Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 3820 ggr
SuperLimm
0

Era favoritväxtnäringar?

Nu är det dags för mig att köpa ny växtnäring men jag funderar på vilken jag ska köpa, det finns så många! Har använt Easy-Life ProFito och jag tycker det har fungerat bra. PMDD eller vad det heter känns som om det är väldigt avancerat. 

Vilken växtnäring föredrar ni och varför?

Mvh Linn

niklassandgren
1

Jag skulle säga att du skulle köpa happy-life plant-evolution!

Den gör så att dina växter mår bättre och tappar inte färgen och så växer växterna fortare! Den räddar även vissa växter som håller på att dö!

Jag köpte 500 ml HAPPY-LIFE PLANT EVOLUTION på http://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/vaxtnaring/happy-life-happy-plant-500-ml.html

Den kommer i en flaska och du behöver bara ge den till ditt akvarium 1-2 gånger i månaden!!!

Dosering: 5 ML PER 100 LITER!!!! så den räcker till 10 000 liter!!!

Skulle verkligen rekomendera denna sort! Har alltid varigt VÄLDIGT nöjd med den!

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

SuperLimm
0

okej ska kolla på den! :)

Mvh Linn

[tlundegard]
1

Pmdd skulle jag ha kört på! Innehåller både micro och macronäring, är oerhört billigt och man kan välja om man vill göra det simpelt eller sätta sig in mer och ge växterna exakt vad de behöver ;) Det är inte ett dugg avancerat. Du beställer tre påsar och en liten flaska, fyller tre petflaskor med vatten, blandar i pulvrena i en varsin flaska och häller ner vätskan i den lilla flaskan i en av flaskorna. Exakt beskrivning finns på hemsidan. Lätt värt det!

[Evisen]
0

#3 håller med om vad du har skrivit🙂.

Kiyona
0

kan bara hålla med om att PMDD är det bästa, billigaste och enklaste alternativet. Har prövat hur många olika dyra växtnäringspreparat som helst men inget har funkat så bra som pmdd som dessutom varit billigast. När jag startade med pmdd så bara efter några dagar så "reste sig" växterna och blev jätte ståtliga. :) Att göda med pmdd är inte krångligt man väljer själv hur man vill göda sina växter low-tech eller high-tech eller något mittemellan allt finns att läsa på länken nedan.  Här har du en länk på hur enkelt det är att blanda pmdd och sen om du kollar menyn på sidan kan du se hur du beställer och vad det kostar. :) PMDD

Lycka till!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

SuperLimm
0

Tack allihopa! :)

Mvh Linn

Verticalvein
0

Ursäkta om jag hoppar in med en liten fråga men kan man göda med PMDD fast man bara har standardbelysning som följde med akvariet?

SuperLimm
1

Det borde man kunna tycker jag, kan inte se varför det inte skulle gå iaf. men någon som använder PMDD borde kunna svara bättre på den frågan. :)

Mvh Linn

Kiyona
1

Jag har standard belysning och göder inte i samband med co2. SKall dock börja med co2gödning igen efter att jag fått stabiliserat upp ph:t då ph fall är lätt hänt när man göder co2.

Jag häller i pmdd vid varje vattenbyte då jag byter 20-40% och doserar 1-2doseringar. Skaffa reflektorer till din belysning eller gör en själv skall jag jag göra ska bara kolla vad som är mest värt, alltså att köpa relektorer och limma fast eller göra egna av aliminumfolie att limma fast 🤔

Självklart får man inte samma resultat om man har standard belysning och inte göder med co2 upptill. Men funkar lysande ändå :) Alltså bättre än dyra järngödningar m.m.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Verticalvein
0

Då ska jag testa att sätta upp aluminiumfolie till en början :)

[tlundegard]
0

Jag använder det i mitt low-tech ;)