Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 3201 ggr
inthegame
0

Mina yngel växer inte!

Hej! Jag har Guppy yngel, och har haft dem i ca 2 veckor.
De har knappt växt någonting! De är bara runt 7 mm!!
Jag matar dem med flingfoder och artemia, 2-3 gånger om dagen.
Gör jag något fel?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

[dynamitella]
0

Det är normalt att det går långsamt :) Var bor dem? I en yngelkasse eller i själva akvariet, fritt?

Om man har dem i små utrymmen kan det göra att de stannar i växten.

inthegame
0

I en yngelkasse.
Förra gången jag hade dem i akvariet levde de inte länge, de blev uppätna!
Så denna gången vågar jag inte släppa ut dem. Kan man göra som ett eget akvarium av en plastback, en godislåda, eller något annat. Några tips? Hur ska man i så fall inreda och behöver man pump och dopp?

[dynamitella]
0

Man kan absolut göra det av en plastback eller något som innehåller i alla fall 10 liter :) En pytteliten pump i och lite växter borde göra susen.

En aquael fan "mini" plus kostar ca 150 kronor och är perfekt för såna små akvarium.

Om inte, så behåll dem i yngelkassen, men acceptera växten som långsam :) Det är också en möjlighet.

MagArne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade ett 30 liters nanoakvarium som yngelakvarium ett tag.
Inget bottensubstrat och växter i krukor för att göra det extra lätt att göra rent. Gick utmärkt och alla yngel lever än.

Jag matade dem med Tropical Mikrovit Basic 2-3ggr/dag
http://www.tropical.pl/mikrovitbasic,d92,0,se.html

inthegame
0

Jag tänker behålla dem i yngelkassen en vecka till, och i fall de inte växt så mycket då så fixar jag nog ett litet akvarium:)
Tack för svaren:)

Nwmo
0

Varför inte bara köpa ett 30l, helglas? Plastet kommer att bli fult efter ett tag, och fiskarna mår inte bra i en liten yngelkasse!

- Emil

[dynamitella]
4

Ts. Har inte skrivit att hen ska köpa ett plastakvarium, det var jag som rekommenderade det. En plastlåda är alltid ful, hur länge än fisken går däri. Det var bara en tillfällig sak, likt en spann, för att låta ungarna på ett billigt och smidigt sätt växa upp till en säker storlek, för att sen introduceras till akvariet :)

Ts. Vet också att de inte mår bra i yngelkassen.

Nwmo
0

#7 Ville inte låta negativ, men ts har fått flera tips om att köpa ett helglas.

- Emil

inthegame
0

Okej… Hen= en hon:D

[dynamitella]
0

Precis, varför då tillägga en uppenbar sak? :)

Då vet vi :)

inthegame
0

Jo, jag tror nog jag gör som i kommentaren #5. I fall de inte växt då så får jag se om det blir akvarium eller plastlåda. Jag ska kolla priser också. När börjar yngel få sin färg? Sedan har jag två yngel som skiljer sig lite från de andra i utseende. De ena är helgrått och de andra har som liten vit fläck på huvudet. Är det konstigt. De andra ynglen är bara vitgrå/ ljusgrå

[dynamitella]
1

Hur många bebisar rör det sig om? :) Jag glömde fråga. Ibland kan det ju bli 35 ungar och ibland 5. 

De brukar få lite färg efter en månad, och sen snabbt färga ut efter 2 månader. Men det beror på färgen och könet på fisken. Ibland blir mina yngel halvsvarta efter två veckor, men det beror bara på att föräldrarna är halvblå/halvsvarta själv.

Ta gärna bilder på ungarna som skiljer sig och en bild på de normala. Framförallt kan den med fläcken ha svamp, så den vill jag ta en titt på :)

(Den mörka bör vara normal. Ibland skiftar färgnyanserna i en kull).

Nwmo
0

Mina Endlers yngel fick gå i ett 112l, ensamma, med en massa mat. Efter ca en vecka så hade hanarna färgat ut, fast jag har "kortväxta" Endlers :P

- Emil

inthegame
0

Okej, jag ska försöka ta en bild, men nu är jag på hotell, och mamma tar hand om fiskarna, så de får bli när jag kommer hem. På måndag;) Det var 13 yngel men tog sig mirakulöst ut och blev uppäten av en Neontetra! Så nu är det 12. Nu har jag en nylonstrumpa runt ocg så byter jag vatten och städar, när de blir smutsigt:) Tack för svaret och bild kommer förhoppningsvis upp på måndag:)

[dynamitella]
0

Det skulle jag vilja ha bild på ;) Att färga ut innebär att de får sin vuxenfärg. Det har jag aldrig hört talas om skett på en vecka efter födsel O_O

Mina endlers tog gott och väl 3-4 veckor på sig att börja färga ut, och ytterligare 4 veckor för att få sin riktiga färg. Så har det alltid varit, oavsett var de fick växa upp.

Nwmo
0

#15 Kan slänga upp en bild, mina honor är ca 1-1.5cm, och hanarna är mindre än en cm. Fast det kanske inte är vuxenfärgen? Vet inte om de åt upp dem, men de fick vattenloppor (levande). :) (Bilden kommer imorgon, då jag inte är hemma).

- Emil

inthegame
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Nu har jag kämpat och kämpat och försökt ta bra bilder på ynglet med den vita pricken. Han/hon vill ju inte precis stå still och jag har ingen bra kamera så resultatet blev en väldigt dålig bild. Frågan är om någon kan tyda något alls i bilderna… men här kommer i alla fall första, hoppas ni kan tyda något i bilden:)

inthegame
0

Tyvärr blev det bara en bild eftersom den andra på något mystiskt vis försvann… Jag måste ha raderat den tillsammans med de andra misslyckade bilderna.

inthegame
0

Okej nu kollade vi och tydligen hade jag lite fel…
Guppy ynglen är en månad på fredag!
Jag börjar bli orolig och letar efter pumpar att beställa hem och ska fixa en liten låda på 13 liter tror jag.

inthegame
0

Sedan finns en burk på 30 liter som kanske är bättre med tanke på pumpen… Den som dynamitella föreslår finns att beställa hem för 147 kr men det står att pumpen är för 30-60 liter.

[dynamitella]
2

Jag har den pumpen ända ner till 10 liter. Den går att ställa ner till praktiskt taget "ingenting" så att det inte blåser alls. Jag tittar nu på mina pansarmalsbebisar i 10 liters-burken, och vattnet vara rör sig lite lite så att det inte är stillastående.

Men jag kan rekommendera 30 liters burken, till hundra procent. Det är mycket stabilare för ungarna, och den kommer de inte växa ur på samma sätt som 10 liter :)

[Rödfena]
0

#7 Lika grinig som vanligt !

[dynamitella]
4

Ursäkta?

inthegame
0

Okej, tack! Hittade även en 22 liter. Den är bra för att den är lite högre. Är lite orolig att pumpen går över ytan annars. Beställer nog hem den, någon växt och en pump. Men hur gör man med belysning och värme?
Måste man ha doppvärmare?

[dynamitella]
2

Okej. (jag rekommenderar igen 30 liter, så har jag sagt det högt :), pumpens kåpa bör du ändå ta av också, så där tjänar du 4-5 cm på höjden.

Men det blir säkert bra. Belysning fungerar det utmärkt med en vanlig lampa från IKEA. I stort sett vilken som helst. Doppvärmare behöver man inte ha. Tvärt om är chansen ofta stor att man tar död på ungarna av misstag om doppvärmaren råkar få fnatt :)

inthegame
0

Hade ynglet svamp? Förstår i fall ni inte kan tyda något i bilden. det är ju så svårt att ta bilder.

[dynamitella]
1

Tyvärr kan jag inte lova något från bilden. Jag skulle däremot gissa att det kan röra sig om svampangrepp då det ofta sätter sig på huvudet/ryggen.

Men du kan ju avvakta. Utför regelbundna vattenbyten i akvariet och se om det sprider sig :)

inthegame
0

Okej. Jag har något salt från ektozon, ska jag lägga i det till ynglen också? Hur ofta ska jag göra vatten byten i yngelakvariet?
Nu är det ca 3 ggr om veckan:)

[dynamitella]
0

Ja, det är trevligt för fiskarna med lite salt :) vet du hur du bör dosera? Det brukar stå på förpackningen. Annars är det väl en tesked salt per 50 liter vatten, varje större delvattenbyte (30%) :) Det brukar bli bra.

3 gånger i veckan låter lite mycket. Absolut inget negativt! Men gör du det av en anledning, eller för att någon har lärt dig att alla gör så? :)

inthegame
0

Alltså jag byter så mycket till ynglen, inte till fiskarna;)
Jag fick tipset att byta så mycket:)

[dynamitella]
0

Men yngelna är väl i en yngelkasse? :) Eller menade du sen, när de flyttat?

Jag förstår lite bättre då. Det verkade tungt att bära vatten tre gånger i veckan :)

inthegame
0

Ja, jag menade när de flyttat, jag formulerade mig nog lite dåligt:)

inthegame
0

Men, ska man ha lampa dygnet runt, annars försvinner väll värmen?

[dynamitella]
0

Aha! Ja, men det går nog bra. Du kan byta 20% per gång ungefär :)

Nej, lampan ska släckas på natten :) Guppys kan gå ända ner till 16-18 grader utan problem, men vill ha runt 20-24 grader annars. Jag tror inte att någon har mindre än 20 grader på sommaren, ens på natten (?).

Växterna klarar inte att ha ljust eller mörkt alltid. De behöver släckt och tänt varje dag.

inthegame
0

Okej, tack:) Hoppas att jag får sakerna snart, mina yngel är ju en hel månad på fredag och är inte ens en cm:(

[dynamitella]
0

Det är inte hela världen. Men det är självklart jättebra om de får mer utrymme och bättre chanser i livet :)

Jag kan varmt rekommendera att utfodra med fryst artemia. Det är bara att smula lite mellan fingrarna till dem, så äter de som galningar. Det är ganska proteinrikt och nyttigt, så det går inte att mata för ofta med.

Flingfoder är i regel inte tillräckligt bra. Speciellt för växande yngel :)

Nwmo
0

#22 Hon är väl inte "grinig"?

- Emil

[Rödfena]
0

#37 Tycker du inte det så är det väl ok :)

Nwmo
1

#38 Nej, tycker inte att hon var grinig. :)

- Emil

inthegame
0

#36, jag matar med fryst artemia då djuraffären sa att de var bra:)
Eftersom jag matar 3 ggr om dagen så matar jag 2 ggr med artemia och den sista med flingfoder:)