Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: auktioner-träffar-aktiviteter
Läst 1952 ggr
xanna
0

malmoakvarieforening auktion 3/3 2013

Vilka ska till Malmö och titta/sälja/buda?

[dynamitella]
1

Oh, jag som glömt! Var det redan ett år sen?

Jag ska helt klart dit :) Har tyvärr inget att sälja iår, men ska säkert komma hem med bilen full.

m4rkus93
0

kan man få mer info om detta??? var när hur typ?

[dynamitella]
0

Googlade "Malmö akvarieförening" och valde första länken. Sen "auktioner".

Voilá: http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner.aspx

Om du klickar på auktionen 2013 ser du all info :) Klicka sen där, så får du fram auktionslistan:

Lista med förhandsanmält auktionsgods »

m4rkus93
1

okej tack :) får se om jag är ledig och kanske tar en sväng förbi och kollar läget

OlleA
1

Snart är det dags! Äntligen är det klart att jag kan vara med. Jag tar med lite olika växter, vildguppy, micromask och ett helt oanvänt Fluval U4 (filterpump). Det ska bli riktigt roligt, även om det är en bit att åka härifrån Bohuslän. Vi ses! 🙂

Olle

m4rkus93
0

hade jätte gärna åkt dit men problemet är att plånboken kommer tömmas isf… xD

[dynamitella]
0

Jag kommer förresten sälja ett 40-tal vildguppys och möjligen några ancistrusar :)

Jamie+Engla
0

Är det typ små stånd som man köper ifrån eller är det såndär auktion som man ser på tv? ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[dynamitella]
0

Det går till så att man kommer in i en stor sal. I mitten är där stolar till auktionens besökare och runt längs väggarna i lokalen är där bord hela vägen. På borden står alla påsar med sakerna som ska säljas. EJ fiskar, dessa är gömda så att de inte ska stressas. 

Där är ett bord separat som man kan köpa grejer till ett fast pris, men resten är till auktionen.

12.00 går en kille fram till en projektorskärm och börjar utropen. Det visas en bild på projektorn längst fram på fiskar som säljs, eller så håller han upp växterna eller vad det nu är medans han ropar ut priser. Den som vinner får sin grej och betalar på plats.

Säljarna själv sitter alltså i publiken så att säga. Ingen står och säljer privat, utan akvarieföreningen sköter det :)

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såja, tydligen ska jag också sälja. Haha.

Helt otippat.

[Hildegrim]
0

Nej men åh vilka fina vildguppys. Jag måste sitta och jobba hela dagen imorgon så har inte tid för någon auktion. :/ Vad brukar du ta för dem annars ifall du säljer? Vore kul att komma över ett gäng. ^^

[dynamitella]
0

Jag tar i regel en 20.a för dessa då de är från en ren stam (vildfångade mormor/morfar).

Men detta är allt jag har :(

[Hildegrim]
0

Äsh får se om jag lyckas ta mig dit ändå då. Tycker alltid det är roligare med djur i sin naturliga form än framavlat. ^^

[dynamitella]
0

Håller med :)

Också just för auktionen tar jag halva priset för allt :D Det är så roligt att fynda själv, så då får man bjuda till lite.

tesselituss
0

Jag skll ner! Säljer lite grann!

Kram /Tess

-Cissi-
4

Varför ska allt kul vara så långt bort 😭

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Hildegrim]
0

Jag får tacka så mycket för guppysarna. :) Smet tidigare (hade trots allt suttit där i 2,5 timmar) i och med att jag hade massa jobb idag så hann inte prata något med dig. :)

Hela auktionen måste ha tagit väldigt lång tid för det var grymt mycket saker kvar som skulle säljas när jag gick.

[dynamitella]
0

Åh vad roligt :) Så det var mina du fick med hem?

[Hildegrim]
0

Yes. :)

[dynamitella]
0

Tur jag sa något här då :D 

Tog med mig 30 stycken tillbaka hem till mormor, de som inte fick säljas på fast-pris-bordet. Kan ju gissa om hon hoppade av glädje :)

[Hildegrim]
0

Jaså var det därför jag inte hittade dem? ;P Egentligen skulle jag bara in där en snabbis och köpa en påse rakt av (eftersom det stod att det fanns både till fast pris och auktion) men något sådant fanns inte sa dem. Så då fick man snällt sätta sig och vänta på att dom skulle dyka upp i auktionen. ^^

[dynamitella]
0

Fan! Hade du smygit fram till mig hade du fått en påse direkt i handen :) Men det är inte så lätt att förutspå!

Men det var ju tänkt att de skulle vara på bordet. Men tydligen sa reglerna nej (trots att jag pratat med Daniel i MAF igår om saken). Så det var allt vackert att packa ner odjuren igen :)

Jamie+Engla
0

Ni som var där, såg ni om de såldes någon Axolotl? Jag var ute hos hästarna från 8 till 2 så jag missa det :( Frågar bara för att jag e nyfiken :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[dynamitella]
0

Nej, inga former av herptiler eller liknande såldes, tyvärr. Det närmaste vi kom var ett exoterra :)

xanna
0

Höjdardag!

Jag trodde väl aldrig att det skulle vara en så lång dag och att det skulle bli så många poster!

Vi fick kila iväg vid 17.30 och då var det ett par sidor kvar med poster..

Vi fick med oss killis, riccimossa, en yngelkasse, micromask-kultur och växtnäring så att det räcker ett bra tag framöver. :)

(Riccimossan innehöll dessutom en blå och röd neocaridina-räka med rom.) I love bonus!

[Hildegrim]
1

#22 Det hade varit nice men var var är osäker på hur du ser ut och så kom jag en stund efter 12 så du satt antagligen redan då. :)

Men det verkar som jag fått minst tre bonusfiskar för nu plötsligt finns det yngel i karet. :P

[Hildegrim]
0

#25 Oj jäklar vad länge det höll på. :O

[dynamitella]
0

Ja vi kom inte därifrån förens närmare halv 7 :) Pengar skulle hämtas och allt skulle packas ihop. Så det blev gott och väl 8 timmar i sträck. 

Men ack så värt det. Skitroligt.

xanna
0

Jag plockade inte ut pengarna för mina sålda poster.

Jag får se om det går att lösa på något sätt, men vi kunde inte var kvar så länge.

tesselituss
0

Vi e inte hemma än :(

Kram /Tess

[dynamitella]
0

Det står på hemsidan att "Alternativt kan pengarna hämtas ut på MAFs månadsmöte i april."

Så om du bara hör av dig till dem så ska det gå att lösa :)

xanna
0

Tack Dynamitella. Jag läste det också, men det kostar mer att åka Ängelholm-Malmö och tillbaka, än vad jag får. 😃

Jag skickade ett mail till dem och frågade om det är möjligt att byta in pengar till ett medlemskap istället.. Vore en Win-Win i så fall.

OlleA
2

Det var verkligen en heldagsövning igår. Buss från Stenungsund 6.00 och vidare med bil från Göteborg 7.00. På kvällen var jag hemma i mammas lägenhet vid 23-tiden, och först nu i eftermiddag har mina köpta fiskar kommit ner i sina akvarier. Men det var värt alltihop, en fantastisk auktion! Visserligen höll jag på att få spatt först, när de inte visade rätt fiskpåse på storbildsskärmen till rätt utrop, men efter att jag sa ifrån fungerade även den biten utmärkt. Utroparen var väldigt duktig, det flöt på snabbt och smidigt. Bra bredd på auktionsgods, inte någon fiskgrupp som dominerade totalt som det ibland kan vara. Det fanns ovanliga ungfödare, killis, diverse ciklider och malar, mycket räkor och en hel del annat. Möjligen (som så ofta) glest med stimfiskar, och inga andra labyrintfiskar än kampfiskar. En hel del växter och tillbehör fanns också. Massor av folk var där och bjöd bra på så gott som allting, även mot slutet. Jag köpte några killis, både på auktionen och privat av Anita Persson. Med henne skickade jag också två killipar till en stor killiutställning som ska hållas i Belgien om ett par veckor. Det ska bli spännande att höra hur det går där. Och så köpte jag en spann med 10 små Ancistrus från Dynamitella. De har nu spritts ut som städpatrull i tre akvarier, och ser liksom killisarna ut att må utmärkt trots den långa tiden innan de kom hem till mig. Allt som allt en mycket lyckad dag, vad gör man inte för en bra auktion!

Olle

xanna
0

Och jag fick precis mail från MAF. Det gick bra att använda pengarna till att betala medlemskapet med. Så nu är jag och maken medlemmar. 

Mycket sugen på att åka ner till något av deras föredrag i framtiden. :)