Allt om rosa posthornssnäckor
Jag funderar på att eventuellt skaffa rosa posthornssnäckor och vill därför veta ALLT om dem. Till exempel hur stort akvarium de behöver, om pump behövs, vilket underlag, en eller minst två, gömställen, växter, vad/hur mycket/hur många gånger de äter + andra bra saker man bör veta.
Tack för svar!!
Googla
simma lungt //PONTUSSIGGE
Du behöver inte nämnvärt mycket för dina rosa posthorn.
Du kan ha de allra minsta akvariumen. Du kan ha så lite, eller så mycket växter du vill ha. Du kan gärna ha pump/filter för vattenkvalitens skull.
Snäckorna tycker om alla typer av fiskfoder och ska matas minimalt lite, speciellt om du har växter. Du kan gärna lägga ner någon kokt grönsak i ett par timmar så att de kan knapra på, som du sedan fiskar upp för att inte vattnet ska förorenas.
Krossa gärna lite äggskal ibland och ha i. För deras skal skull.
Har provat googla, men hittade så lite, eller är det jag som inte kan söka =$
Tack så mycket för svar, xanna. Vill ju att de ska ha det så bra som möjligt. Ska skriva upp det du skrivit =)
DEt var så lite så otyg. En liten tanke bara- Om du skaffar dig ett akvarium med posthorn, så är det möjligt att du ganska snart kommer på något annat du gärna också vill ha.
Så om det finns möjlighet att skaffat ett lite större akvarium från början, så har du möjlighet att utveckla din hobby.
Ett 40-liters akvarium skulle jag själv rekommendera. Litet, men ändå tillräckligt stort för att kunna få en bra balans och med en viss möjlighet att utveckla.