slöjstjärt och svärdbärare?
Blev lite många fiskar i mitt ena akvarium när jag fick ta över ett gäng Svärdbärare från en vän, trodde jag bara skulle få 4-5st men det var 11-12st = stor skillnad. så nu undrar jag om jag kan ha några ihop med mina slöjstjärtar istället. Finns gott om plats i det karet. Har 24grader och har en del växter plus gömställen. Har kollat runt lite på nätet men hittar lite olika info om vilken temp de klarar. på ett ställe står det från 18grader på ett annat står det absolut inte under 24grader.
Någon som har egna erfarenheter?
Svärdbärare kan gå alldeles utmärkt i rumstemp året om. Ner till 19 på vintern och upp till 29 på sommaren. Mina har gjort det i alla år och var friska som nötkärnor.
Däremot avskyr jag arten :) De ska alltid slåss och bråka, fiskbusarna.
Så om du vågar sätta ner dem till slöjstjärtarna är ditt val helt och hållet, det kommenterar jag inte, då det både kan gå bra och dåligt.

okej. Hade inte tänkt flytta över alla, men det kanske inte funkar ändå?
Hur är det #dynamitella, kan man ha bara en hona och hane i ett kar? har två pink comet som skulle vara kul om de fick yngel. hur stort måste karet vara isåfall?
Det beror på hanen :) Vissa hanar uppvaktar snällt honan och håller sig på avstånd, och vissa praktiskt taget "våldtar" honan dag ut och dag in tills hon dör av stress eller annan orsak.
Men jag hade nog gjort så att jag antingen hade en ensam hane och ett antal honor till honom, eller placerat hanen och den önskade honan i ett eget kar i 2-3 dagar, och sen flyttat bort hanen igen. På så sätt får hon vara ifred och du ändå få bebisar från honom.
Hur stort är slöjstjärtarnas akvarium? Det spelar ju stor roll, när man tänker efter :) Om 2 eller 12 Svärdbärare tar plats, menar jag.

540 liters har nu 5 slöjstjärtar i det
Jag tänkte precis säga "för har du ett 540 som jag så kan du ju klart prova" :)
Så ja. Där sa det sig själv. Volymen tillåter det absolut.

okej men hur många ska jag då prova med tycker du? Är det mest hannarna som är bråkiga? kan man då ha bara honor i ett kar och bara hanar i ett annat? har även hört att de kan byta kön stämmer det?
Äsch. Kasta i hela bunten, du. Behåll de två som du vill para, och behåll honan för sig själv, så får du behålla bebisarna.
Ja, det går bra att dela upp könen. Hanarna kan dock vara jobbiga mot varandra (men det är de även med honor, så de ska inte ta skada).
Och jag vill svara nej. Men det finns bevis för att honor har blivit hanar. Jag har dock aldrig varit med om att fertila honor fått ungar och sen bytt kön, utan det har alltid varit "unghanar" eller "antagna honor" man ser utveckla svärd.

okej tack så mycket😃
men hur kommer det sig att du har Svärdbärare om du inte tycker om dem??
Jag har inga kvar :) Gav alla till mormor och morfar (som har 5 akvarium och bor runt hörnet).
Det var pappas. En av hans honor dog, och jag utförde kejsarsnitt på henne. Behöll sen alla bebisarna av sentimentala skäl.