Sjuk guppy, vad?
Hallå, Två av mina Guppy har fått bubblor på stjärtfenorna. Jag vet verkligen inte vad det kan vara. Har sökt länge utan att se någon sjukdom som passar in på beskrivningen. De verkar annars helt friska bortsett från "bubblorna". Det är nästan omöjligt att ta bilder på dem för tillfället, eftersom dom aldrig står still:) Men jag ska försöka få fram några tydliga till senare ikväll. Utan bild är det så klart svårt att uttala sig om det, men det ser helt enkelt ut som bubblor i själva fenan, inte på kroppen alltså. Så om någon får en tanke om vad det kan vara innan bilden laddas upp så är jag tacksam;)
De är nog vita prick sjukan.. Prova att behandla med svampmedel eller fråga i djuraffären?
Det går inte att få några bilder som är i fokus, (enda kameran är på en surfplatta). Men jag tycker inte det ser ut som vita prick. Fläckarna är inte så krit vita som på andra bilder, sen är det bara på sjärtfenan (2-3 st), men det kanske är så här det börjar? Ska göra vad jag kan för att få en bild imorgon. Har en liten djuraffär i närheten som har helg öppet, om det krävs medicin snabbt.
Dom här vita prickarna är stora som den härpricken . fast vita o sitter/syns ofta på fenorna kolla noga på dom andra fiskarna med ser man en ser man flera.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det ser ut som någon parasit, hade nog kört ett saltbad.
Det kan jag hålla med om, jag slängde faktiskt i lite salt direkt i akvariet i förrgår, för att i bästa fall tjäna lite tid. (Det var väldigt lite salt dock). Men vad är egentligen det bästa saltbadet? Ett kort och starkt på cirka tio minuter, eller ett svagare fast längre tid? Vad har bäst effekt egentligen, (enligt personliga erfarenheter)?
Kort och starkt, det är ofta själva chocken som får dom att släppa. Det är min erfarenhet :)
Tackar till er som svarat. Jag har prövat ett salt bad idag, och ett igår, men än så länge har det inte blivit något bättre (eller sämre). Det står väldigt lite om parasiter på nätet, och då menar jag inte bara på svenska. Har i alla fall inte hittat någon sida med en sjukdoms beskrivning som passar in. Det jag kommit fram till är i alla fall att behandlingen varierar väldigt beroende på vilken parasit det är… Så jag får söka vidare om jag hittar någon som stämmer in. Men om någon har en tanke på vad detta kan vara så vore jag riktigt tacksam om ni skriver ett inlägg:)
Det är svårt att se genom en bild, men det ser inte ut som något sitter "utanpå", utan mer inne "i" fenan. Som en finne helt enkelt;) Det kanske "bara" är en missbildning(?). Men om det är en parasit så måste jag ju medicinera hela karet, så inte fler än dessa två blir sjuka. Men vad jag vet så finns det ingen mirakelkur som går på alla slags parasiter…
Skulle väl vara ett UV filter i så fall :P
Menar du det?:) Haha, det kanske hade fungerat, har bara hört att UV tar död på bakterier innan.
Yes, många använder det för att ta kol på vita prick. Tar även bort algsporer :)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-teknik-ska-doda-parasiter/