Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 3959 ggr
iiichigo
0

Kön på gibbicep?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här inne som är duktig på att könsbestämma gibbiceps? :) 

Bifogar en bild :)

Hälsningar Astrid :)

[dynamitella]
1

Är det av någon specifik anledning du undrar? :) Tyvärr kan jag inte det i ryggmärgen, då de inte odlas likt andra arter. Men vill du verkligen veta kan jag ta reda på det till dig.

iiichigo
0

Mest av nyfikenhet. :)

[dynamitella]
0

Vad jag kan hitta så är det (som jag trodde) mycket svårt att könsbestämma dem. Honor kan uppenbarligen vara rundare om magen, medans hannarna är mer territoriella. Hanarnas ryggfena blir ofta aningen större och får en utmärkande segelfen-form. Men allt detta är ju nästan omöjligt att se om man inte har en av varje kön eller en grupp (samt att de är könsmogna och stora som en mindre katt).

Såhär säger wiki: 

Reproduction

It can be almost impossible to differentiate males from females. Males in a group can be determined as they may become more territorial. Reproduction involves females laying roes into caves or hollows of roots. There is high rate of mortality until the spawn are five centimeters long. The reason for this is unknown.

iiichigo
0

Har läst det om fenan på zoopet :) Men tack för svaret! Mest roligt att veta, Vi säger 'han' nu nämligen… Är det nån annan med gibbi som kan visa en bild att jämföra med? :)