går ut för kvällen.

JuliaSvenzzon
0

Tack för alla svar! Idag på morgonen så hade två Platy dött. :( Men vi åkte till djuraffären där jag köpte fiskarna idag och vi fick en lite 'effektivare' medicin som dom andvände. Akvariet är ju ganska nystartat också så hon föreslog att vi skulle använda salt för att få bort eventuella natrier så vi får hoppas att det hjälper! Vi ska dit sen några dagar efter behandlingen och köpa några efterlängtade guppys! Då skulle vi ta med lite akvarievatten till djuraffären så att dom kan testa värdena!

[Evisen]
1

#7 Trist att fiskarna hade dött. Vad var det för medicin ni fick?*nyfiken*. Fick du nya fiskar eller pengarna tillbaka?

Jag tror det är bäst om ni behandlar karet med medicinen först och utan salt, blir annars lite "kaka på kaka" om jag tänker rätt.

Hoppas du får bukt med ditt akvarium👍.

JuliaSvenzzon
0

#7 Ja det var lite trist… Jag har ingen aning om vilken medicin vi fick! Dom hade bara väldigt stora flaskor med medicin hemma så hon hällde upp 5 ml av nån medicin som dom använde sig av i ett 'rör'. Jag fick inga nya fiskar eller pengar tillbaks…

oops! det är redan försent… Men jag får hoppas på bra resultat ändå!

[Evisen]
1

#9 Varför jag undrade om du fick nya fiskar el. pengarna tillbaka, är för att en del zoo-affärer har "fiskargaranti". Dör fisken inom en vecka tar man med sig fisken, ett vattenprov och kvitto. Visar det sig att vattnet är ok, fisken kanske har vita prick(bara ett exempel).. Så kan man få nya fiskar el. pengarna tillbaka.

Det hoppas jag med att du får, bra resultat alltså🙂.