Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 3527 ggr
[rolnor]
0

Hona eller hanne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fotat min Axelot lite olika, kan nån säga vad den har för kön?

[rolnor]
0

En till<,

[rolnor]
0

En sista;

plutopellis
0

Gud så söt!!!! Ingen aning om kön men blev tvungen att skriva :)

MrJLundin
0

Ser ut som hona tycker jag, hur stor är den?

Här har du en bra länk med bild på både hona och hane längst ner :)

http://www.axolotl.org/biology.htm

Sweetbebban
0

Skulle med säga hona efter att ha gämfört med andra bilder men kan inte säga till 100%! Söt är "hen" i alla fall;)

[rolnor]
0

Tack för info, ska kolla kloaken, den ska ju vara mindre om det är en hona. Kul att ni också tycker den är fin!🙂

Jamie+Engla
0

Det är en solklar hona! Ps, honorna ska vara större än hanarna, så hur lång är hon? Gammal?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
0

Hanen här hemma.

oim
0

Ser ut som en ödla va coola :-)

[rolnor]
0

Den är en liten bamsing, mellan 25-30cm. Jag ser ingen utbuktning alls vid kloaken så det är nog en hona, instämmer. Om jag vill köpa en hanne till den, ska man försöka ha samma färg eller? Skulle gärna ha en mörkare, sen om det blir yngel så blir det lite spännannde färgmix tänker jag??!🙂

#8 Syns tydlig utbuktning vid kloaken så det är klart en hanne. Har ni andra djur i akvariet, fiskar etc.?

Jaguar_
0

Cool sak. Vart får man tag på dessa och är de dyra? Lite nyfiken blir man ju. Ovanliga.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jamie+Engla
0

#10 Jag har bara Axolotl med andra Axolotl. Inga fiskar! De käkar upp ax gälar. Sedan kan du ta vilken färg du vill på kommande hane, då din är Harlekin ökar chansen till en kull med många varierande färger och nyanser. Tänk på att Axolotl är svåra att få ägg på och att lyckas få ungarna stora. Så läs på! Tips, vänta ett år med att ta ungar minst! Då man behöver smälta all ny info och VERKLIGEN tänka på allt, om inte minst plats och ork. Systrarna bus ;) (Jag älskar LC färgen)

[rolnor]
0

Tackar igen för tips! Jag har läst att dom är kannibaler, finns detta problem även om man har ett par (eller är det fel?). I butiken sa dom att dom kan hävda revir, men det borde väl vara mindre problem om dom är en hona och en hanne?

Jamie+Engla
2

Revir är inget jag har hört talas om? Ja, kanibaler är dem. Men är dem i i samma storlek brukar det inte hända något. Dock vid matning kan de nafsa på varandras ben, och ibland lyckas ta av en bit. (inte ofta)

men det är lungt, allt växer ut igen 🤪

[rolnor]
0

OK!

Nu har den fin vit sand att ligga på så den inte får skavsår.

Var i min butik idag och pratade med Thomas, dom kan ta hem en hanne till mej men den skulle vara alldeles för liten, min stora skulle försöka käka upp den, trist! Så nu är jag på jakt efter en vuxen hanne. Finns väl inte så många såna här i Sverige kanske…

Jamie+Engla
0

#15 Råder dig att inte ta ungar på Axolotl innan du känt på att ha en. De är inte så att de "parar" sig och sedan simmar små Axolotl runt. Eftersom de är amfibier så är dem INTE som fiskar.

[rolnor]
0

OK, jag tänkte inte i första hand på parning utan jag tänker att den vill ha sällskap, läste nånstans att den kan bli deppig annars?

Jamie+Engla
0

#17 Min hane lever ensam. Inte hört något om det, då dem inte är sällskapliga alls?

[rolnor]
0

OK, det låter ju bra. I butiken hade den levt ensam i fem månader så det är kanske inte så kritiskt, det var nån som skrev att man absolut ska ha två tillsammans, vet inte om det var här eller på zoopet.